«کوک» شروعی دلپذیر

هکاتون جایزه بازی‌های جدی 1400 آذر امسال با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به عنوان طراح مسئله و حامی اصلی، به میزبانی سه شهر تهران، تبریز (در دانشگاه هنر اسلامی تبریز) و اصفهان (دانشگاه اصفهان) و به‌طور آنلاین در سراسر کشور برگزار شد. در این رویداد 39 تیم، بازی‌هایی با موضوع استعدادیابی و توانمندسازی با رویکرد شناختی ارائه دادند. در هکاتون اصفهان تیم «کوک» با بازی «کوک» موفق شد در رقابت میان سایر تیم‌های اصفهانی، رتبه اول، تندیس و جایزه 12 میلیون تومانی این بخش را به‌دست آورد و نام خود را در میان منتخبان جایزه بازی‌های جدی، ثبت کند.


به گزارش روابط‌ عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با شیوا باباصفری، نماینده تیم کوک درباره بازی «کوک» به عنوان بازی آموزشی، معمایی و ماجراجویی که بر پایه آموزش یک مهارت در قالب داستانی ماجراجویانه طراحی شده است، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

درباره موضوع بازی «کوک» و کارکردهای آن در علوم شناختی توضیح دهید.

این بازی عواملی مثل حافظه، بازداری و چرخش ذهنی بازیکن را درگیر می‌کند و سبب حل مسئله و ارائه راه‌ حل می‌شود. علاوه بر آن، چون داستان‌گراست و بر اساس ماجرایی داستانی پیش می‌رود، برای مخاطب جذابیت دارد. به واسطه این بازی، حالت Flow و عملکرد مغزی که بازیکن در آن قرار خواهد گرفت، منجر به بالاتر رفتن دقت و تمرکز بیشتر خواهد شد. این کارکردها توسط بازی اصلی و بازی‌های کوچک‌تر که مرتبط با هدف بازی اصلی هستند، عملیاتی می‌شود. این بازی به گونه‌ای طراحی شده که نه آن‌قدر ساده است که بازیکن از بازی زده شود و نه آن‌قدر سخت است که بازیکن نتواند پیشروی کند. در واقع ما بر اساس یک نمودار، دقت، تمرکز و توانایی مخاطب را با نمونه‌های استاندارد، تطبیق داده‌ایم.

چه آینده‌ای برای این بازی پیش‌بینی می‌کنید؟ برنامه‌ای برای تجاری‌سازی آن دارید؟

امیدواریم این بازی با توجه به موضوع خاص و نوآورانه‌اش،‌ بتواند مخاطب و جایگاه خود را پیدا کند. تیم ما برنامه‌ریزی خوبی برای تجاری‌سازی و توسعه بازی به لحاظ فنی و هنری کرده و همه تلاش ما این است که در نهایت بتوانیم موفق به جذب سرمایه‌گذار شویم.

بازی «کوک» در صورت توسعه به عنوان یک بازی جدی، کجا کاربرد دارد؟

الان نمی‌توانیم در این زمینه، دقیق و با جزئیات توضیح دهیم. به‌طور کلی این بازی در ارتقا مهارت‌های فردی مانند یادگیری و سایر مولفه‌های مربوط به علوم شناختی، به ویژه برای مخاطبان نوجوان و جوان کاربرد دارد. این بازی می‌تواند منجر به شناسایی و کشف استعدادهای پنهان در کاربر شود و علاوه بر آن، مهارت‌هایی را به مخاطب آموزش دهد که بر اساس آنها مسیر زندگی خود را در دنیای واقعی پیدا کند.

درباره حضور «کوک» در جایزه بازی‌های جدی 1400 توضیح دهید. چقدر امیدوار بودید که این بازی به عنوان بازی برتر هکاتون اصفهان انتخاب شود؟

امید زیادی به موفقیت این بازی داشتیم چون برای طراحی آن، تلاش فراوانی کرده، مطالعات گسترده‌ای انجام و استانداردهای بسیاری را مدنظر قرار داده بودیم. موقع ایده‌پردازی و طراحی بازی، حواس‌مان به مخاطب، خواسته‌ها و نیازهایش بود. همچنین بوم اطلاعاتی ایجاد کرده بودیم و توانستیم با طراحی یک پروتوتایپ اولیه، تا جای ممکن اهداف خود را در قالب آن مشخص کنیم. بنابراین خیلی امیدوار بودیم که بازی بتواند نظر داورها را جلب کند و کسب این رتبه واقعا خوشحال‌مان کرد، چون توانستیم مزد زحمات‌مان را با یک شروع دلپذیر بگیریم.

اعضای تیم طراحی و تولید بازی «کوک» چه کسانی هستند؟

همه اعضای تیم ما یعنی پروین مهرابی، ابراهیم غلامی و امیر محمد داودآبادی سال‌هاست کم و بیش و با عناوین مختلف، در حوزه بازی‌سازی فعالیت دارند اما امسال، اولین سال حضور ما در رویداد جایزه بازی‌های جدی بود.