ماراتن ۳ روزه بازی‌‌سازان در هکاتون ملی بازی‌های جدی 1400

پنجمین دوره جایزه بازی‌های جدی (SeGaP2021) با افتتاح بخش هکاتون که امسال ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی را به‌عنوان طراح مسئله و همچنین بنیاد ملی نخبگان را به‌عنوان حامی در کنار خود دارد، به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد.


به گزارش روابط‌عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، شرکت‌کنندگان هکاتون بازی‌های جدی از روز چهارشنبه ۱۲ آبان‌ماه با شروع کارشان در این بخش هیجان‌انگیز و در رقابتی تنگاتنگ در جمعی بیش از ۵۰۰ نفر، آغازگر چهارمین دوره از هکاتون باز‌‌ی‌های جدی شدند. این رویداد امسال نیز همچون سال گذشته به لحاظ شکل اجرا تحت تأثیر کرونا قرار گرفت و شکل برگزاری آن از حضوری به مجازی و حضور شرکت‌کنندگان در فضای دیسکورد برای طراحی و اجرای ایده‌های بازی‌شان تغییر یافت.

این رویداد که به دلیل آنلاین بودن، پذیرای تیم‌هایی از سراسر کشور بوده، به‌طور هم‌زمان در تهران، تبریز و اصفهان میزبانی می‌شود. به همه شرکت‌کنندگان این رویداد فرصتی سه‌روزه داده شده است که تا ساعت ۲۰ روز جمعه ۱۴ آبان‌ماه، نسخه اولیه‌­ای از بازی دیجیتالی یا رومیزی ساخته شده خود را با موضوع «استعدادیابی و توانمندسازی با رویکرد شناختی» ارائه دهند.

حامد نصیری دبیر پنجمین جایزه بازی‌های جدی ۱۴۰۰ و معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در آیین افتتاحیه چهارمین هکاتون بازی‌های جدی که به‌صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به موضوع هکاتون ۱۴۰۰ پیرامون استعدادیابی و توانمندسازی با رویکرد شناختی گفت: هکاتون امسال ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی را به‌عنوان طراح مسئله در کنار خود دارد.

همه جوایز رویداد

حامد نصیری درباره بخش جذاب این رویداد یعنی جوایز آن نیز گفت: این رویداد برای منتخبان هر شهر ۳۰ میلیون تومان جایزه نقدی و البته تسهیلات تجاری‌سازی برای آثاری که به مرحله ساخت و انتشار برسند، در نظر گرفته است. همچنین ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی که امسال نیز همچون دوره‌های گذشته در کنار ما است، مجموعاً ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی و تسهیلات تجاری­‌سازی برای تیم‌هایی که از فنّاوری‌های مبتنی بر واقعیت گسترده در بازی خود استفاده کنند در نظر گرفته است.

وی افزود: در کنار این جوایز، تسهیلات تجاری‌سازی و حمایت‌های تکمیلی در قالب ساختار حمایتی همگرا به تیم‌های منتخب نیز اختصاص پیدا می‌کند تا بازی‌های برگزیده‌ای که نسخه پروتوتایپ آن در هکاتون ارائه می‌شوند در ادامه نیز ساخته و منتشر شوند.

دبیر جایزه بازی‌های جدی ۱۴۰۰ با اشاره به حضور بنیاد ملی نخبگان به‌عنوان حامی هکاتون بازی‌های جدی و ارائه امتیاز نخبگی به برگزیدگان این بخش گفت: قرار بر این است که بهترین تیم‌ها امتیازات فعالیت نخبگی دریافت کنند و بر اساس این امتیاز از تسهیلات و حمایت‌های مادی و معنوی بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند.

رقابتی تنگاتنگ در فضای دیسکورد

نصیری در صحبت‌هایش در آیین افتتاحیه این رویداد به حضور منتورهای صاحب‌نام و متخصص حوزه فنی و شناختی در هر سه شهر محل برگزاری هکاتون ۱۴۰۰ یعنی تهران، تبریز و اصفهان نیز اشاره کرد و ضمن معرفی شاخص‌های ارزیابی آثار در هر ۲ بخش بازی‌ها دیجیتال و رومیزی گفت: خلاقانه بودن ایده، کیفیت بهره‌گیری از مکانیک‌های بازی برای خدمت به موضوع جدی مطرح شده، کیفیت طراحی بازی، روحیه همکاری تیمی و تعامل سازنده با منتورها، صداقت و تعهد به قوانین رویداد و زمان‌بندی مطرح شده از شاخص‌هایی است که ملاک ارزیابی آثار قرار می‌گیرد.

به گفته معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تمام فرایند رویداد هکاتون ۱۴۰۰ در فضای دیسکورد انجام می‌شود و شرکت‌کنندگان بعد از تیم‌سازی و ایده‌پردازی تا پایان ساعت ۲۰ روز جمعه ۱۴ آبان‌ماه فرصت دارند تا مجموعه محصول طراحی شده شامل یک ارائه ۱۰ دقیقه‌ای از گیم‌پلی بازی، نام تیم و اعضای آن و یک نسخه قابل‌اجرا از بازی را به منتورهای هر شهر تحویل دهند. اسامی برندگان نیز بعد از دریافت ارزیابی منتورها و داوری بازی‌ها در تاریخ ۵ آذرماه اعلام می‌شود.

ارزیابی مهارت‌های شناختی از طریق بازی

مهدیه کرمی به‌عنوان نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی که حامی و طراح مسئله هکاتون ۱۴۰۰ است در آیین افتتاحیه این رویداد گفت: یکی از اولویت‌های بسیار مهم در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ارتقای سواد و سرمایه شناختی جامعه ایرانی است. علوم‌شناختی جزء رشته‌های پرطرف‌دار در دنیا به شمار می‌روند و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باهدف توسعه و ترویج علوم‌شناختی در کشور از حدود ۱۰ سال گذشته به‌طورجدی در این حوزه فعالیت می‌کند.

وی افزود: توانمندی‌های شناختی، مهارت‌ها و عملکردهای شناختی مغز جزء سرمایه‌های اصلی ما محسوب می‌شود و خوشبختانه امسال این فرصت پیش آمد که قبل از آغاز هکاتون در کارگاه‌های مدرسه بازی‌های جدی شناختی که باهدف توانمندسازی شرکت‌کنندگان در بخش هکاتون و با حضور اساتید برجسته برگزار شد، دراین‌خصوص اطلاعات لازم به شرکت‌کنندگان درباره اصول فنی و شناختی در ساخت یک بازی جدی شناختی، ارائه شد.

 کرمی گفت: این ستاد با طراحی موضوع «استعدادیابی و توانمندسازی با رویکرد شناختی» در کنار هکاتون ۱۴۰۰ قرار گرفته است. ارزیابی عملکردهای شناختی و ارتقاء توان‌بخش شناختی ۲ محوری است که برای هکاتون امسال در نظر گرفته شده است. ارزیابی عملکردهای شناختی با روش‌های مختلفی شامل آزمون و تصویربرداری‌های مغزی به دست می‌آید، اما در این میان می‌توان از طریق بازی‌ها نیز به طور غیرمستقیم این مهارت‌ها را ارزیابی کرد.

نماینده ستاد نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی دردسترس‌بودن بازی‌ها برای همه اقشار جامعه را فرصتی مغتنم برای این ستاد جهت افزایش سرمایه شناختی جامعه دانست و گفت: ارتقاء سرمایه شناختی جامعه منجر به کاهش مشکلات اجتماعی می‌شود. از این منظر ما به دنبال طراحی بازی‌هایی هستیم که مهارت‌های شناختی کودکان و بزرگسالان را ارزیابی و بعد وارد حوزه ارتقاء و توانمندسازی شوند.

مهدیه کرمی با اشاره به همراهی بنیاد ملی نخبگان در برگزاری هکاتون ۱۴۰۰ تصریح کرد: ازآنجایی‌که بنیاد ملی نخبگان روی نوجوانان متمرکز است اگر جامعه هدف شرکت‌کنندگان در هکاتون گروه سنی نوجوانان باشد از اولویت بیشتری برخوردار می‌شوند.

او همچنین گفت: برای ما مهم است بازی‌هایی طراحی شود که بتوانند در وهله نخست عملکردهای شناختی را ارزیابی کنند و در ادامه این عملکردها را ارتقاء دهند.

کرمی در پایان با اشاره به شکل‌گیری و آغاز به کار فعالیت «نهاد اعتباربخش بازی‌های شناختی» با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از این نهاد به‌عنوان حامی بازی‌های شناختی در کشور نام برد و گفت این نهاد در حوزه ارائه گواهینامه به بازی‌های شناختی و معرفی و بازاریابی آنها فعالیت خواهد کرد.

صمد خطیبی از تولید‌کنندگان بازی‌های رومیزی کشور که به‌عنوان منتور حوزه بازی رومیزی در کنار هکاتون ۱۴۰۰ قرار گرفته است نیز در افتتاحیه این رویداد در سخنانی به معرفی بازی رومیزی پرداخت و در ادامه گفت: اگر به بازی به‌مثابه رسانه نگاه شود در این صورت فرقی نمی‌کند که این ابزار به‌صورت دیجیتالی باشد یا فیزیکی، هرچند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

هادی اسکندری یکی دیگر از منتورهای هکاتون ۱۴۰۰ نیز در افتتاحیه این رویداد به‌مرور قوانین پرداخت و در ادامه به سؤالات شرکت‌کنندگان در هکاتون امسال پاسخ داد.