چرا بازی جدید سری PES بدترین عنوان تاریخ استیم شد؟

بازی ای‌فوتبال 2022 (eFootball 2022) محصول ورزشی جدید کونامی و در واقع عنوان جدید با نام جدید از همان سری مشهور پی‌ای‌اس (PES)، اوایل مهرماه سال جاری برای کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی عرضه شده و مشکلات این بازی حاشیه‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است. واکنش به این بازی ویدیویی بسیار منفی بوده است.


به گزارش روابط‌عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ای‌فوتبال 2022 یک روز پس از انتشار از نظر کاربران پلتفرم استیم به عنوان بدترین بازی تاریخ این پلتفرم ارزیابی شده است. در روزهای اول بیش از 90 درصد از نقدهای کاربران درباره بازی منفی بوده و هنگام تنظیم این گزارش از مجموع 19668 نقد منتشر شده 89 درصدشان منفی است و تجربه بازی را توصیه نمی‌کنند.

نگاهی به پیشینه PES

از دهه 1990 تا کنون،‌ کونامی در کار ساخت بازی‌های فوتبال بوده است و در بخش عمده‌ای از این دوران عملکرد موفقیت‌آمیزی را از خود نشان داده. در واقع طی بخش عمده‌ای از دهه 2000 سری فوتبال تکاملی حرفه‌ای (Pro Evolution Soccer) که اولین بار سال 2001 تحت این عنوان عرضه شد، از بازی مشهور فیفا جایگاه کاملا بهتری را در اختیار داشت در حالی که فیفا امتیازات بزرگی چون قابلیت‌های بازاریابی و مجوزهای استفاده از نام رسمی بازیکنان، لباس‌ها و تیم‌ها را در اختیار گرفته بود.

اما طی یک دهه گذشته توازن به سمت و سوی دیگری حرکت کرده است. فیفا علاوه بر مزیت‌های قبلی در خود زمین بازی پیشرفت داشته اما مهم‌تر از آن از طریق قسمت‌‌هایی چون «آلتیمیت تیم» توانسته بخش گسترده‌تری از کاربران را به خود جذب کند و از این طریق شرایط را برای پی‌ئی‌اس و کونامی حتی سخت‌تر از قبل کرده.

با این اوصاف کونامی همواره به دنبال راهی می‌گشته تا بتواند وضعیت را تغییر دهد و در مقابل فشارها راه چاره‌ای بیابد. یکی از اولین قدم‌های کونامی استفاده از موتور بازی‌سازی خود شرکت بود، همان موتوری که در ساخت بازی «متال گیر سالید ۵» مورد استفاده قرار گرفت. مدتی بعد کونامی به تغییر نام بازی فکر کرد و آن را از پی‌ئی‌اس به ای‌فوتبال پی‌ئی‌اس تغییر داد؛ تغییری که کاملا بی‌فایده به نظر می‌رسید.

عاقبت طی سال 2020 کونامی قسمت جدیدی از این سری را منتشر نکرد تا فرصت کافی برای تغییرات اساسی داشته باشد. رفتاری که نامتعارف و نامعمول به نظر می‌رسید. در هر حال واقعا مشخص نیست کونامی از این زمان چطور استفاده کرده و مشغول چه کاری بوده چون نتیجه چیزی جز یک فاجعه نیست.

مشکلات بازی گسترده‌اند، محتوای ناچیز بازی که قرار بود با DLCهای اختیاری در آینده گسترش یابند، چهره وحشتناک بازیکنان که اصلا شبیه واقعیت نیستند، انیمیشن‌های مشکل‌دار و انواع و اقسام باگ‌های دیگر.

ضعف‌های ناامیدکننده

همانطور که اشاره شد، شرکت کونامی پس از یک دهه از انتشار سالانه بازی، سال 2020 نسخه جدیدی از بازی پی‌ئی‌اس را عرضه نکرد و صرفا به به‌روزرسانی پایگاه داده بازی سال 2019 پرداخت. به این ترتیب هواداران این عنوان دوبرابر همیشه منتظر قسمت جدید بودند و همین موضوع انتظارات آن‌ها را حتی بیش از گذشته افزایش داده بود. یکی از تغییرات مهم ای‌فوتبال نسبت به گذشته تغییر موتور بازی از موتور FOX کونامی به موتور آنریل انجین 4 (Unreal Engine 4) بود.

به طور کلی ای‌فوتبال محتوای بسیار کمتری نسبت به قسمت‌های قبلی سری پی‌ئی‌اس ارائه می‌دهد. بازی تنها 9 تیم دارد که فقط می‌توانند در قالب بازی‌های دوستانه با یکدیگر به رقابت بپردازند. از سوی دیگر بخش آنلاین بازی هم صرفا بخشی تحت عنوان «رویدادهای چالشی» داشته که در روزهای آغازین عرضه بازی برای کاربران مشکلات دسترسی گسترده‌ای ایجاد کرده است.

اما نکته دردناک ماجرا برای هواداران بازی اینجاست که ای‌فوتبال جدید دقیقا در همان نقطه‌ای که باید روی آن تمرکز می‌کرد و قدرتش را به رخ می‌کشید هم شکست خورده است. در واقع طی همه این سال‌ها می‌دانستیم که قرار نیست بازی‌های این سری را از نظر بخش آنلاین یا تبلیغات با فیفا مقایسه کنیم. واضح بود که فیفا با سرمایه بیشتر، تبلیغات قدرتمندتر و یک بخش آنلاین بسیار نیرومند خود را به بخشی از فرهنگ عمومی تبدیل کرده اما نقطه قوت پی‌ئی‌اس دقیقا در خود زمین بود. جایی که این‌بار در همان بخش هم ناموفق عمل کرده است.

نقدهای مفصلی نسبت به مکانیک‌ها و فرایندهای درون خود بازی مطرح شده است. نقدهایی درباره نامتوازن‌بودن بازی، سرعت پاسکاری و عملکرد دفاع و همچنین انتقادات گسترده‌ای هم درباره صحنه‌های میان‌پرده، جابه‌جایی بازیکنان در زمین و رفتار توپ عنوان شده‌اند.

کونامی مسیری از آینده بازی را منتشر کرده از جمله لیگ‌های آنلاین، بخش ساخت تیم و رقابت‌های ورزش‌های الکترونیکی اما به نظر نمی‌رسد هیچکدام از این‌ها قادر به دگرگون‌کردن وضع این عنوان جدید باشند.

در واقع از نظر کاربران ای‌فوتبال همان پی‌ئی‌اس سابق نیست و آنچه هواداران از این سری بازی انتظار داشتند را ابدا برآورده نکرده است. سوای همه این مشکلات البته وضعیت ساخت چهره بازیکنان چنان اسفناک بوده که خود به تنهایی سروصدای بسیاری به پا کرده است.

چهره‌ها به حدی بد ساخته شده و آنقدر بی‌شباهت به چهره‌های واقعی است که احتمالا دهه‌هاست کاربران با چنین سطحی از فاجعه روبرو نشده بوده‌اند. صرفا می‌توان گفت این حد از بدساخته‌شدن چهره‌ها برای هواداران ناباورانه و توهین‌آمیز بوده است.

پس از مجموعه این واکنش‌ها، تولیدکنندگان بازی بیانیه‌ای منتشر کرده و از مشکلات پیش آمده عذرخواهی کردند. آن‌ها اضافه کردند که درصدد اصلاح وضعیت قرار دارند و طی هفته‌های آتی قرار است تا حد ممکن با به‌روزرسانی‌های گوناگون به شیوه‌های مختلف کیفیت بازی را بهبود دهند. مساله‌ای که باید در آینده به قضاوتش نشست و توانایی این بروزرسانی‌ها در اصلاح بازی را ارزیابی کرد. نکته‌ای که در حال حاضر مشهود به نظر می‌رسد این است که شیوه ارائه بازی و مشکلات فراوان آن لطمه‌ای جدی به برند ای‌فوتبال، شهرت خوب بازی پی‌ئی‌اس و شرکت کونامی زده است.

یکی از کاربران در نقد این بازی می‌نویسد: «گرافیک بازی در سال 2021 حتی از PES 13 هم بدتر است. واقعا نمی‌دانم چطور چنین چیزی را منتشر کرده‌اند؟»

منابع: Steam، Kotaku