بازی‌ها عرصه تقویت حس توانمندی هستند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه‌ ا‌یثار، فداکاری و شهادت با نام «بازی دل‌ها» گفت: بازی‌ها عرصه تقویت حس توانمندی هستند و امروز حس توانمندی و خلق ارزش‌های تمدنی یا فروریختن و ناتوانی از طریق دنیای بازی‌ها شکل گرفته‌ا‌ست.


به گزارش روابط‌عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی با اشاره به بخشی از اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مبنی برتأثیرگذاری بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای در زمینه فرهنگ‌سازی، رشد و تکوین شخصیت فرهنگی و علمی و همچنین ایفای نقش‌های آموزشی، کمک آموزشی در کنار پُرکردن بخشی از اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف جامعه، افزود: از همان بدو نخست تأسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این نگاه به بازی به عنوان سرگرمی و آموزش وجود داشته‌ا‌ست؛ بنابراین از طریق بازی‌ها اتفاقات بزرگی در مسیر زندگی رخ می‌دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما امروز در جهان داده‌ای زندگی می‌کنیم، هر روزی که‌ا‌ز این جهان می‌گذرد، داده‌های بزرگ‌تری به داده‌های جهان اضافه می‌شود و وقتی از بازی‌های رایانه‌ای صحبت به میان می‌آید، یعنی از بازی در بستر داده‌ای که قابل رویت و الگوسازی است، صحبت می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در این فضا با کاربری در نقش کنش‌گر مواجه هستیم؛ اگر سیاسیون ما درک عمیقی از این جامعه جدید نداشته باشند، سیلی محکمی از آن می‌خورند؛ زیرا در دنیای بازی با جامعه‌ای متفاوت که فرد در آن احساس اختیار و کنشگری دارد، مواجه هستیم.

 زمینه جذب علاقه‌مندانِ خلّاق به موضوعات ایثار و مقاومت فراهم شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه لازم است درباره بازی‌های رایانه‌ای بیشتر کار شود، افزود: برخی بازی را کاری بیهوده و وقت‌کشی تلقی می‌کنند؛ در حالی‌که ساخت بازی و فکرکردن برای ساخت آن اگر 2 شرط حسن فعلی و حسن فاعلی را داشته و نیّت خدایی در این کار باشد، عبادت محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت برای چه‌ا‌فرادی و چه مخاطبی باید کار کرد؛ از طرفی نباید به سمت کپی از بازی‌های غربی رفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلام اظهار کرد: باید پذیرفت که می‌شود بهتر کار کرد؛ در دوره‌های قبل مجلس شورای اسلامی برای موضوع بازی‌ها بودجه تعیین و تأکید شد که باید برای این موضوع اندیشید و راهکارهایی پیدا کرد و زمینه جذب علاقه‌مندان خلّاق به موضوعات ایثار و مقاومت را فراهم کرد.

لزوم توجه به گفتمان سازی فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه بازی‌های رایانه‌ا‌ی

سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی «بازی دل‌ها»، گفت: باید به گفتمان‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه بازی‌های رایانه‌ا‌ی توجه بیشتری شود.

وی افزود: باید به گفتمان‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه بازی‌های ‌رایانه‌ا‌ی توجه بیشتری شود و نخستین جشنواره بین‌المللی «بازی دل‌ها» ‌با محوریت شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت و سردار شهید با هدف سوق‌دهی فعالان فرهنگ ایثار و شهادت به سمت بازی‌های رایانه‌ا‌ی برگزار شد.