«چه بازی» مرجعی ملی برای بازی‌های رایانه‌ای

سایت «چه بازی» بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همزمان با ایام مبارک دهه کرامت رونمایی می‌شود.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، عقیل منصوری با اعلام این خبر گفت: در دنیای رسانه‌ها، سایت‌های اینترنتی مختلفی برای معرفی بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد که به فراخور اهداف تجاری یا فرهنگی خود سعی در معرفی بازی‌های دیجیتال یا سایر اهداف مانند تبلیغات و ... دارند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز تاکنون با ارائه خدمات خود در قالب پایگاه اطلاع‌رسانی اسرا (ESRA) سعی در معرفی باز‌های مجاز داشته است. اما با آسیب شناسی صورت گرفته توسط معاونت نظارت و بررسی نیازهای خانواده‌ها تصمیم گرفتیم در اقدامی جدید مرجع کامل‌تری از بازی‌ها را در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم.

خروج بازی های غیرمجاز از پستوی بی توجهی

معاون نظارت بنیاد با بیان اینکه هم اکنون در کنار بازی‌هایی که ناشر مشخصی دارند و برای آنها از سوی بنیاد مجوز صادر می‌شود، بازی‌های پرشمار دیگری وجود دارد که به دلیل مسائلی چون مشکلات مالکیت، مسائل فرهنگی، سرور خارجی و ... پروانه انتشار برای آن صادر نشده است، افزود: خانواده‌ها حق دارند درباره نقاط ضعف و قوت آن اطلاعات کافی و جامع داشته باشند. به همین دلیل نیاز به طراحی منبعی جدید بود تا بتواند به صورت عمومی درباره سوالات خانواده‌ها درباره همه بازی‌های پرطرفدار (اعم از مجوزدار، بدون مجوز و حتی غیرمجاز) اطلاعات کاملی ارائه دهد.

بزرگترین مرجع ملی بازی با 32000 رکورد

منصوری با بیان اینکه سایت «چه بازی» با برخورداری از اطلاعات بیش از 32000 بازی در پلتفرم‌های مختلف، مرجع ملی و بی‌رقیب در حوزه شناخت بازی‌های رایانه‌ای خواهد بود، تصریح کرد: تا پایان سال 1400 در کنار تکمیل روزانه بانک اطلاعات این درگاه (که به واسطه صدور مجوزها صورت می‌گیرد) شرح و معرفی بیش از 1000 بازی دیگر(عمدتا بازی‌های غیرمجاز و پرطرفدار) نیز به سایت چه بازی اضافه خواهد شد. این موضوع یکی از مهمترین وجوه تمایز چه بازی با سایت قدیمی اسرا است.

رویکرد جمع سپاری در تولید محتوا

منصوری در تشریح سایر ویژگی‌های دیگر سایت «http://chebazi.ircg.ir» افزود: در این پایگاه ضمن آنکه محتوای تالیفی (مطابق با نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای) برای بازی‌های منتخب در دسترس خانواده‌ها است، با توجه به رویکرد جمع سپاری در تکمیل محتوا و همچنین نیاز به اطلاع از زمینه‌های ذهنی مخاطبین، امکانی فراهم شده تا همه افراد خصوصا مربیان سواد رسانه‌ای، خانواده‌ها، گیمرها، علاقه‌مندان و افراد متخصص بتوانند ضمن امتیاز دادن به محتوای تولیدی بنیاد، نظرات و مطالب خود را نیز جهت استفاده عمومی از طریق گزینه «من نظر بهتری دارم» که در این سایت طراحی شده، ارسال نمایند.

معاون نظارت بنیاد گفت: بنیاد حداکثر تلاش خود برای ارائه شناخت دقیق از هر بازی (در قالب بخش‌های مختلف اعم از معرفی کوتاه بازی، شرح داستان و روایت بازی، نکات مهم قابل تامل برای خانواده‌ها و حتی سخت افزار مورد نیاز برای بازی و ...) را انجام داده است؛ اما با توجه به نکات مختلفی از جمله حجم بسیار انبوه بازی‌ها (مشتمل بر 32000 عنوان) و عدم وجود نسخه قابل استفاده جدید برای برخی بازی‌های قدیمی (که ما برای تشکیل بانک جامع بازی‌های کشور ناگزیر از ثبت آنها در سایت بودیم) موارد یاد شده در بخشی از بازی‌ها هنوز تکمیل نشده است و امیدواریم که با جمع‌سپاری این محور هم تکمیل شود.

منصوری با اشاره به اینکه در این رویکرد گیمرها (بازی بازها) و حتی خانواده‌ها می‌توانند نظرات خود را درباره رده‌بندی صورت گرفته ارائه کنند، تاکید کرد: سایت «چه بازی» در کنار نمایش رده‌بندی ملی بازی و همچنین رده سنی بازی در سایر نظام‌های شناخته شده جهانی، میانگین نظرات گیمرها و والدین را نیز نمایش می‌دهد.

جستجوی پیشرفته با روش «فول تکست کاتالوگ»

معاون نظارت بنیاد در خصوص شیوه جستجوی بازی‌ها در این سایت نیز گفت: برای کمک به جستجوی بهتر بازی‌ها، ضمن توجه به احتمال جستجوی بازی با نام‌های مخفف و یا حتی احتمال درج اشتباه تایپی در هنگام جستجوی نام بازی‌های خارجی، کلیه بازی‌‌ها درون پایگاه ایندکس گذاری شده اند تا بسیار سریع‌تر از سایر روش‌ها (مانند به جستجوی like )جستجوی کاربران به نتیجه برسد.

گویا سازی مفاهیم و آموزش عمومی 

معاون نظارت بنیاد و رئیس ستاد ملی ساماندهی بازار بازی‌های رایانه‌ای در ادامه، یکی دیگر از رویکردهای مهم سایت جدید را گویاسازی برشمرد و در توضیح آن افزود: ما سعی کرده‌ایم تمامی مفاهیم مانند پیکتوگرام‌های 6 گانه، شاخص‌های رده‌بندی بازی‌ها، معرفی سایر نظام‌های رده‌بندی بازی‌ها در سراسر جهان و ... را به‌صورت جامع در اختیار خانواده‌ها بگذاریم تا با دغدغه کمتر و دانش بیشتر بتواند به‌سادگی در انتخاب بازی‌ها عمل کنند. در همین رابطه و برای کاهش سردرگمی خانواده‌ها، رده‌بندی هر بازی را در سایر نظام‌های رده‌بندی جهان نیز به خانواده‌ها اطلاع می‌دهیم تا ضمن اطلاع از وضعیت بررسی آن بازی در سایر کشورهای جهان، بدانند نباید نشان سایر نظام‌های رده بندی جهانی را ملاک انتخاب بازی قرار دهند.

درگاهی برای کمک به بازی سازان و افزایش شفافیت

منصوری در ادامه تشریح نکات مربوط به محور آموزش عمومی و گویاسازی مفاهیم، خصوصا با هدف کمک به بازی سازان افزود: سعی شده در کنار سلسله اقدامات فناورانه خود (خصوصا پورتال صدور مجوزهای بنیاد به نشانی اینجا)، با راه اندازی سایت جدید دیگری بنام nezarat.ircg.ir ضمن معرفی خدمات و ماموریت‌های معاونت نظارت به ویژه برای بازی‌سازان، کلیه آموزش‌های عمومی، آئین نامه‌ها و قوانین ملاک عمل را در دسترس قرار دهیم تا ضمن افزایش شفافیت، دسترس‌پذیری به مستندات را نیز افزایش دهیم. ما اکنون در شرایطی هستیم که نه تنها صف دریافت مجوزها برای همه مردم در دسترس است، بلکه آنها می‌توانند مجوزهای صادره را نیز دانلود یا مشاهده کنند.

پورتال جامع بازی‌ها

معاون نظارت بنیاد با بیان اینکه افزایش دسترس پذیری خانواده‌ها به بازی‌ها وجه دیگری هم دارد، افزود: بر روی سایت «چه بازی» اولا اسامی ناشرین مجاز که برای یک بازی خاص پروانه انتشار دریافت کرده اند (و تصویر پروانه انتشار بازی مانند اینجا) برای خانواده‌ها نمایش داده شده و از طرف دیگر لینک دانلود بازی‌ها نیز به مرور در صفحات هر بازی (و در صورت همکاری ناشرین) افزوده خواهد شد.

پیشنهاد بازی مشابه

منصوری همچنین گفت: در کنار امکان بهره‌مندی خانواده‌ها از خدمات مرکز تماس و مشاوره بنیاد (به شماره 02158129) برای استعلام بازی مناسب سن فرزندان شان، این امکان را بر روی سایت«چه بازی» نیز فراهم کرده‌ایم که بازی‌های مشابه (از نظر ژانر، رده‌سنی و ..) در صفحه معرفی بازی‌ها به مخاطب پیشنهاد شوند. ا‌ین موضوع تا پیش از این تقریبا نمونه مشابه نداشته است.

پیوستگی «چه بازی» با مرکز تماس بنیاد

منصوری درباره ایجاد تسهیل در دریافت گزارش‌های مردمی نیز افزود: ما علاوه بر سامانه تلفنی 02158129 (که آن را در اسفند 99 راه اندازی کردیم) در سایت «چه بازی» نیز یک سیستم پیوسته پاسخگویی به سوالات مردم درباره بازی‌های رایانه‌ای را شکل داده‌ایم، چرا که فکر می‌کنیم تنها از این طریق است که بنیاد می‌تواند به مسیر اصلی احقاق حقوق عامه در این زمینه و ایفای نقش حمایت‌گری خود از خانواده‌ها (در کنار ایفای نقش حمایت‌گری از بازی‌سازان) جهت ارتقای سواد بازی، مدیریت مصرف و چالش‌های تربیتی آن بازگردد. به همین منظور ضمن آنکه خانواده‌ها می‌توانند شکایت خود درباره محتوای آسیب‌رسان بازی‌ها را از اینجا ثبت کنند، می‌توانند درون صفحه معرفی هر بازی نیز شکایت خود را از طریق بخش در نظر گرفته شده به اطلاع بنیاد برسانند.

علاقه‌مندان برای استفاده از خدمات ارائه شده در این سایت می توانند اینجا مراجعه کنند.