بنیاد برای ایفای نقش‌های تنظیم‌گری خود نیازمندکمک‌های‌ بخش خصوصی است

سیدصادق پژمان در نشست مشترک با مدیرعامل جدید کافه بازار با اشاره به سابقه خوب همکاری و تعامل دوجانبه میان این دو مجموعه بر لزوم تقویت و توسعه این همکاری‌ها در زمینه‌های آموزش، کمک به ارتقاء سطح تولید و توجه به موضوع مهم رده‌بندی سنی تاکید کرد.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سیدصادق پژمان در این نشست گفت: فروشگاه‌های عرضه بازی‌های دیجیتال می‌توانند بازوی بنیاد در اقدامات ایجابی و ترویجی در حوزه محتوا بازی‌های موبایلی باشند. دغدغه‌ها و ماموریت‌های مشترک میان دو مجموعه می‌تواند منجر به تعریف سرفصل‌های تازه‌ای در خصوص موضوعات مرتبط با بازی‌های موبایلی شوند.

مدیر عامل بنیاد افزود: مسائل مرتبط به موضوع رده‌بندی سنی و لزوم توجه به آن از جمله مواردی است که می‌تواند در فصل جدید همکاری میان بنیاد و مجموعه بازار تقویت و توسعه یابد. البته در این میان موضوعاتی مثل شبکه‌های اجتماعی داخل بازی و یا تبلیغات درون برنامه‌ای نیازمند تحلیل، ارزیابی و رصد برای کنترل محتوا توسط بازی‌سازان و شرکت‌های تبلیغاتی است.

او در ادامه این نشست تصریح کرد: با توجه به رشد کیفی بازی‌ها و نیز افزایش مخاطب بازی‌های موبایلی نیاز به برنامه‌ریزی‌های جامع‌تر با مشارکت فعال همه بخش‌های اکوسیستم بازی‌های دیجیتال بیش از بیش هستیم.

مدیرعامل بنیاد با اشاره به همکاری با مجموعه بازار در خصوص مباحث آموزشی و تولید به‌منظور شناسایی و ارتقاء تیم‌های بازی‌سازی که جزء اهداف و ماموریت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است، افزود: در پویش بازی‌نو که با همکاری مجموعه‌های خصوصی در ایام نوروز شکل گرفت، شاهد بیش از 400 هزار نصب برای 25 بازی موبایلی ایرانی بوده‌ایم که این حرکت بزرگ بدون توسعه شبکه همکاری‌ها با بخش خصوصی پدید نمی‌آمد.

او افزود: بنیاد در جایگاه یک دستگاه حاکمیتی برای ایفای نقش‌های تنظیم‌گری خود نیازمند کمک‌های بخش خصوصی و دریافت بازخوردهای آنها است تا اگر در مسیر اجرا با نقص و ضعفی مواجه هستیم آن را اصلاح کنیم و به یک نقطه مشترک برسیم تا بخش مهمی از ذی‌نفعان ما که کاربران و تولیدکنندگان بازی هستند، متضرر نشوند.

مدیرعامل بنیاد با تاکید بر دغدغه‌مندی مجموعه بازار درباره مسئله تولید محتوا گفت: موضوع ارائه محتوای سالم به مخاطبان همواره از دغدغه‌های بنیاد است. از این رو لازم است دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که از سوی مصرف‌کنندگان بازی‌های دیجیتال وجود دارد تبدیل به اراده‌ای قوی در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی همه فعالین تولید و انتشار بازی‌ها شود.

موضوع کیفیت محتوا برای کافه بازار مهم است

مهدی امیری مدیرعامل کافه بازار نیز در این نشست با اشاره به مشکل کمیت در بازی‌های ایرانی گفت: این موضوع این قدر برای ما مهم بوده که سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه رفته‌ایم چرا که به بزرگ شدن این صنعت بسیار علاقه‌مند هستیم و از اینکه یک بازی ایرانی جایگاه خوبی در میان کاربران ایرانی پیدا کند، افتخار می‌کنیم.

او با تاکید بر اهمیت موضوع دسترسی کاربران به محتوای سالم در مجموعه کافه بازار افزود: همان طور که شما در بنیاد اقدام به راه‌اندازی مرکز تماس و مشاوره برای پاسخگویی به کاربران کرده‌اید یک سوم از تیم عملیاتی ما در کافه بازار با کاربران در ارتباط هستند. فارغ از فضای کسب‌وکار موضوع کیفیت محتوا برای همه ما مهم است و موافق نظارت و کنترل در این زمینه و علاقه‌مند به کمک در این خصوص هستیم. اما نکته چالش برانگیز این است که ضعف و نقص در این چرخه نباید منجر به کم شدن کمیت بازی‌ها شود.

مدیرعامل کافه بازار تصریح کرد: کیفیت محتوای ارائه شده به کاربر برای ما بسیار مهم است و هیچ اپلیکیشن و بازی‌ای را که استانداردهای مورد نظر ما را نداشته باشد، منتشر نمی‌کنیم و در این زمینه می‌توانیم بازوی کمک بنیاد باشیم تا بتوانیم به هدف جذب بیشتر کاربر و توسعه صنعت بازی داخلی دست پیدا کنیم. مهمترین سرمایه ما کاربران هستند؛ اما مهمتر از آن محتوایی است که از طریق فروشگاه ما در اختیار آنها قرار می‌گیرد. از این جهت اگرکمیت محتوا ضعیف باشد منجر به از دست رفتن کاربر می‌شود. مهمترین شاخص مورد نظر ما تعدادکاربران فعال روزانه و تعداد نصب‌های فعال است و تلاش می‌کنیم تا با رفع موانع و چالش‌ها این دو شاخص را در سطح مطلوبی حفظ کنیم.

امیری افزود: یکی از اهداف مهم کافه بازار از ورود به حوزه بازی دستیابی به موضوع صادرات در این عرصه بود که رسیدن به جایگاه مطلوب در این بخش نیازمند توسعه کیفی و کمی بازی‌ها است.

فرزانه شریفی مدیرانستیتو ملی بازی‌سازی نیز در این نشست با اشاره به سابقه همکاری بنیاد با کافه بازار در برگزاری رویداد کژوال کمپ گفت: ما در انستیتو ملی بازی‌سازی از برگزاری دوره‌های مشترک پروژه محور با کافه بازار استقبال می‌کنیم تا در نهایت بتوان به تامین سرمایه‌ انسانی مورد نیاز صنعت بازی کشور کمک کنیم.