مقالات برگزیده بنیاد در ششمین کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای: فرصت‌ها و چالش‌ها» معرفی شدند

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال(دایرک) به نمایندگی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ششمین دوره کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای: فرصت‌ها و چالش‌ها» با قرائت بیانیه پایانی خود در آیین اختتامیه این رویداد و اعلام نتیجه ارزیابی داوران در دو حوزه بازی‌های دیجیتال و کودکان و مقالات کاربردی، برندگان خود را معرفی کرد.


 به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در بیانیه پایانی مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال(دایرک) ضمن اشاره به برنامه‌های این مجموعه در حمایت از مقالات برتر بازی‌پژوهان در این دو حوزه، منتخبان هر بخش معرفی شدند.

متن کامل این بیانیه که توسط حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد قرائت شد، به این شرح است:

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال(دایرک) با بررسی‌ مقالات برگزیده در هر دو حوزه و بر اساس نظرات داوران کنفرانس، مقالاتی را به عنوان تحقیقات برگزیده انتخاب کرده است که به هریک به پاس تلاش‌های انجام شده، مبلغ 5 میلیون ریال جایزه نقدی تقدیم خواهد شد. همچنین هر یک از مقالات در صورتی که نسخه گسترش یافته خود را در یکی از ژورنال‌های علمی-پژوهشی داخلی منتشر کنند مبلغ 5 میلیون و چنانچه آن را در یک پایگاه معتبر بین‌المللی منتشر کنند مبلغ 10 میلیون ریال جایزه نقدی دیگر جهت پوشش برخی از هزینه‌های انتشار دریافت خواهند کرد.

حوزه اول: مربوط به مقالاتی است که به رابطه بازی‌های دیجیتال و کودکان پرداخته‌اند. در این حوزه، ضمن تقدیر از تلاش همه بازی‌پژوهان، 9 مقاله به عنوان مقالات برگزیده انتخاب شده‌اند که علاوه بر تقدیم جایزه نقدی، پیگیری‌های بعدی برای انتشار آنها در قالب یک کتاب مشترک میان بنیاد و دانشگاه محترم اصفهان توسط دایرک انجام خواهد شد.

برگزیدگان این بخش به ترتیب حروف الفبا عبارت‌اند از:

  1. Lenjoy: بازی واقعیت افزوده با قابلیت پردازش دستورات صوتی و ارائه بازخورد فراشناختی جهت بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی کودکان (فرشته علیزاده، کاظم پورالوار، بهنام علیزاده اشرفی)
  2. بازی «زبان من»: طراحی یک بازی رایانه‌ای به منظور بررسی تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر آموزش کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی (عباس موسیوند، شهریار درهمی، مهدی پورجعفر)
  3. بررسی اثربخشی اپلیکیشن سفال‌ درمانی بر اختلال لامسه کودکان بیش‌فعال (اصغر جوانی، پریوش سلمانی)
  4. بررسی طراحی شخصیت بازی‌های آموزشی رایانه‌ای تولید ایران برای کودکان 4 تا 6 سال (سعیده قضوی، پریسا دارویی)
  5. تحلیل المان‌های بازی‌وارسازی بر اساس تجربه کاربری در نرم‌افزارهای آموزش زبان برای کودکان 8 تا 10 سال (مرجان بهروزپور باغمیشه، کاظم پورالوار، فاطمه رضائی)
  6. جلوه‌های تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر پیشگیری از بزهکاری اطفال و نوجوانان (قدرت‌الله خسروشاهی، حسن عالی‌پور، راضيه پيدائى)
  7. سیاست جنائی تقنینی ایران در قبال نقض حقوق کودک درحوزۀ بازی‌های رایانه‌ای (محمد خورشیدی اطهر)
  8. طراحی بازی تعاملی رایانه‌ای برای ارتقای مهارت‌های اجتماعی- احساسی کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به الکسی تایمی (فاطمه شکوری‌راد، مریم خلیلی)
  9. مطالعه تطبیقی میان شاخص‌های تربیتی والدین و شاخص‌های نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای (محمدحسن یادگاری، فاطمه حاج کاظم تهرانی)

حوزه دوم: اگرچه عمده مقالات پذیرش شده، هر کدام به نوعی گره‌گشای مسائل در مطالعات بازی هستند، حوزه حمایتی دوم، ناظر بر انجام تحقیقاتی است که در حل مسائل روز اکوسیستم بازی‌های دیجیتال در کشور اثرگذاری بیشتری خواهند داشت. در این بخش مولفین مقالات با کاربردپذیری بالا در اکوسیستم در فهرست سفید انجام تحقیقات کاربردی دایرک قرار خواهند گرفت. همچنین از میان این مقالات، سه تحقیق به عنوان برگزیدگان این بخش در نظر گرفته شده‌اند. بر این اساس، جایزه بهترین مقاله کاربردی دایرک، به این سه مقاله به ترتیب حروف الفبا تقدیم می‌شود:

  1. به واسطه کمک مقاله به طراحی متوازن بازی‌های آنلاین جایزه کاربردی اول تقدیم می‌شود به مقاله:

DeepSkill: یک چارچوب جهت رتبه‌بندی مهارت تیم‌ها در بازی‌های برخط چندنفره انبوه (محمدمهدی رضاپور، محمدعلی نعمت‌بخش، افسانه فاطمی)

  1. به واسطه تلاش مقاله برای بهبود چرخه اقتصادی بازی‌های موبایلی، جایزه کاربردی دوم تعلق می‌گیرد به:

ارائه یک روش ایجاد توازن در حلقه اقتصادی بازی‌های رایانه‌ای موبایلی به منظور افزایش درآمدزایی (علی علایی کرهرودی، مهرداد آشتیانی)

  1. همچنین به واسطه خدمات این مقاله برای طراحی بازی‌ با اهداف فرهنگی، سومین جایزه کاربردی اهدا می‌شود به:

مؤلفه‌های طراحی بازی رایانه‌ای به‌منظور اثرگذاری بر هویت بازیکن نوجوان (زیبا معروفی، نجم‌الدین امیرشاه‌کرمی، مجید ابراهیم‌دماوندی)