تأثیر توان‌بخشی رایانه‌ای بر حافظه فعال افراد وابسته به اوپیوئید

داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی 1399  از مجموع 34 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این رویداد در مجموع 7 مقاله را برای ارائه شفاهی و 11 مقاله را برای ارائه پوستری انتخاب کردند.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، براساس اعلام دبیرخانه این رویداد در مجموع بیش از 20 میلیون تومان جایزه به مقالات منتخب در این بخش تعلق خواهد گرفت و مقالات پذیرفته شده برای نمایه‌سازی به پایگاه استنادی IEEE Xplore ارسال خواهد شد. «تأثیر توان‌بخشی رایانه‌ای بر حافظه فعال افراد وابسته به اوپیوئید» موضوع این مقاله منتخب هیات داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی است که در روز نخست برگزاری رویداد به صورت شفاهی ارائه شد.


چکیده‌ای از این مقاله را در ادامه بخوانید:

 

Effects of Maghzineh Computerized Rehabilitation Games on the Working Memory of Opioid-Dependent Patients

 

نویسندگان: میلاد تکسیبی، لیلا کاشانی وحید، سمیرا وکیلی، هادی مرادی

عوارض اختلال سوءمصرف مواد، شامل اختلالات رفتاری، اجتماعی، روانی و شناختی می‌شود. اعتیاد به اوپیوئیدها باعث تخریب عملکرد قشر پیش‌پیشانی در حوزه‌های مختلف شناختی نظیر حافظه، یادگیری و تصمیم‌گیری و در نهایت تخریب فرآیندهای شناختی می‌شود. پژوهش‌های پیشین بیانگر این هستند که توان‌بخشی رایانه‌ای باعث افزایش توانایی شناختی افراد شده است. با وجود این، سؤال این تحقیق در خصوص تأثیر توان‌بخشی رایانه‌ای بر حافظه فعال افراد وابسته به اوپیوئید است.

طرح این تحقیق شبه‌آزمایشی، با داشتن دو گروه تست و کنترل و انجام پیش‌آزمون و پس‌آزمون است. متغیر مستقل این تحقیق «توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای» و متغیر وابسته «حافظه فعال» است. جامعه آماری از میان افراد مراجعه‌کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر تهران انتخاب‌شده است. ۱۰ نفر در گروه آزمایش و ۱۰ نفر در گروه کنترل قرارگرفته‌اند و روش نمونه‌گیری روش نمونه‌گیری در دسترس بوده است. بازی مورد استفاده بازی مغزینه ساخته شرکت فناوران شناختی پارس است‌.

نتیجه تحقیق در جهت تأیید فرضیه و بیانگر این مطلب است که توان‌بخشی رایانه‌ای بر افزایش حافظه فعال بیماران وابسته به اوپیوئید مؤثر است.

از محدودیت‌های این تحقیق برای نگارندگان استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و عدم امکان انجام پیگیری‌ها به دلیل مسائل ناشی از بیماری کرونا است. محققان بیان می‌کنند که وضعیت اجتماعی و اقتصادی افراد مورد بررسی، در این مداخله در نظر گرفته نشده است و این مورد می‌تواند نقطه شروعی برای تحقیقات آینده باشد.