تأثیر توان‌بخشی بازی‌های Cogni Plus و Brain Training بر روی کودکان دارای نقص توجه و بیش‌فعال

داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی 1399 از مجموع 34 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این رویداد در مجموع 7 مقاله را برای ارائه شفاهی و 11 مقاله را برای ارائه پوستری انتخاب کردند.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، براساس اعلام دبیرخانه این رویداد در مجموع بیش از 20 میلیون تومان جایزه به مقالات منتخب در این بخش تعلق خواهد گرفت و مقالات پذیرفته شده برای نمایه‌سازی به پایگاه استنادی IEEE  Xplore ارسال خواهد شد. «مقایسه تأثیر توان‌بخشی در اجرای بازی‌های Cogni Plus و Brain Training بر روی کودکان دارای نقص توجه و بیش‌فعال» موضوع این مقاله منتخب هیات داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی است که در روز نخست برگزاری رویداد به صورت شفاهی ارائه شد.


چکیده‌ای از این مقاله را در ادامه بخوانید:

Comparison of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Programs of Brain Training and Cogni Plus on Cognitive Skills of Students with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder

نویسندگان: فریده حاجی حیدری، مهناز استکی، حسن عشایری، منصوره شهریاری احمدی

این مقاله به مقایسه تأثیر توان‌بخشی در اجرای بازی‌های Cogni Plus و Brain Training بر روی کودکان دارای نقص توجه و بیش‌فعال پرداخته‌شده است. مقاله در بخش روش تحقیق، دارای روش نیمه آزمایشگاهی است که در آن سه گروه همتاسازی‌شده موردبررسی قرارگرفته‌اند. کودکان مورد آزمایش توسط روان‌پزشک دارای ADHD تشخیص داده‌شده‌اند. پرسش‌نامه نرمال‌شده قبل و بعد از انجام بازی پرشده است و شیوه انجام بازی‌ها، هفته‌ای سه بار، هر نشست به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه در دوره زمانی هشت هفته بوده است. گروه کنترل 15 ‌نفره در هیچ جلسه‌ای شرکت نداشتند.

نتایج این تحقیق در نظر نویسندگان شامل موارد زیر است:

  • تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و گروه کنترل دیده شد.
  • بازی Cogni Plus به دلیل گرافیک قوی‌تر تأثیر بیشتری بر پایداری دیداری دارد.

این تحقیق، تائیدکننده‌ تحقیقات قبلی بوده و بیان می‌کند که بازی Cogni Plus سرآمدتر است. به این معنا که میزان تمرکز و توجه کودک در آن، به دلیل بازخوردها بیشتر می‌شود.