لزوم طراحی چالش‌های جذاب در بازی‌های جدی برای جذب مخاطب

پروفسور کارلوس کاروالهو، از اساتید دانشگاه پلی تکنیک پورتو در کشور پرتغال به عنوان دیگر سخنران بین‌المللی جایزه بازی‌های جدی 1399 در روز نخست آن که به بخش سمپوزیوم بازی‌های جدی اختصاص دارد، بود.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، او که در دپارتمان مهندسی کامپیوتر مشغول به کار است، به طور تخصصی در حوزه‌ بازی‌های جدی و چندرسانه‌ای مشغول تدریس و فعالیت است و معاونت گروهی تحقیقاتی با محوریت تکنولوژی‌های آموزشی تعاملی را بر عهده دارد.
پروفسور کروالهو در سخنانش در راستای شرح پژوهش‌های صورت گرفته، تصریح کرد: هدف گروه تحقیقاتی ما این است که نحوه‌  تأثیرگذاری تکنولوژی‌ بر فرایند یادگیری را موردبررسی قرار دهیم و به دنبال آن روش‌های مؤثر در پیشرفت این فرایند را شناسایی و توسعه دهیم.
او افزود: زمانی که سخن از بازی‌های دیجیتالی به میان می‌آید، اغلب افراد جنبه سرگرم‌کننده آن را مدنظر قرار می‌دهند این در حالی است که با تعریف دقیق‌ از بازی‌ها می‌توان تصویر صحیح‌تری را در ذهن مخاطبان از این مفهوم ترسیم کرد. بازی‌های دیجیتال در زمینه‌های مختلفی به کمک بشر می‌آیند؛ از ظرافت و مهارت کار با سخت‌افزارهای بازی و به‌طور خاص (Joystick) که عمل مشابه آن را می‌توان در جراحی‌های لاپاراسکوپی مشاهده کرد، گرفته تا مؤثرترین نوع بازی‌های شبیه‌سازی‌شده (simulation) در عرصه مهندسی صنایع. این مثال بسیار ملموسی است برای اثبات این واقعیت که چگونه ممکن است بازی‌ها قدرت و توانایی انجام برخی کارها را به افراد بدون تجربه با کم‌ترین ریسک ممکن، دهند.
 استاد دانشگاه پلی تکنیک پورتو تصریح کرد: اهدافی که افراد را به بازی کردن تشویق می‌کند، بسیار متفاوت است، بازی کردن می‌تواند با هدف سرگرمی، تعامل، همراهی با روایت داستان، و حتی پاسخگویی به نیازهای مطرح‌شده در هرم مازولو باشد اما بازی‌های جدی، مخاطبان خود را به ماورای این اهداف هدایت می‌کنند. نکته قابل‌توجه این است که بازی‌های جدی معمولاً گرافیک به‌مراتب ضعیف‌تری نسبت به بازی‌های متداول ویدیویی دارند و این مسئله باعث می‌شود نوجوانانی که اغلب با بازی‌های ویدیویی درگیر هستند، تمایل چندانی به بازی‌های جدی نداشته باشند. آنچه همواره باید در طراحی مدنظر قرار داد این است که گرچه مکانیک هر بازی می‌تواند ابعاد مختلفی از استعداد و توانایی را در هر یک از افراد بسط و گسترش دهد، اما باید همواره چالش‌هایی را پیش روی کاربر قرار داد تا او را به ادامه بازی وا داشت.