ستاد مبارزه با مواد مخدر بازی‌ای را شایسته دریافت جایزه ندانست

ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای اجرای تفاهم‌نامه همکاری سال 1399 خود با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از حامیان جایزه بازی‌های جدی مبلغ 150 میلیون ریال برای بخش جشنواره این رویداد اختصاص داد. اما از آنجایی که هیچ یک از بازی‌ها در راستای رویکرد این ستاد به منظور پیشگیری از اعتیاد مناسب برای دریافت این جایزه تشخیص داده نشد، این ستاد با اهدای جایزه‌ای 5 میلیون تومانی از تیم «منشور فناوری فردا» تقدیر کرد.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در بیانیه پایانی ستاد مبارزه با مواد مخدر در جایزه بازی‌های جدی 1399 ضمن تاکید بر لزوم استفاده این ستاد از ابزار بازی‌های ویدئویی برای دستیابی به اهداف مورد نظر در پیشگیری از اعتیاد، از آمادگی این ستاد برای حمایت از تدوین چند سند بازی‌نامه منطبق با رویکردهای پیشگیری از اعتیاد مبتنی بر مطالعات صورت گرفته در سمپوزیوم بازی‌های جدی 1399 خبر داده شد.

متن کامل بیانیه پایانی ستاد مبارزه با مواد مخدر در جایزه بازی‌های جدی 1399 که توسط سید سعید کاتبی به عنوان نماینده این مجموعه قرائت شد به این شرح است:

آسیب اجتماعی اعتیاد از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان مهم‌ترین و اولویت‌دارترین آسیب اجتماعی کشور معرفی شده و ریاست جمهوری نیز تاکنون تاکیدات ویژه‌ای را به منظور کنترل و کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد ابلاغ نموده‌اند. اعتقاد بر این است که با کنترل و مهار اعتیاد، می‌توان از وقوع بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی در کشور جلوگیری نمود.

ستاد مبارزه با مواد مخدر در اجرای اسناد قانونی و با توجه به اتخاذ استراتژی متوازن و به‌کارگیری رویکرد اجتماعی در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها، ضمن اشراف کامل بر تمامی ابعاد تقنینی، اجرایی و قضایی، تلاش نموده است تا ضمن محور قرار دادن اصل پیشگیری و با آگاهی‌بخشی و ایجاد حساسیت اجتماعی در محیط‌ها و گروه‌های مختلف هدف (کودکان، نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها)، مانع از ورود افراد و اقشار سالم جامعه به چرخه مخرب و ویرانگر اعتیاد گردیده و به موازات آن راهکارهای علمی مدون و مبتنی بر مشارکت آحاد جامعه را به منظور نجات جان قربانیان و آسیب‌دیدگان از مواد مخدر، تدوین و به اجرا ‌گذارد.

تمامی موارد پیش گفته با محوریت بیش از ده‌ها وزارتخانه و سازمان اجرایی موثر و مرتبط با اهداف ستاد و از جمله بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و در قالب طرحی جامع با عنوان «یاریگران زندگی» و با شعار «یاریگر هم باشیم» عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

در واپسین ماه‌های قرن 14 خورشیدی به سر می‌بریم و در این ایام، اهمیت و جایگاه بی‌بدیل بازی‌های ویدئویی و از جمله بازی‌های ویدئویی جدی بر کسی پوشیده نیست. گواه این امر را می‌توان در آماری یافت که اعلام می‌کند در حال حاضر بالغ بر 30 میلیون بازیکن بازی‌های ویدئویی در ایران هستند که به طور متوسط روزانه بیش از 90 دقیقه را به این موضوع اختصاص داده‌­اند. ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز، بالطبع خود را از این ابزار فرهنگی، محروم نخواهد کرد؛ چراکه مهم‌ترین مخاطب برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، یعنی جوانان و نوجوانان، اصلی‌ترین گروه فعال در حوزه بازی‌های ویدئویی محسوب می­‌شوند.

بر همین مبنا و در راستای اجرای تفاهم‌نامه همکاری سال 1399 با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مبلغ 150 میلیون ریال، توسط ستاد، جهت حمایت از بخش جشنواره چهارمین دوره رویداد جایزه بازی‌های جدی اختصاص یافته است که پس از بررسی کارشناسی، شش مورد منتخب از میان حدود 75 اثر ارائه شده به رویداد مذکور، هیچ یک از بازی‌ها، مناسب برای دریافت این جایزه تشخیص داده نشد و تنها جهت پاسداشت جایگاه بهره‌برداری از بازی‌وارسازی برای افزایش نشاط اجتماعی و همچنین تطابق با برخی اهداف فرعی ستاد، «پایگاه هوشمند تندرستی» از تیم «منشور فناوری فردا»، شایسته تقدیر بوده و مبلغ 50 میلیون ریال به آن اهدا خواهد شد.

لازم به ذکر است، 100 میلیون ریال باقیمانده، صرف حمایت از تدوین چند سند بازی‌نامه منطبق با رویکردهای پیشگیری از اعتیاد مبتنی بر مطالعات صورت گرفته در سمپوزیوم بازی‌های جدی 1399 شده و در سال 1400، پیشنهاد برتر انتخاب و با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر، تولید و منتشر خواهد شد.