پوست اندازی حرفه‌ای برای گیم ایران با 21 هزار تماشگر آنلاین

اولین دوره آنلاین مسابقات ورزش‌های الکترونیک در رشته فیفا 20 که با همکاری مشترک آپارت گیم و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد، در فضایی پرهیجان و جذاب به کار خود پایان داد. رویدادی که دور مقدماتی‌اش به دلیل شرایط کرونایی آنلاین برگزار شد و کار در دور نهایی که شامل رقابت 8 نفر منتخب برای رسیدن به نیمه نهایی و فینال بود، به صورت حضوری در استودیویی زیبا دنبال شد و تمام رقابت‌های به صورت زنده از آپارت پخش شد.
 حالا که چند روزی از پایان این رویداد پرهیجان برای فیفابازها گذشته و آن جو جذاب و پراسترس رقابت‌ها فروکش کرده، فرصت خوبی است برای ارزیابی نحوه برگزاری آن به روایت فینالیست‌ها و کسانی که از نزدیک درگیر این مسابقات بودند.


رویدادی با 21 هزار تماشگر آنلاین

این رویداد فصل جدیدی در آغاز همکاری مشترک بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با آپارات گیم در برگزاری آنلاین مسابقات ورزش‌های الکترونیک در رشته پرطرفدار فیفا20 بود. مصطفی احمدی، مدیر آپارات گیم از بازخورد و استقبال خوب مخاطبان از تماشای این بازی‌ها می‌گوید با عدد و رقمی جالب توجه: «بیش از ۲۱ هزار این رویداد را تماشا کردند و رکورد بازدید همزمان نیز نزدیک به ۳ هزار نفر در لحظه بود. در شبکه‌های اجتماعی نیز این رویداد با بازخوردهای خیلی خوبی روبرو شده است و افراد زیادی از آن استقبال کرده‌اند.»
مدیر آپارات گیم به یک موضوع مهم در خصوص برگزاری این رویداد اشاره می‌کند و آن هم حضور تعداد قابل‌توجهی از بهترین‌های فیفا و گیم استریمینگ‌های ایران بود: «افراد راه یافته به دور نهایی مسابقات فیفا همگی از مقام‌داران و بازیکنان معروف این رشته در کشورمان بودند و استریمرهای برگزیده نیز همگی از چهره‌های نام آشنای این عرصه به شمار می‌روند. همین مسئله باعث شده بود تا رویداد اختتامیه مسابقات تابستانی‌ آپارات گیم محفلی باشد با حضور افراد کاربلد و حرفه‌ای.»

مصطفی احمدی از برنامه‌ریزی و تلاش چند ماهه برای برگزاری خوب این رویداد هم گفت که به اعتقاد او حاصل این تلاش رسیدن به استانداردهای جدید در خصوص برگزاری این مسابقات در کشور بود: «برای برگزاری این رویداد از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود و با مشارکت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و نفرات دیگر توانستیم این رویداد را به مرحله اجرا برسانیم. با توجه به مدت زمان طولانی رویداد، نیاز به هماهنگی زیادی در زمینه اجرا و پشت صحنه حس می‌شد که خوشبختانه با سخت‌کوشی دست‌اندرکاران توانستیم از پس این کار برآمده و استانداردهای جدیدی را در این زمینه خلق کنیم. از افکت‌های تصویری به کار گرفته شده تا نحوه تصویربرداری و صدابرداری اختتامیه، همگی سعی شده بود تا در بالاترین حد ممکن قرار داشته باشد و خوشبختانه با توجه به بازخوردها می‌توان گفت که در این زمینه موفق بودیم.»
احمدی این نکته را هم گفت که پوشش زنده یک رویداد گیمی با محوریت مسابقه و اهدای جوایز در این مقیاس در ایران تاکنون نظیر نداشته و البته امیدوار به اینکه باز هم بتوانند در آینده با همکاری نهادهایی چون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دست به خلق چنین رویدادهایی بزنند.

دوست داشتم در این سن و سال خودم هم بازی کنم
نام سرهنگ علیرضا علیفر و سبک گزارشگری‌اش برای اهالی فوتبال آن هم از نوع واقعی‌اش در مستطیل سبز کاملا آشنا است. انتخاب تیم اجرایی این رویداد برای انتخاب گزارشگر دو بازی رده‌بندی و فینال، سرهنگ علیفر بود تا با نوع گزارش و بخصوص فریادهای پس از گلش هیجان تماشای این رویداد را برای تماشگران دو چندان کند. هر چند که به گفته خودش این هیجان برای او هم که برای اولین بار گزارش یک مسابقه فوتبال گیمی را انجام داده، جذاب بوده است. آنقدر که حتی دوست داشته جای بازیکنان فیفا20 بازی کند: «خیلی به فیفا 20  علاقه دارم و کاملا با این رشته آشنا هستم . منتهی به جهت گرفتاری‌ها فرصت اینکه بخواهم به عنوان یک بازیکن آن را دنبال کنم، ندارم . برای این رویداد هم دوست داشتم در این سن و سال خودم هم بازی کنم و تصور می‌کنم که به مراحل بالایی هم راه پیدا می‌کردم.»


می‌گوید که قبل از آن با برگزاری چنین بازی‌هایی اصلا آشنا نبوده و اینکه باید برای معرفی و شناسایی رقابت‌هایی از این دست بیشتر کار شود :«به نظرم بسیار سرگرمی مفیدو یک تفریح سالم و سرگرم کننده برای جوانان کشورمان است است که امکان حضور در مسابقات مختلف جهانی نیز در این مسابقات برای علاقمندانش وجود دارد. منتهی به اعتقاد من روی برگزاری این
بازی‌ها آن طور که باید تبلیغات نشده و خیلی برای عموم مردم شناخته شده نیست و صرفا جوانانی که به این بازی‌ها علاقه دارند و بازی می‌کنند آن را می‌شناسند. باید روی معرفی ورزش‌های الکترونیک و رشته فیفا در فضای مجازی و بخصوص تلویزیون کار شود .بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند در این زمینه از ظرفیت و پتانسیل شبکه ورزش سیما که مدیر بسیار علاقمند و کاربلدی دارد برای معرفی و شناسایی این رشته تفریحی جذاب و  بازیکنانی که در این حوزه فعال هستند، استفاده کند. حتی امکان پخش رویدادهای این چنینی از طریق این شبکه فراهم شود.»
علیفر سرمایه‌گذاری بنیاد و آپارات گیم در برگزاری این رویداد را کار پسندیده و قابل تحسینی می‌داند و اینکه به اعتقادش لازم است اسپانسرهای بیشتری برای حمایت از چنین رویدادهایی جذب شوندکه این موضوع هم منوط به شناسایی و معرفی بیشتر چنین مسابقاتی است و نحوه انعکاس آن برای جذب اسپانسرها.

فقط گزارش، بی‌ تحلیل و تفسیر
اینکه گزارش مسابقه فوتبال فیفا۲۰ جذابیت‌های گزارش فوتبال واقعی را دارد یا خیر، سوالی است که علیفر خیلی خوب می‌تواند به آن پاسخ دهد: «نباید آن را با یک مسابقه فوتبال واقعی مقایسه کرد چون بازی فوتبال به عنوان یک پدیده جهانی تمام توجهات را معطوف خود کرده و در دنیا پدیده عظیمی است؛ اما گزارش چنین مسابقاتی نیز جذاب است و جذابیت‌های خودش را دارد.»
علیفر از تفاوت‌های گزارشش در این رویداد با گزارش یک مسابقه فوتبال واقعی هم گفت. اینکه موقع گزارش چنین رویدادی گزارشگر هیچ فرصتی برای تحلیل و تفسیر و دادن اطلاعات که در یک مسابقه 90 دقیقه‌ای فوتبال می‌تواند ارائه دهد، اصلا ندارد:« زمان بازی 6 دقیقه است و فقط باید جریان بازی را گزارش کنید و به محض اینکه بخواهید خارج از گزارش صحبت کنید، ممکن است توپ وارد دروازه شود. اما به هر حال به جهت زیبایی تصویر، هیجانی که در آن وجود دارد و شباهت بسیار قشنگ بازیکنان بازی فیفا با بازیکنان واقعی بسیار جذاب و زیبا است.»

علیرضا علیفر یک پیشنهاد هم داشت برای بهتر برگزار شدن مسابقاتی از این دست، اینکه  بازی‌های رده‌بندی و فینال در دو روز برگزار شود تا فرصت تحلیل و ارزیابی بازی‌ها و نحوه بازی بازیکن‌ها نیز وجود داشته باشد: «می‌توان با برنامه‌ریزی شرایط صحبت با خود بازیکنان قبل و بعد از بازی فراهم شود. انجام تحلیل‌های قبل و بعد از بازی با گزارشگران و مفسران بازی و پخش زنده آن بسیار می‌تواند جذاب باشد. ضمن اینکه حضور تماشگر شکوه و هیجان بیشتری به این مسابقات می‌دهد. شاید برای این رویداد هم می‌شد با رعایت فاصله اجتماعی تماشگران را هم به استودیو آورد و جذابیت های بازی‌ها را بیشتر کرد.»

پوست اندازی حرفه‌ای برای گیم ایران
داوود رفیعی را فیفابازها خیلی خوب می‌شناسند. از فیفابازهای حرفه‌ای و مقام دار این رشته در کشور که روز جمعه گزارش‌های بازی مراحل یک چهارم نهایی و نیمه نهایی را انجام داد. او هم ارزیابی‌اش از برگزاری این مسابقات را در چند جمله کوتاه این طور خلاصه کرد :«گیم ایران با این رویداد پوست اندازی حرفه‌ای کرد. چون در زمینه کیفیت در جایزه و محل زیبای برگزاری مسابقه، ما به رقابت‌های این چنینی در سطح اول جهان خیلی نزدیک کرد. سطح مسابقات در بالاترین سطح کشور و پلیرها از لحاظ مهارت نیز هم رده با بهترین‌های جهان بودند.باید از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تشکر کرد که هر سال چراغ مسابقات فیفا را روشن نگه می‌دارد و امسال نیز با همکاری آپارات گیم این مسابقات به‌خوبی برگزار شد.»


رفیعی که خودش از نسل اول فیفابازهای ایران است با یک سابقه 15 ساله در این رشته، می‌گوید که آن روز به یاد قدیم دلش پر می‌زده که جای بازیکنان باشد. او از بین تمام بازی‌هایی که روز اختتامیه گزارش کرد یک بازی را انتخاب می‌کند که به اعتقادش جذاب‌تر بود:«بازی محمد سخاوت و مسیح محافظت کار»
رفیعی هم چند پیشنهاد داشت برای برگزاری رویدادهای آینده: «جایزه‌ها همین‌طور با کیفیت باشد، به بانوان هم اهمیت بیشتری داده شود و محل مسابقات زیبا و مسابقات با استیج و گزارشگر باشد.»

احتمال قهرمانی می‌دادم
شهاب گل محمدی عضو تیم «الیانس» که مقام قهرمانی این مسابقات به نام او ثبت و ضبط شد این روزها خوشحال‌ترین بازیکن فیفا20 است که در این رقابت‌ها شرکت کرد و تا فینال و قهرمانی پیش آمد. حدود دو سال است که به صورت حرفه‌ای فیفا بازی می‌کند و از فیفا 19 شروع کرده است. او 3 مقام کشوری طی دو سال حضور در این عرصه دارد و می‌گوید که روزی 5 تا 6 ساعت تمرین می‌کند و برای این حضور در این رویداد از چند روز مانده به شروع مسابقات، روزی 7 ساعت تمرین می‌کرده تا کاملا آماده شود.
به نظرش مسابقات از سطح بالایی برخودار بود و بنیاد و آپارات گیم با همکاری هم توانستند یک مسابقه بسیار عالی را برگزار کنند: «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همیشه به کمک پلیرها برای انجام مسابقات خوب آمده و اینکه این بار با همکاری آپارات توانستند یک مسابقه خوب را برگزار کنند، برای بازیکنان فیفا بسیار خوشحال کننده بود. سطح برگزاری مسابقات بسیار بالا بود و قهرمانان کشوری و بازیکنان قوی از شهرهای مختلف در این جام شرکت کردند.»

 

می‌گوید شانس زیادی برای حضورش در فینال برای خودش در نظر گرفته بود:« چون برای این جام زحمت زیادی کشیدم و تمرینات زیادی انجام داده بودم و احتمال می‌دادم به فینال برسم. رقابت با محمد پورحسین در فینال هم رقابت بسیار جذاب و پرهیجانی بود. محمد پورحسین رقیب قوی‌ای بود. و به او بخاطر بازی عالی‌اش تبریک می‌گویم.»
 حضور در فینال چنین رویدادی حتما برای بازیکنان فیفا با استرس همراه خواهد بود. نکته‌ای که شهاب گل حمدی هم آن را تائید می‌کند، اما می‌گوید که خودش استرسی در فینال نداشت: «فینال استرس‌های خودش را دارد و این دومین فینالی بود که من تجربه می‌کردم و اصلا استرسی نداشتم. بخاطر تمرین‌های زیادی که کرده بودم کاملا آماده بودم و احتمال بالایی برای قهرمانی می‌دادم.»
به اعتقادش برگزاری آنلاین مسابقات به خاطر کرونا هم شرایط جالبی داشت :«فضای مسابقات دور پایانی و رقابت میان 8 نفر نهایی بسیار فوق‌العاده و دیدنی بود و فکر نمی‌کنم تا به حال مسابقاتی در ایران به این شکل برگزار شده باشد.»
گل محمدی هم امیدوار است که همکاری مشترک بنیاد و آپارات گیم در برگزاری چنین مسابقاتی ادامه پیدا کند و یک تشکر ویژه هم کرد از هم تیمی‌هایش در  تیم الیانس تهران که برای کسب این مقام به اوکمک کردند.

بی‌تجربگی کردم
محمد پورحسین پای دیگر رقابت فینال این رویداد بود که در مصاف با شهاب گل محمدی در ضربات پنالتی بازی را واگذار کرد و دوم شد. خودش معتقد است که در مقابل حریفی قدر و حرفه‌ای به اسم شهاب گل محمدی بی‌تجربگی کرد و فینال را باخت.
او که تقریبا 3 تا 4 سالی می‌شود که فیفا بازی می‌کند و از  دو سال پیش آن را به صورت جدی دنبال می‌کند، می‌گوید: « صرف نظر از چند اشتباهی که در شکل برگزاری مسابقه وجود داشت، فکر می‌کنم برای اولین بار در ایران سطح برگزاری مسابقات این قدر به سطح مسابقات جهانی نزدیک بود.» 
پورحسین هم برای خودش شانس قهرمانی در فینال قائل بوده اما حضوری برگزار شدن مرحله نهایی مسابقات معادلات او را به هم می‌ریزد: «با آفلاین شدم مسابقات شانس من برای رسیدن به قهرمانی در فینال کمتر شد چون من بازیکن آنلاین هستم. شهاب گل محمدی بازیکن بسیار خوب و با تجربه‌ای است که من در فینال به او باختم. بازی بسیار فوق‌العاده ای داشت.»

 

او از حال و هوای بازی فینال هم گفت :«بازی فینال فوق‌العاده استرس داشتم. چون اولین فینال کشوری من بود و مسابقه دادن در آن سطح خیلی سخت بود. فکر می‌کنم فینال را هم بد بازی نکرد و تمام توانم را گذاشتم و بهترین بازی‌ام را انجام دادم. اما کم تجربگی کردم . دقیقه 84 خواستم برای گل زدن حمله کنم که توپ لو رفت و تبدیل به ضد حمله شد و گل بدی خوردم . شهاب هم فوق العاده با تجربه بود و اصلا نباید مقابل او چنین اشتباهی انجام می‌دادم. بازی هم به فینال کشید و چون من پنالتی را فقط برای بازی آنلاین تمرین کرده بودم  نتوانستم در پنالتی‌ها حرفی برای گفتن داشته باشم.»
او با اینکه تمام 8 نفر راه یافته به دور نهایی مسابقات را جزء بازیکنان قوی فیفا در کشور می‌داند، اما از محمدمهدی ورزشی به عنوان جدی‌ترین رقیبش در این رقابت‌ها اسم برد که به اعتقادش فوق العاده بازی می‌کرد و هم دفاع خیلی خوبی داشت و هم حمله.
پورحسین که از 6 ماه گذشته عضو تیم فیفا ztشده، این نکته را هم گفت که کرونا بهانه‌ای شد تا شکل برگزاری این مسابقات در ایران به سطح مسابقات جهانی نزدیک شود: «هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب جای کار دارد. اگر مسابقات 8 نفر برگزیده کشوری هم مثل مسابقات دور مقدماتی به صورت آنلاین برگزار می‌شد پیشرفت بسیار بزرگی برای گیم ایران بود که وانسته چنین مسابقه‌ای را در سطح مسابقات جهانی برگزار کند.»

 گزیده‌ای از بازی رده‌بندی میان مسیح محافظت کار و سامان جلیلی و بازی فینال میان شهاب گل محمدی و محمد پورحسین را با گزارش علیرضا علیفر ببینید: