استقبال کاربران از تازه‌ترین بازی تیم «لکسیپ گیمز» که در روزهای کرونایی منتشر شد

«لکسیپ گیمز»؛ تیم سازنده بازی جذاب «بال‌های تاریک» در روزهایی که شاید طرفداران‌شان منتظر انتشار نسخه سوم این بازی بودند، با عرضه بازی دیگری آن هم درست در هفته‌های پایانی سال 1398 که همه درگیر اخبار شیوع ویروس کرونا بودیم، خبرساز شدند.


 به گزارش اداره ارتباطات و اموربین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ بازی «اتاق تاریک» که به گفته سامان کاظمی، سرپرست استودیو لکسیپ گیمز، درهمین مدت کوتاه با استقبال خوبی در کشور روبرو شد و درکمتر از 3 ماه رکورد قسمت دوم بال‌های تاریک را زد. حالا، تیم لکسیپ گیمزاین روزها و در حالیکه تنها سه ماه ازانتشار جدیدترین بازی‌شان می‌گذرد، در تدارک پیش تولید قسمت پایانی سه‌گانه «بال‌های تاریک»هستند. اتفاقی که به قول کاظمی؛ سرپرست تیم سازندگان بازی،علی‌رغم همه مشکلات اقتصادی این روزهای کشور، گریزی از آن نیست و باید انجام شود.

تجربه حضور«لکسیپ گیمز» در صنعت بازی ایران به بیش از دو دهه می‎‌رسد، اما فعالیت رسمی‌شان را از سال 1392 با هدف تولید بازی‌های ماجراجویانه آغازکردند و سال 1394 نقطه عطفی درکارنامه کاری فعالیت شان شد؛ آنجا که با عرضه بازی جذاب و متفاوت «بال‌های تاریک» توجه فعالان این صنعت را به خود جلب کرد. بازی که هرچند از همان ابتدا برای یک سه گانه جذاب برنامه‌ریزی شده بود؛ اما اقبال صنعت بازی ایران به قسمت اول «بال‌های تاریک» و موفقیت‌هایش در رویدادها و جشنواره‌های مختلف، انگیزه‌های تیم بازیساز«لکسیپ گیمز» را برای تولید قسمت‌های دوم و سوم بالاتر برد. جوایزی نظیر دومین بازی برترسال ۲۰۱۵ از دید مخاطبان در پایگاه اینترنتی SlideDB، برنده جایزه انتخاب مردمی جشنواره IMGA MENA، بهترین بازی ماجرایی جشنواره TGF و بهترین بازی سال ۲۰۱۸ کافه بازی، موفقیت‌هایی است که نسخه‌های اول و دوم این بازی برای تیم سازنده‌اش به ارمغان آورده است.

فصلی جدید برای کتاب «لکسیپ گیمز»

داستان کتاب لکسیپ گیمز با طراحی و انتشار جدید ترین بازی‌شان یعنی «اتاق تاریک» انگار بازهم به صفحات جذابش رسیده است. یک بازی ماجراجویانه که مثل «بال‌های تاریک » در سبک «اشاره و کلیک» است و با محیط هایی جذاب از خط داستانی
پیچیده‌ای پیروی می‌کند و به گفته کاظمی عرضه آن با استقبال خوب کاربران در کشور مواجه شده است: اتاق تاریک در کمتر از 3 ماه با حدود 60 هزار دانلود، رکورد قسمت دوم بال‌های تاریک را زد .

گیم پلی اتاق تاریک کاملا مشابه بال‌های تاریک است با این تفاوت که در اتاق تاریک محیط ها با استفاده از انیمیشین‌ها، نورپردازی ، پارتیکل و ... پویاتر از قبل هستند.شاید مهمترین نکته مثبت دراتاق تاریک پایان بندی‌های متفاوت دربازی باشد. بازی دارای دو پایان اصلی و یک پایان مخفی است. همچنین بازی به شکلی طراحی شده است که هرچه بیشتردر محیط ها جستجو کنید و زمان بیشتری برای بررسی دست نوشته‌ها صرف کنید، بیشتر به نکات مبهم داستانی پی خواهید برد.

تیم لکسیپ گیمز با یک هدف مهم دست به انتشار این بازی زده است؛ انتشار آن برای فروشگاه بین المللی استیم که در حال حاضر در حال تکمیل نسخه انگلیسی بازی هستند تا در تابستان بر روی استیم منتشر شود. براساس اطلاعات درج شده در صفحه بازی در استیم، اتاق تاریک در خرداد ۱۳۹۹ نیز برای پلتفرم پی‌سی منتشر می‌شود، هرچند که در حال حاضر نسخه فارسی pc روی هیولا موجود است.کاظمی می‌گوید: هدف ما از ابتدا طراحی یک بازی ساده ماجراجویانه برای استیم بود، اما پس از طراحی اولیه و بازی نامه، بازی از سادگی خارج شد و تبدیل به یکی از پروژه های جدی لکسیپ گیمز شد. بنابراین تصمیم گرفتیم بازی را ابتدا با زبان فارسی در کشور منتشر کنیم و سپس وارد مرحله بین‌المللی شویم.

ریسک کردیم

تیم لکسیپ گیمزعلی رغم اینکه خیلی‌ها منتظرعرضه قسمت سوم بال‌های تاریک بودند، سراغ طراحی و انتشار بازی جدید اتاق تاریک رفتند؛ اقدامی که به قول کاظمی ریسک بود و استقبال کاربران فراتر از انتظارشان: اینکه کاربران قبل ازانتشار قسمت سوم بال‌های تاریک با بازی دیگری از لکسیپ گیمز روبرو شوند، قطعا ریسک بود؛ اما ما این ریسک را پذیرفتیم. تولید بال‌های تاریک 3 نیاز به زمان و هزینه کافی دارد تا به بهترین شکل تولید شود و جای ریسک زیادی نخواد داشت، اما اتاق تاریک قابلیت ریسک و مانور داشت. هرچند در اتاق تاریک به برخی از اطلاعات مبهم بال‌های تاریک هم اشاره شده که باعث جذب و رضایت طرفداران بال‌های تاریک هم شد. به دلیل نوع طراحی و تجربه‌ای که از دو قسمت قبل بال‌های تاریک کسب کرده بودیم، حدس می‌زدیم که بازی برای مخاطبین جذاب خواهد بود. اما فکر نمی‌کردیم اتاق تاریک درعرض سه ماه رکورد بال‌های تاریک را جابجا کند و حتی در نظرات مخاطبان، بهتر و جذاب تر از بال‌های تاریک نامیده شود.

فیلم‌نامه‌ای دانشجویی که بازی‌نامه شد

کاظمی می‌گوید بعد از انتشار اتاق تاریک استیم خیال دارند، تولید سه بازی آماده را شروع کنند که یکی از آنها بال‌های تاریک 3 خواهد بود، بازی‌ای که جرقه‌های اولیه تولدش حدود سال‌های 90- 91 و در دوران دانشجویی کاظمی زده شد: چند سال قبل از تشکیل لکسیپ گیمز فیلم‌نامه‌ای با عنوان بال‌های تاریک در دوران تحصیل دانشگاه نوشته بودم که درابتدا تنها پروژه پایان ترم واحد فیلم‌نامه نویسی بود، اما پس از بررسی توسط استاد دانشگاه، ایشان من را تشویق به تکمیل و رفع ایرادات فیلم نامه کرد و به مرور در طول یک سال بخش‌های مختلف داستان را تکمیل و ایرادها را برطرف کردم. حدودا در همان سال‌ها همزمان با تحصیل، در یک استودیو بازی سازی در کشور انگلیس به صورت آنلاین به عنوان طراح محیط فعالیت می‌کردم. همزمانی این دو موضوع و علاقه من به تولید بازی‌های رایانه‌ای ایرانی باعث شد، فیلم‌نامه بال‌های تاریک تبدیل به بازی نامه‌ای برای تولید یک بازی ماجراجویانه ایرانی شود.

موضوع سینمایی بودن بازی بال‌های تاریک و اینکه بهره‌گیری از دوبلورها و گویندگان سرشناس کشور چقدر به بهبود کیفیت کار و اقبال کاربران نسبت به بازی کمک کرده، سوالی است که سرپرست تیم لکسیپ گیمز درباره‌اش گفت: به عنوان کارگردان از همان ابتدا به حضور دوبلورهای حرفه‌ای در کار تاکید داشتم، چرا که هدف تیم ما تولید یک بازی با کیفیت در اولین قدم بود و قطعا حضور گویندگان مطرح و صداگذاری حرفه ای در هماهنگی با سایر بخش‌ها از نقاط قوت در جذب مخاطبان به بازی بال‌های تاریک بود.

تحریم‌ها مانع دیده شدن‌مان شد

بازی بال‌های تاریک در پایگاه اینترنتی SlideDB  به عنوان دومین بازی برتر سال 2015 از دید مخاطبان انتخاب شد.این انتخاب و موفقیت های دیگر می‌توانست دستاوردهای خوبی برای لکسیپ گیمز درعرصه داخلی و بازارهای خارجی داشته باشد به شرط نبود تحریم‌ها: هرچند که کسب این موفقیت‌ها در اولین قدم و دیده شدن درسطح بین المللی باعث ایجاد انرژی مثبت و تقویت روحیه در اعضای تیم ما بود، اما به خاطر تحریم ها و مشکلات نشر در خارج از کشور به مرور این دستاورد ها برای ما تقریبا بی مصرف ماند.تا اینکه سال گذشته با وجود تمام مشکلات، توانستیم مراحل اولیه نشر بر روی استیم را آماده کنیم و امیدواریم از این به بعد این دستاوردها به دیده شدن بازی‌های تولیدی لکسیپ گیمز کمک کند.

پیش تولید بال‌های تاریک 3 در میانه سال 1399

او درباره اینکه طراحی قسمت سوم بال‌های تاریک در چه مرحله‌ای است و پیش بینی‌شان برای زمان عرضه قسمت جدید چه زمانی خواهد بود،گفت: از آنجا که قسمت سوم، قسمت پایانی بازی است و نقش بسیار مهمی روی دو قسمت قبل دارد باید به بهترین شکل پیاده سازی شود. معتقدم قسمت سوم اگر براساس آنچه در ذهن ما است شکل نگیرد، همان بهترکه تولید نشود. عدم ثبات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها قطعا تاثیر بسیار بالایی درعقب افتادن تولید قسمت سوم داشت است. برای مثال دستمزد گویندگان در قیاس با قسمت‌های قبل نزدیک به ده برابر شده، درصورتی که میزان فروش و کسب درآمد ما مانند قبل است.اما موضوعی که مشخص است اینکه، قسمت سوم در نهایت باید تولید شود و به احتمال زیاد اواسط امسال وارد روند پیش تولید خواهیم شد.

با وجود تحریم‌ها، انتشار بازی درسطح بین‌المللی سخت است
 
سامان کاظمی از مشکلات پیش روی بازی‌سازان و صنعت گیم ایران نیز گفت و آنها را در سه حوزه مشخص دسته بندی کرد: نبود فرهنگ استفاده از محصولات درمیان مخاطبان، یکی از مشکلات مهم در این حوزه است. هنوز بعد از گذشت بیش از ده سال از رونق صنعت بازی در کشورمان، اکثرمخاطبان توقع بازی رایگان وعدم پرداخت هزینه حتی هزینه‌های کم را دارند. این مسئله شاید بزرگترین ضربه برای صنعت بازی کشورباشد. نبود قانون کپی رایت مسئله دیگری است که بر روی موضوع نبود فرهنگ استفاده از محصولات در میان کاربران نیزتاثیرگذاراست. وقتی بازی‌های خارجی 400 هزار تومانی به صورت کپی شده و توسط شرکت‌های ایرانی با قیمت 10 هزار تومان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، قطعا مخاطب بین بازی AAA خارجی و بازی ایرانی 10 هزار تومانی، گزینه اول را انتخاب خواهد کرد. مسئله دیگری که به صنعت گیم ایران ضربه زده است، موضوع تحریم‌ها است. با وجود تحریم‌های سنگین، انتشار بازی درسطح بین‌المللی بسیار سخت است و قطعا پس از انتشار هم برای دیده شدن نیاز به تبلیغات است که با این قیمت دلار، برای یک تبلیغ ساده تقریبا باید برابرهزینه تولید یک بازی، هزینه صرف کرد.

همگرا؛ فانوسی روشن برای پیشرفت صنعت بازی ایران

تیم لکسیپ گیمز از اعضاء همگرا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است وکاظمی درباره اهمیت ساختار حمایتی همگرا بنیاد ملی بازی‌ها برای تیم‌های بازی‌ساز گفت: ساختار حمایتی همگرا برای ما چون فانوسی امیدبخش و روشن برای پیشرفت صنعت بازی ایران بود. همگرا هنوز در مرحله آزمون و خطا است و مطمئنم اگر ادامه یابد، نقش بسیار مهمی در پیشرفت صنعت بازی ایران به خصوص نشر آنها درسطح بین‌المللی خواهد داشت.گروه‌های بازی‌سازی بسیاری در شهرستان‌ها داریم که کیفیت تولید فوق‌العاده‌ای دارند، اما به خاطردیده نشدن، نبود بودجه و عدم تخصیص حمایت و امکانات، پروژه‌هایشان کنسل می‌شود و حتی بازی‌سازی را ترک می‌کنند. نمونه این گروه‌ها در آثار لول آپ مشخص است. امیدوارم تخصیص حمایت‌ها و امکانات منجر به دیده شدن تلاش تیم‌های شهرستانی شود.

 حذف ژانر بازی‌های ماجراجویانه از مارکت معتبر ایرانی

حذف ژانر(دسته‌بندی) بازی‌های ماجراجویانه ازکافه بازار موضوع دیگری است که کاظمی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: بازی‌های ماجراجویانه دردنیا و مارکت‌های معتبر یکی ازشاخه‌های اصلی است و نمی‌دانم به خاطرکمبود تولید آثار یا دلایل دیگری این مارکت اقدام به حذف این دسته حذف کرده است.حتی اگر این موضوع کمکی به بیشتر دیده شدن بازی‌های ماجراجویی نماید، بازهم اشتباه است؛ چرا که هرصنعتی چهارچوب خود را دارد. شاید این اتفاق در کشورما باعث شود بازی‌سازان داخلی بیش از پیش به سمت تولید بازی‌های کژوال کشیده شوند و تولید بازی‌های جدی کمرنگ شود .

کاظمی توصیه‌ای هم به برخی همکارانش در صنعت بازی ایران کرد؛ آنهایی که به تعبیرش حاضرهستند سایر تیم‌ها را تخریب کنند تا خود بیشتر دیده شوند یا تنها آنها در صنعت حضور داشته باشند: با این روش نه تنها پیشرفت نمی‌کنید، بلکه صنعت بازی‌سازی کشور ضعیف خواهد شد. این صنعت وقتی پیشرفت خواهد کرد که من به جای تخریب دیگر تیم‌ها، سعی کنم نسبت به رقیب خود، اثر بهتری تولید کنم.


اعضای تیم لگسیپ گیمز

سامان کاظمی یادی هم کرد از تیم لکسیپ گیمز که با همکاری و همراهی هم برای رسیدن به اهداف‌ شان تلاش می‌کنند:در حال حاضر لکسیپ گیمز دارای 5عضو ثابت است که در تمام پروژه‌ها نقش موثر دارند و 15 عضو دیگر تیم در برخی پروژه‌ها و بخش‌ها با ما همکاری می‌کنند. دو عضو دیگر ما در کشور سوئد هستند که در اصل نماینده و مدیریت بخش بین‌الملل را به عهده دارند و سایر اعضا در تهران و شیراز ساکن هستند.البته بسته به نوع پروژه ممکن است نیروهای جدید به پروژه اضافه وکم شوند، اما تمام اعضا دلسوزانه و با تمام انرژی همکاری می‌کنند و واقعا به بودن در کنار این دوستان افتخار می‌کنم.

اعضای گروه :سامان کاظمی (سرپرست ، کارگردان هنری)، مجید قناد (حامی و تهیه کننده بال‌های تاریک)، کیان اشرفی (طراح دو بعدی و طراح کاراکتر)، علیرضا صارمی، مسعود درویشیان ، لیانگ وو، مویر فریلند (برنامه نویس)، یاسمن شاهبیگلو، سعید احدی (مدیر بخش بین الملل)، مصطفی طالبیان (سرپرست گویندگان)، مکس افشار، اتوم مورگان، نادرعلیمردانی، شایان شامبیاتی، امیر حکیمی، افشین زینوری (گویندگان)، نجمه طاهایی، علی پاکنهاد، میثم خانکشلو (طراح دو بعدی کامیک)، اکبرعربیان (طراح سه بعدی کاراکتر)، فرید قنبری، احسان صالحپور (طراح سه بعدی)، امین صادقوند (انیماتور سه بعدی)، نیلوفر نوائی، سحر صحرانبرد، تورنگ چماچم (گرافیست)، لیدا امیدنژاد (مترجم)، علی امینی، وحید ستوده، ابوالفضل نایبی (بخش تست و پشتیبانی)