تولید، ترویج و توسعه بازی‌های جدی

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل بنیاد؛ مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اهمیت بازی‌های جدی گفت: «یکی از اقدامات مهم بنیاد این است که اهمیت بازی‌های جدی را در مجموعه‌های دولتی، خصوصی، نخبگان و رسانه‌ها منعکس کنیم.»


«در طول این چند سال با اقداماتی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه تولید بازی‌های انجام داده است، شاهد توسعه و رشد این فضا هستیم ولی این فعالیت‌ها کافی نیست و می‌بایست فعالیت‌های جدی تر و موثرتری را نسبت به قبل انجام دهیم. در حقیقت بعد از اتمام این برنامه کار اصلی ما شروع می‌شود.»

سید صادق پژمان تصریح کرد:« یکی از اقداماتی که امسال به صورت فراگیر پیگیر آن هستیم، انتقال این دغدغه به سایر نهادها و مجموعه‌های کشور است. امروز شاهد مشارکت و حضور ۱۴  نهاد و دستگاهای اجرایی در این حوزه هستیم که هرکدام ماموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند.»

 پژمان با اشاره به افزایش مشارکت دستگاه‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای افزود:«امروز در بخش تامین جوایز، این مشارکت را به وضوح می‌بینیم. حضور و حمایت دستگاه‌ها و مشارکت آن‌ها قطعا منجر به توسعه بازار و صنعت بازی‌‌های رایانه‌ای در آینده خواهد شد.»

وی همچنین گفت: «یکی از ظرفیت‌های مغفول در نهادها و مجموعه‌های کشور بازی‌های رایانه‌ای است. به این دلیل که هرزمان از بازی‌های دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدیدات، مشکلات و یا آسیب‌های این حوزه رفته‌ایم  و کمتر به ساخت و تولید آن پرداخته‌ایم.»

درست است که ما در استفاده از رسانه‌های جدید هنوز دچار سوء مصرف هستیم ولی لازم است اقداماتی برای ارتقای سواد و مواجهه با بازی‌های رایانه‌ای صورت پذیرد و برای همگان روشن شود که این باید اتفاق بیفتد که حوزه بازی و بازی‌سازی، ظرفیت‌های دیگری هم دارد و می‌تواند در امتداد برنامه‌ها و ماموریت‌های مختلف نهادها و دستگاه‌های کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اضافه کرد: « یکی از ظرفیت‌های بازی‌های جدی، ایجاد فرصت‌ آموزش‌های همگانی و تخصصی برای کشور است. برای رفع مشکلات آموزش باید روش‌های سنتی به روش‌های نوین تبدیل شود. برهمین اساس بازی‌های جدی روشی نوین، موثر و کارآمد در امر آموزش است که می‌توان با هزینه‌ای بسیار کمتر ازشیوه‌های رایج از آن بهره‌مند شد و نتایج بهتری کسب کرد و تحولی در نظام آموزشی کشور رقم زد.»

 

وی گفت: «در طول برگزاری چند دوره از بازی‌های جدی، شاهد مشارکت مسئولان و مدیران نظام سلامت بودیم. باتوجه به هزینه‌های درمانی سنگین بیماران، بازی‌های جدی می‌تواند راه حل موثری برای درمان باشد و تحولی جدید در نظام سلامت و درمان به شمار می‌آید.»

پژمان با تاکید برنقش بازی‌های جدی در ارتقاء کیفیت زندگی تصریح کرد: «برهمین اساس ضروری است در این حوزه روحیه مطالبه داشته باشیم؛ از تمامی دست‌اندرکاران این عرصه ازجمله بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای، دستگاه‌های مشارکت کننده در تامین جایزه، رسانه‌ها و تولیدکنندگان و سازندگان بازی.»

 

وی اشاره کرد: «بسیاری از افرادی که در این حوزه حضور دارند، نخبگان و فعالان حوزه بازی‌سازی هستند که باید دغدغه واهمیت این حوزه را به همه نهادها و دستگاه‌های کشورمنتقل کنند.»

پژمان تاکید کرد: «با مدیریت درست منابع مالی و انعکاس اهمیت این فعالیت می‌توانیم مشارکت سرمایه‌گذاران را هم در این حوزه جلب کنیم.»

 

 مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: «اتفاق خوبی که در حوزه بازی‌های جدی رخ داده است این است که ۱۴ دستگاه اجرایی در این حوزه‌ و در بخش‌ تامین جوایز و اسپانسرینگ با بنیاد مشارکت می‌کنند. هدف این است هم افزایی دستگاه‌ها و نهادهای مشارکت کننده الهام‌بخش و الگوی سایر دستگاه‌های اجرایی کشور برای سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی باشند.»

 

پژمان اظهار کرد: «بنیاد در این رویداد تلاش کرده که پل ارتباطی بین سرمایه‌گذاران و کسانی که منابع سخت افزاری، نرم افزاری، مغزافزاری و مالی دارند با مجموعه تولیدکنندگان بازی باشد و باید تلاش کنیم که در طول سال این ظرفیت افزایش یابد.»

 

وی با اشاره به اهمیت تولید دانش در عرصه بازی‌های رایانه‌ای گفت: « اگر در این بخش تولید دانش نداشته باشیم، حتماً در آینده دچار مشکل می‌شویم. لذا با برگزاری این سمپوزیوم  تلاش کردیم که این بخش کار را تقویت کنیم. با تقویت مبانی نظری و علمی تلاش می‌کنیم  که این پشتوانه‌ها برای اقدامات بعدی در کشور محکم‌تر شود تا کسانی که در آینده نزدیک در این حوزه فعالیت خواهند کرد، بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. امید بر آن است که بتوان از ظرفیت بازی‌های جدی به عنوان بازوی کمکی در حل مسائل کشور بیش از پیش استفاد شود.»