بررسی  قانون حق مالکیت معنوی محصولات فرهنگی در مجلس

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با یادآوری حمایت همه جانبه دستگاه قانون گذاری از تولید کنندگان محصولات فرهنگی به خصوص  بازی های رایانه ای ، گفت:  ابلاغ و اجرای قانون حق مالکیت معنوی بازار بازی های رایانه ای را ضابطه مند می کند.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران، "سید رمضان شجاعی کیاسری" توضیح داد: تصویب و ابلاغ این قانون ، دربرگیرنده دغدغه های تمامی تولید کنندگان آثار فرهنگی و هنری به ویژه تولید کنندگان بازی های رایانه ای است.

نماینده  مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیین نامه حق مالکیت معنوی در کمیسیون فرهنگی مطرح است، ادامه داد: این قانون بیشتر به رعایت حق مالکیت معنوی در فناوری های نوین الکترونیکی، بازی های رایانه ای و فضای مجازی می پردازد که صاحبان آثار فرهنگی در این موارد از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

کیاسری با تاکید بر اینکه رعایت حقوق تولیدکنندگان آثار فرهنگی در فضاهای مجازی و بازی های رایانه ای به ضابطه جدیدی نیاز دارد، گفت: با قوانین قدیمی نمی توان امنیت شغلی صاحبان آثار فرهنگی را تامین کرد و خالقان آثار فرهنگی برای اینکه مالکان اصلی آثار خود باشند، نیاز به یک ضابطه جدید دارند که قانون حق مالکیت معنوی این ضابطه را فراهم می کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه  کپی بردرای از آثار فرهنگی در ایران بسیار آسان است، افزود: همین امر موجب شده، تولید کنندگان آثار فرهنگی همچون  بازی های رایانه ای، احساس امنیت شغلی نکنند و هر لحظه خود را در خطر ورشکستگی ببینند.

وی گفت که بخشی از مواد قانون حق مالکیت معنوی پیشتربرای طرح در صحن علنی مجلس به هیات رییسه ارسال شد که به دلیل برخی ایرادات از سوی هیات رییسه بازگردانده شد و هم اکنون  در حال بازنگری در کمیسیون فرهنگی است.

کیاسری ابراز امیدواری کرد که نیمه دوم سال جاری، آیین نامه حق مالکیت معنوی برای طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آماده شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره تاثیر اجرای قانون حق مالکیت معنوی در رشد و شکوفایی بازار بازی های رایانه ای، تصریح کرد: اجرای این قانون به طور حتم موجب ایجاد اعتماد در میان تولید کنندگان بازی ها می شود و آنها را برای تولید بازی های با کیفیت بالا تشویق می کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به  تاثیر فعالیت بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این حوزه به خصوص در میان تولیدکنندگان گیم ، افزود: این بنیاد پیگیری های بسیاری از مجاری مختلف برای برطرف شدن مشکلات  تولید کنندگان بازی را در دستور کار دارد و مسایل مربوط به این عرصه را از مجلس پیگیری می کند.

کیاسری همچنین به جشنواره بازی های رایانه ای اشاره کرد و گفت : خوشبختانه  تعداد بازی های تولیدی داخلی اکنون به حدی رسیده است که می توان برای آن نمایشگاه و جشنواره ترتیب داد و این نشانگر اهتمام  دولت و بخش خصوصی برای تقویت صنعت سرگرمی در کشور است.