ثبت طرح کنترلر جدید مایکروسافت برای ‌افراد کم‌بینا و نابینا

در جهان افراد زیادی هستند که ناتوانی‌های مختلف جسمی دارند و در این بین کودکان و نوجوانانی وجود دارند که نمی‌توانند همانند هم‌سالان خود به راحتی به بازی کردن با کنترلر‌های معمولی که با شرایط‌‌‌شان سازگار نیست، بپردازند. اما در این میان شرکت‌ها و سازمان‌هایی هستند که تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا شرایطی را فراهم کنند که این دسته از افراد نیز بتوانند ‌راحت‌تر بازی‌کنند و از آن لذت ببرند. یکی از شرکت‌های پیشگام در این امور، Microsoft است.

شرکت Microsoft به تازگی طراحی یک کنترلر جدید Xbox را به ثبت رسانده است که به وسیله آن افرادی که دچار مشکلات بینایی هستند می‌توانند به زبان بریل دستوراتی را وارد یا دریافت کنند.

در حالی که کنترلر‌های معمولی بازی برای افراد بینا ساخته شده‌اند، این کنترلر، که شبیه به نسخه Elite کنترلر Xbox  است، به وسیله قابلیت‌هایی که روی آن تعبیه شده است، سازگار برای افراد کم‌بینا، نابینا و تمام کسانی است که به زبان بریل آشنایی دارند. به وسیله ۶ پدی که در پشت آن قرار داده شده است، کاربر می‌تواند آن‌ها را به طور شخصی و دلخواه تنظیم کند تا با فشردن هرکدام از این پدها نقاط بریل را کنار هم قرار دهند و حروف و دستورات موردنظر خود را وارد کنند. این دستورت می‌توانند برای کنترل یک بازی، وارد کردن متنی در بخش چت یا هر عمل دیگری در کنسول استفاده شوند.

همچنین این امکان وجود دارد که کاربر با لمس ترکیبی این پدها، پیام‌ها و دستوراتی که به زبان بریل به این کنترلر فرستاده می‌شوند را دریافت کنند.

در سال گذشته نیز Microsoft در حمایت از افرادی که داری ناتوانی‌های حرکتی بودند، کنترلر Xbox Adaptive را با همکاری سازمان‌های فعال در این حوزه و جمع‌آوری نظرات مختلف، تولید و عرضه کرد که به خاطر این اقدام بازخوردهای مثبت فراوانی را دریافت کرد. این کنترلر شامل دکمه‌های بزرگ قابل تنظیمی است که می‌تواند به سوئیچ‌ها، کلید‌ها و جوی‌استیک‌های مختلف برای شخصی‌سازی وصل شود تا امکان بازی‌کردن را به وسیله دهان، یک دست یا حتی یک پا به بازیکن بدهد.