بهبود تجربه گیمینگ در سایه همکاری جدید سونی و مایکروسافت

دو شرکت مایکروسافت و سونی اعلام کردند، به دنبال ایجاد امکانی جهت گسترش مشارکت‌های استراتژیک خود هستند. این دو شرکت قرار است در زمینه‌ی فناوری‌های ابری و هوش مصنوعی با هم مشارکت داشته باشند. این همکاری قرار است بر پایه‌ی گسترش و ارائه‌ی ایده‌ها و راهکارهایی بر پایه‌ی فناوری ابری Microsoft Azure انجام شود.

این همکاری شامل گسترش روش‌های است که می‌توان به وسیله‌ی آنها از فناوری Azure مایکروسافت برای بهبود سرویس‌های استریم سونی در بازی‌ها و سایر محتواها استفاده کرد. این دو شرکت همچنین به دنبال گسترش و بهبود فناوری هوش مصنوعی برای کاربران، کار روی حسگرهای هوشمند تصویری و تکمیل و گسترش پروژه‌هایی هستند که مایکروسافت قبلا با Azure روی هوش مصنوعی و فناوری ابری انجام داده است؛ در کنار بازشناسی و مطالعه روی حسگرهای تصویر و نیمه‌هادی‌های سونی.

«کنچیرو یوشیدا» (Kenchiro Yoshida) مدیرعامل سونی می‌گوید: «سال‌ها است که مایکروسافت یک شریک تجاری برای ما است. البته این دو شرکت در مقاطع و زمینه‌هایی با هم در رقابت بوده و هستند. ولی من اعتقاد دارم شراکت ما برای گسترش راه‌حل‌هایی برای آینده‌ی فناوری ابری به شدت به پیشرفت محتواهای تعاملی کمک خواهد کرد. به علاوه امیدوارم این همکاری به پیشرفت کلی جامعه‌ی فناوری در زمینه‌ی هوش مصنوعی و نیمه‌هادی‌ها ختم شود.»

مدیرعامل مایکروسافت «ساتیا نادلا» (Satya Nadella) هم در این‌باره گفته است: «سونی همیشه نقش یک رهبر را در حوزه‌ی فناوری و سرگرمی ایفا کرده است و همکاری ما با آن‌ها بر همین اساس صورت گرفته است. همکاری ما باعث انتقال قدرت Azure و Azure AI به سونی شده و به بهبود تجربه‌های گیمینگ و سرگرمی برای کاربران منجر خواهد شد.»

این همکاری از نظر بسیاری غیرمنتظره بوده. ولی از آنجایی که گوگل با معرفی سیستم بازی ابری خودش «استیدیا» گام روبه‌جلوی موثری برای تسخیر بازار برداشته، این همکاری دو شرکت همیشه رقیب، چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. مایکروسافت قبلا نیز گام‌های موثری برای گسترش زیرساخت‌های فناوری ابری خود با Project xCloud برداشته بود و سونی هم با سیستم استریم PlayStation Now خود در حال تجربه‌ی این بخش بود. با این حال به نظر نمی‌رسد این دو شرکت در کنسول‌های نسل بعدی خود از فناوری ابری به شکل صد در صدی بهره ببرند. به‌خصوص سونی که به نظر می‌رسد کنسول نسل بعدیش مبتنی بر فناوری‌های سنتی‌تری باشد.