ثبات در درآمد، تحول در زیرساخت‌ها

فنلاند کشوری با جمعیتی کمی بیش از چهار و نیم میلیون نفر، یکی از سه کشور مهم در صنعت بازی‌سازی اروپا است. این کشور با سرمایه‌گذاری بلند مدت خود که از اوایل دهه‌ی نود میلادی آغاز شده، با به کار بستن روش‌هایی که بعضا مختص خود فنلاندی‌ها است به پیشرفت‌های عظیمی در صنعت بازی‌های ویدئویی دست یافته است. آنها در عرصه‌ی ساخت بازی‌های AAA و البته بیشتر در عرصه‌ی بازی‌های موبایلی، از بهترین‌های این صنعت به حساب می‌آیند. با این وجود، پیشرفت‌ها و درآمد روزافزون این صنعت در فنلاند طی دو سال اخیر به یک ثبات کلی رسیده است. فنلاند که زمانی (سال 2006) فقط 87 میلیون دلار از طریق صنعت بازی درآمد داشت، در حال حاضر 2 میلیارد یورو یا 2 میلیارد و دویست میلیون دلار درآمد دارد.

با  وجود ثابت بودن درآمد صنعت بازی فنلاند طی دو سال اخیر، تعداد کارمندان فعال در این عرصه افزایش یافته است. 3200 نفر در پایان سال 2018 در صنعت بازی فنلاند مشغول به فعالیت بوده‌اند. براساس پژوهشی که Neogames  فنلاند انجام داده، این رقم در سال 2016 برابر با 2750 نفر بوده که نشان می‌دهد تعداد کارکنان فعال در صنعت بازی فنلاند 16 درصد رشد داشته است. این آمار البته نشان می‌دهند، بیشتر این تعداد افزوده شده را نیروی کار خارجی تشکیل می‌دهد که طی سال‌های اخیر وارد صنعت بازی فنلاند شده‌اند. تعداد کارکنان خارجی صنعت بازی‌سازی فنلاند در پایان سال 2016 برابر با 18 درصد کل و در پایان سال 2018 هم 27 درصد کل کارمندان شاغل در این صنعت بوده است.

با وجود افزایش تعداد فعالان، به شکل عجیبی تعداد استودیوهای بازی‌سازی این کشور از 250 استودیو در سال 2016 به 220 استودیو در سال 2018 کاهش داشته است. با احتساب این‌که، 48 استودیوی جدید در سال‌های 2017 و 2018 تاسیس شده‌ است، پس در مجموع، 78 استودیوی بازی‌سازی فنلاند یا تعطیل شده‌اند یا به شرکت‌های خارجی فروخته شده‌اند.

تعداد بازی‌های تولید شده هم نسبت به سال‌های گذشته افت محسوسی را تجربه کرده است؛ در سال گذشته تعداد 100 بازی تولید شده در حالی که در سال‌های قبل بین 150 تا 200 بازی در سال تولید می‌شد. به‌شکلی که در سال 2018 میلادی، 30 شرکت بزرگ بازی‌سازی این کشور، فقط 5 بازی جدید منتشر کرده‌اند.

دو عامل اصلی ثبات درآمد

کارشناسان عقیده دارند، دلیل ثبات درآمد با وجود کاهش شرکت‌های بازی‌سازی و کاهش تعداد بازی‌های ساخته شده، دو عامل مهم است.

یکی از این عوامل، سرمایه‌گذاری شرکت‌های بازی‌سازی و پخش‌کننده‌ها  روی بازی‌های موسوم به Games as a service است. بازی‌هایی که دایما توسط سازنده‌ها به‌روزرسانی می‌شوند و در واقع مثل یک سرمایه‌گذاری بلند مدت برای آنها عمل می‌کنند. به‌شکلی که نیازی به ساخت و ارائه‌ی بازی‌های جدید احساس نمی‌کنند یا در اولویت نخست‌شان نیست.

دومین عامل، شرکت بزرگ «سوپرسل» (Supercell) است. این شرکت که بزرگ‌ترین شرکت بازی‌سازی فنلاند هم هست، در سال 2015 برابر با 88 درصد کل درآمد این صنعت را به خودش اختصاص داده بود. البته این درآمد در سال 2018 به 65 درصد کل درآمد صنعت بازی‌سازی فنلاند کاهش داشته است؛ که یکی از دلایل این کاهش سهم، کاهش درآمد سوپرسل عنوان شده است. البته ارزش سوپرسل در زمان فروش به کشورهای خارجی در سال 2015 برابر با 339 میلیون دلار بود که در سال 2018 به رقم 791 میلیون دلار رسیده است. در حال حاضر هم سوپرسل 1 میلیارد و 600 میلیون دلار درآمد داشته است که رقم چشمگیری برای صنعت بازی فنلاند است.

نئوگیمز این آمار را با بررسی روی 140 شرکت بازی‌سازی فنلاند (که 63 درصد کل شرکت‌های بازی‌سازی فنلاند را تشکیل می‌دهند) به دست آورده است. بر اساس این آمارها، تعداد کارکنان زن فعال در شرکت‌های بازی‌سازی این کشور نیز افزایش داشته است. این تعداد از 406 نفر در سال 2016 به 569 نفر در سال 2018 رسیده است.

صنعت بازی فنلاند، طی دو سال اخیر با تغییرات زیادی روبرو بوده است. تغییراتی که عمده‌ی آنها تحت تاثیر تغییرات بازار جهانی بازی و تغییر سلیقه‌ها در انجام بازی‌ها ایجاد شده است. توسعه و همه‌گیر شدن بازی‌های بتل رویال و بازی‌های Game as a service چند دلیل عمده است که می‌تواند کند شدن رشد این صنعت در فنلاند و به ثبات رسیدن درآمدهای آن را توجیه کند. با این وجود فنلاند نشان داده، همیشه با تغییرات کنار می‌آید؛ همانطور که طی سال‌های گذشته متکی به یک روش خاص برای درآمدزایی نبوده است.