سونی سردمدار شرکت‌های پیشرو در کسب درآمد پلتفرم کنسول

براساس آماری که وبسایت Newzoo اخیرا از شرکت‌های سودآور در صنعت بازی‌های ویدئویی منتشر کرده، مشخص شده که سال 2018 سال افت فروش پلتفرم‌های PC و موبایل و رشد درآمدهای کنسولی بوده است.

بنابر این آمار، پلتفرم موبایل 45 درصد از کل درآمد صنعت بازی را در اختیار دارد که نسبت به سال 2017 با یک درصد افت همراه بوده است. پلتفرم PC هم 17 درصد این بازار را در اختیار داشته که نسبت به سال 2017 حدود 3 درصد افت را نشان می‌دهد. به این ترتیب، کنسول‌ها و شرکت‌هایی که کنسول‌های بازی و بازی‌های مختص آنها را تولید می‌کنند 38 درصد درآمد بازار را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به سال قبل 4 درصد افزایش داشته است. در واقع پنج شرکت از ده شرکت درآمدزای بازار بازی‌های ویدئویی را شرکت‌های مرتبط با Console Gaming تشکیل می‌دهند.

به جز شرکت چینی Tencent که سال‌ها است پردرآمدترین شرکت در این جدول است، سونی با رشد 41 درصدی درآمد، کمی بیش از 4 میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش درآمد (14.2 میلیارد دلار) داشته است. کارشناسان، دلیل این رشد چشمگیر را بازی‌های اختصاصی این کنسول شامل God Of War و Spider-Man می‌دانند که در سال 2018 منتشر و فروش کنسول، بازی و لوازم جانبی شرکت را افزایش دادند.

مایکروسافت در این جدول در رتبه‌ی سوم است و نکته‌ی جالب در این مورد، بالا آمدن یک رتبه‌ای این شرکت نسبت به سال گذشته است. سال 2017، اپل مقام سوم را در اختیار داشت ولی در سال 2018 مایکروسافت با رشد درآمدی 32 درصدی جای اپل را گرفته است. آنها با درآمد 9.5 میلیارد دلاری، با این‌که با درآمد سونی فاصله‌ی قابل توجهی دارند، 2.5 میلیارد دلار افزایش درآمد داشته‌اند.

نینتندو به عنوان یکی دیگر از قطب‌های صنعت بازی هم رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. آنها با 36 درصد رشد و درآمدی 4.3 میلیاردی در رتبه‌بندی نهم هستند. همه‌گیر شدن و محبوبیت کنسول نینتندو سویچ و همچنین بازی‌های اختصاصی زیاد از دلایل مهم این افزایش درآمد ذکر شده‌اند.

در کنار این شرکت‌ها، شرکت‌های سازنده و ناشر بازی‌ها هم قرار دارند که آمار درآمد کنسولی را افزایش داده‌اند. با این‌که این شرکت‌ها فقط برای کنسول‌ها بازی نمی‌سازند، ولی بنابر میزان رشد درآمدی، می‌توان ذکر کرد که عمده‌ی درآمد آنها به خاطر نسخه‌های کنسولی (که عمدتا سه کنسول در برابر PC هستند) بوده است. شرکت‌های Activision Blizzard، EA و یوبی‌سافت از جمله‌ی این شرکت‌ها هستند. 

این آمار نشان می‌دهد، با این‌که بازی‌های موبایل مدت‌ها است عمده‌ی درآمدهای بازار بازی‌ها را به خودش اختصاص داده، ولی ظاهرا باید منتظر کم شدن تدریجی رشد آن باشیم. با توجه به این‌که دو سال آینده، همراه با معرفی کنسول‌های جدید و آغاز فروش آنها و همین‌طور آغاز به کار استیدیای گوگل است، باید انتظار افزایش درآمد بیشتری از Console Gaming وجود داشته باشد.