صنعت بازی

براساس گزارشی که اخیرا توسط Newzoo منتشر شده است، عمده‌ی درآمد صنعت بازی‌های ویدیویی متعلق به 25 شرکت است. در واقع این 25 شرکت 80 درصد درآمد سال 2018 را از آن خودشان کرده‌اند که بالغ بر 107.3 میلیارد دلار بوده است. رقمی که نسبت به سال 2017 رشد 16 درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عموم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شرکت صدرنشین این جدول، مانند شش سال اخیر، شرکت چینی Tencent است. این غول اینترنتی چین، با رشد 9 درصدی درآمد خود نسبت به سال 2017 (که درآمدی 18.1 میلیارد دلاری بوده) 19.7 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. رقمی که 15 درصد درآمد کل بازار را تشکیل می‌دهد.

شرکت‌ سونی با درآمد 14.2 میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار گرفته و شرکت‌های مایکروسافت با 9.8 میلیارد دلار و اپل با درآمد 9.5 میلیارد در رده‌های سوم و چهارم قرار دارند. پس از این چهار شرکت، Activision Blizzard با 6.9 میلیارد دلار درآمد در رتبه‌ی پنجم قرار گرفته در حالی که گوگل با 6.5 میلیارد دلار، NetEase با 6.2 میلیارد دلار و EA با 5.3 میلیارد دلار درآمد  رتبه‌های ششم تا هشتم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین شرکت نینتندو با 4.3 میلیارد دلار و Bandai Namco با 2.7 میلیارد دلار درآمد در رتبه‌های نهم و دهم این جدول قرار گرفته‌اند.

نکته‌ی مهم در اعداد و ارقام این جدول این است که همه‌ی ده شرکت برتر رتبه‌بندی شده در آن، با وجود جابه‌جایی‌هایی، نسبت به سال 2017 رشد داشته‌اند. شرکت‌های سونی، مایکروسافت و نینتندو در کنار هم متوسط 30 درصد رشد درآمد را نشان می‌دهند. از سوی دیگر دو شرکت گوگل و اپل به ترتیب  22 و 18 درصد رشد داشته‌اند؛ دو شرکتی که به لطف بازارهای فروش بازی خود یعنی اپ استور و گوگل‌پلی، درآمد سرشاری را نصیب خود کرده‌اند.
 از سوی دیگر این دو شرکت با معرفی Google Stadia و Apple Arcade گام‌های موثری برای رشد و کسب درآمد بیشتر از این بازار میلیارد دلاری برداشته‌اند که رشد خود و درآمد کل بازار را در آمار سال 2019 افزایش خواهند داد.