دومین نشست ساختار حمایتی همگرا با بازی‌سازان برگزار شد

بعد از ظهر روز چهارشنبه پنجم دی‌ماه دومین نشست ساختار حمایتی همگرا با حضور مدیرعامل، معاون حمایت و معاون آموزش بنیاد ملی‌بازی‌های رایانه‌ای و با حضور بازی‌سازان عضو این ساختار برگزار شد.

در نشست روز چهارشنبه که پس از ارزیابی تیم‌ها/شرکت‌های بازی‌ساز عضو این ساختار برگزار شد، اعتبارنامه‌های اعضای همگرا به آن‌ها اعطا شده و توضیحاتی درباره ساختار همگرا و جزییات بیشتر درباره حمایت‌های متنوعی که اعضا براساس رده‌بندی خود دریافت می‌کنند، ارائه شد.

این نشست با سخنان متین ایزدی معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و توضیحات او درباره وضعیت فعلی ساختار همگرا آغاز شد. به گفته ایزدی پس از پایان یافتن زمان ارزیابی مجدد و قطعی‌شدن رتبه‌بندی تیم‌ها و شرکت‌ها تا پایان آذرماه، در دی‌ماه تا انتهای سال حمایتی همگرا شاهد تخصیص منابع حمایتی خواهیم بود.

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر ساختار همگرا بر مبنای 7 رتبه تنظیم شده است. این رتبه‌ها به ترتیب سیمرغ، هما، ققنوس، شیردال، هدیوش، یوز و غزال نام دارند. طبق رتبه‌بندی شرکت‌ها و تیم‌های عضو این ساختار، امسال تیمی در رتبه‌ سیمرغ و هما قرار نگرفته اما 3 تیم و شرکت در رتبه ققنوس، 7 تیم و شرکت در رتبه شیردال، 17 تیم و شرکت در رتبه هدیوش، 24 تیم و شرکت در رتبه یوز و 11 تیم و شرکت در رتبه غزال قرار گرفته‌اند.

متین ایزدی به اعتبارهای حمایتی هر رتبه نیز اشاره کرد و براین اساس تیم‌های رتبه غزال 9 میلیون تومان، تیم‌های رتبه یوز 15 میلیون تومان، تیم‌های رتبه هدیوش 25 میلیون تومان و تیم‌های رتبه‌های شیردال تا سیمرغ 60 میلیون تومان اعتبار حمایتی سالیانه دریافت خواهند کرد. همچنین شرکت‌های رتبه غزال 11 میلیون تومان، شرکت‌های رتبه یوز 20 میلیون تومان، شرکت‌های رتبه هدیوش 40 میلیون تومان و شرکت‌های رتبه‌های شیردال تا سیمرغ 120 میلیون تومان اعتبار حمایتی دریافت خواهند کرد که مشوق خوبی برای بازیسازان است تا در رتبه‌های خود به شرکت تبدیل شوند یا تلاش کنند تا به رتبه‌های بالاتر دست پیدا کنند. از رتبه‌های شیردال به بعد با وجود ثابت شدن اعداد حمایتی، تخصیص تسهیلات با بالاتررفتن رتبه افزایش می‌یابد.

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توضیحاتی نیز در رابطه با فرایند دریافت حمایت ارایه کرد. براساس این توضیحات تیم‌ها و شرکت‌ها با ورود به پورتال می‌توانند براساس رتبه دریافتی خود در ساختار حمایتی همگرا به بررسی حمایت‌ها و همکاران حمایتی موجود خود بپردازند. سپس براساس نیاز، سقف حمایتی و میزان اعتبار حمایتی، فرایند انتخاب، شرح و ثبت درخواست اتفاق می‌افتد. نهایتا با بررسی درخواست‌ها توسط دبیرخانه شاهد شروع تخصیص حمایتی خواهیم بود.

ایزدی در نهایت به تعدادی از پرسش‌های متداول درباره ساختار همگرا پاسخ داد.

در ادامه این نشست محمد حاجی میرزایی معاون آموزش بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای توضیحات مختصری را در رابطه با هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران ارایه کرد. به گفته میرزایی مهم‌ترین تغییر جشنواره هشتم 10 برابر شدن جوایز جشنواره است. جایزه سال این جشنواره از 10 به 100 میلیون تومان و جایزه دستاوردها از 2 به 20 میلیون تومان رسیده است. اقداماتی که به گفته میرزایی تلاش بنیاد در راستای رساندن بودجه جشنواره به دست صاحبان اصلی آن یعنی بازی‌سازان بوده است.

معاون آموزش بنیاد در ادامه به بازی‌هایی که امکان شرکت در هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران را دارند اشاره کرده و گفت بازی‌هایی مورد داوری قرار می‌گیرند که پیش از شروع جشنواره منتشر شده باشند گرچه نیازی نیست این انتشار لزوما به شکل عمومی بوده باشد و بازی‌هایی که به شکل سافت لانچ نیز منتشر می‌شوند می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

در پایان دومین نشست ساختار حمایتی همگرا حسن کریمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‎‌ای نیز توضیحاتی درباره همگرا ارایه کرد.

کریمی همگرا را تلاشی برای شفاف‌کردن و ساختارمندکردن کمک‌های بنیاد برای تمام بازی‌سازان دانست. به گفته کریمی بودجه‌ای حدودا 2 میلیارد تومانی برای یک سال آینده ساختار همگرا در نظر گرفته شده و هر میزان اعتباری که بنیاد بتواند جذب کند بر اساس فرمولی تعیین شده، بین تیم‌ها و شرکت‌ها در همین ساختار حمایتی تزریق خواهد شد.