منتظر 12‌میلیارد مصوب مجلس هستیم

در راستای حمایت از صنعت بازی و فعالان عرصه تولید در کشور، همچنین جهت پیاده‌سازی نظامی ساختارمند، شفاف و شایسته‌سالار که منتج به همگرایی تمامی حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از صنعت بازی باشد و با چشم‌اندار رشد، اعتلاء و ارتقاء تیم‌ها و شرکت‌های بازسازی، ساختار حمایتی «همگرا» پس از طی شدن چند سال فرایندهای فکری و نیازسنجی و با هدف مشخص «حمایت همسو با نیازهای بازی‌سازان» متولد شد و از 28‌مردادماه رسماً کار خود را آغاز کرد. ارائه تجهیزات، امکانات و محل استقرار، پشتیبانی و آزمون در تولید و نشر بازی، جذب تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری، مشاوره‌های تخصصی و توسعه ساختاری، تبلیغات، بازاریابی و توسعه بازار، آموزش نیروی انسانی، تسریع فرایند رشد و ارتقاء شرکت و ... محورهایی است که در همگرا برای حمایت از بازی‌سازان پیش بینی شده است. جالب اینجاست که بخش قابل توجهی از حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تحت سازو کار همگرا بدون بازپرداخت است.

 به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و به نقل از صبح نو، تیم همگرا از بطن صنعت گیم متولد شده است در نتیجه عمیقاً نیازها و دغدغه‌های بازی‌سازان را لمس کرده‌است. همچنین با ملاقات‌های مداوم با بازی‌سازان، نیازسنجی کاملی از دغدغه‌های فعالان صنعت بازی در ایران تهیه کرده و برای رفع هرکدام حمایت‌هایی درنظر گرفته‌است. دبیرخانه همگرا از تیمی متمرکز، فعال، متخصص و مشتاق تشکیل شده که آماده همراهی با شما و پاسخگویی به سوالات‌تان است. شما در تعامل با این تیم با تجربه جدیدی از همراهی روبه‌رو خواهید شد. همگرا، مجموعه‌ای متمرکز از شاخص‌ها و روش‌هایی است که منتج به ارائه حمایت‌های مشخص به تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای می‌شود. هدف اصلی همگرا شفاف و هدفمندکردن حمایت‌های تعالی بخش است.

حمایت حتی از تیم‌های یک نفره

حمایت‌های همگرا به تیم‌های فعال، حتی با یک نفر عضو و شرکت‌های بازی‌سازی تعلق می‌گیرد که در چهارسال گذشته حداقل دو بازی و یا یک بازی و یک نمونه اولیه از بازی تولید کرده باشند. بازی‌سازان می‌توانند در پورتال همگرا ثبت نام کنند و پس از ارزیابی بر اساس شاخص‌های مختلف و دریافت رتبه بر مبنای این شاخص‌ها حمایت دریافت کنند.

 این شاخص‌ها در چهار حوزه توانمندی تیم/شرکت (30درصد‌ کل امتیاز)، کیفیت و اثرگذاری بازی (49درصد کل امتیاز)، مولفه‌های فرهنگی بازی (10درصد کل امتیاز) و مولفه‌های تاثیرگذاری شرکت/تیم در صنعت بازی (همکاری با همگرا) (11درصد کل امتیاز) دسته‌بندی می‌شوند. نهایتاً پس از ارزیابی و رتبه‌بندی، بسته‌های حمایتی متنوع در اختیار تیم‌ها و شرکت‌ها قرار می‌گیرد که می‌توانند از میان این بسته‌ها حمایت‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنند. بازی‌سازان برای ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت hamgara.org مراجعه کنند.

تغییر سازو کار حمایتی در مدیریت جدید

آقای حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره سامانه همگرا به «صبح نو» گفت: ایده همگرا یک‌سال‌و‌نیم پیش در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌وجود آمد. بنیاد در این 7-8 سال گذشته‌ای که در حال حمایت از بازی‌سازهاست که هدف اصلی تشکیل بنیاد بوده است تاکنون به طرق مختلف از بازی سازها حمایت می‌کرده است. در یک برهه در حدود سال 93 در تولید مشارکت می‌کرد یعنی عملاً بازی سفارش می‌داد و بازی می‌ساخت. در دوره جدید مدیریتی سعی شده که از این فضا فاصله جدی گرفته شود و این موضوع متوقف شده است. در گذشته حمایت‌ها بیشتر به سمت حمایت‌های زیرساختی رفته بود و دادن جوایز با ارزش بالا در جشنواره‌های مختلف و ... در دستور کار بود. فقدانی احساس کردیم مبنی بر اینکه ما بازی‌سازها را به‌صورت شایسته محور و شفاف حمایت نمی‌کنیم. وقتی ایده همگرا مطرح شد قرار شد تیمی با ساعت‌ها همفکری با بازی سازها و سازمان‌های مختلف تمام حمایت‌هایی را که چه بنیاد انجام می‌دهد و چه سازمان‌ها و نهادهای دیگر انجام می‌دهند در یک ساختار جامع، شفاف و شایسته‌سالار، همگرا کند. به همین دلیل نام آن را همگرا گذاشته‌ایم.

در گذشته تکلیف عاقبت حمایت‌ها نامعلوم بود

کریمی قدوسی ادامه داد: ذات همگرا این است که ما دیگر روی کاغذ و به‌صورت طرح و صحبت از یک بازی‌ساز حمایت کنیم. اتفاقی که در بنیاد چه در دوره‌های قبلی و چه در سازمان‌های مختلف ممکن است بیفتد. مثلاً یک نفری یک طرحی بدهد و بگوید می‌خواهم بازی بسازم اما معلوم نشود که عاقبت این بازی چه می‌شود. الان حمایت را بر اساس شرکت و تیم‌هایی می‌گذاریم که در حال فعالیت‌اند و آن را بر اساس شایسته‌سالاری قرار می‌دهیم. مثلاً کسی که بازی خوب ساخته یا تعداد نیروهای فرستنده بیشتری دارد، کسی که بازی‌های قبلی او شاخص‌های فرهنگی دارد و‌... برای ما مهم است.

چهار محور حمایت

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین درباره محورهای حمایت‌های این بنیاد خاطرنشان کرد: ما چهار محور مشخص داریم که ذیل هر کدام تعدادی شاخص تعریف کرده‌ایم. محور نخست خود تیم‌ها و شرکت‌هاست که مثلاً از لحاظ درآمد یا نیروی انسانی در سال‌های گذشته چگونه بوده‌اند. محور بعدی بازی‌هایی است که آن شرکت ساخته که از لحاظ کیفی، فنی و هنری چگونه بوده‌اند. محور سوم شاخص‌های فرهنگی است.

مثلاً بازی چه مسائل فرهنگی‌ای را پوشش داده است. محور چهارم هم همکاری‌های بین دستگاهی و داخل شبکه است. مثلاً بازی‌سازها چقدر کمک می‌کنند که بازی‌سازی در کشور رشد پیدا کنند، تحقیق و توسعه‌شان چگونه است و‌... . هر کدام از این موارد نیز وزنی دارند.

فقط یک ماه دیگر فرصت باقیست

حسن کریمی قدوسی همچنین گفت: در حال حاضر فراخوان داده‌ایم و تاکنون بیش از 20‌تیم ثبت‌نام کرده‌اند و تا یک ماه دیگر امکان ثبت‌نام وجود دارد.

حدود یک‌ماه‌و‌نیم امتیازدهی تیم‌ها انجام می‌شود و بعد از آن سقف حمایتی هر تیم معلوم می‌شود. سعی‌مان این است که بازی‌سازان را به نقطه تعالی‌شان برسانیم و کمک کنیم که شرکت‌های بهتر و تیم‌های بهتری داشته باشند. این کار چند حسن دارد؛ یکی این‌که این حمایت‌ها قابل پیگیری است، یعنی روی کاغذ معلوم است که شرکت وضعش بهتر شده یا خیر. اگر وضعش بهتر شده یعنی از این حمایت‌ها درست استفاده کرده است. در نتیجه شرکت‌ها ترغیب می‌شوند که از این حمایت‌ها استفاده کنند. اگر ارتقا پیدا کنند سال بعد امتیاز بهتری می‌گیرند و در نتیجه حمایت بیشتری می‌شوند. ما از این به بعد تمامی حمایت‌هایمان از بازی‌سازان را در همین سامانه همگرا انجام می‌دهیم. با این روش جلوی خیلی از مشکلات گرفته می‌شود و حسن دیگر این است که شفاف سازی می‌شود. چرا که به صورت دوره‌ای حمایت‌هایی را که از بازی سازان انجام داده‌ایم برای اطلاع همگان از چگونگی هزینه شدن مبالغ حمایتی‌ روی سایت منتشر می‌کنیم.

منتظر 12‌میلیارد وعده داده شده هستیم

کریمی قدوسی همچنین درباره نحوه تأمین بودجه همگرا به «صبح‌نو» گفت: بخشی از بودجه مربوط به بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است که امسال حدود یک‌میلیارد‌و‌نیم برای حمایت از بازی‌سازها اختصاص داده‌ایم. همچنین سال گذشته قانونی را با عنوان اخذ عوارض از بازی‌های خارجی در مجلس مصوب کردیم که 12‌میلیارد بود اما تا الان به‌دلیل برخی از مشکلات و مخالفت برخی واردکنندگان بازی‌های خارجی وصول نکرده‌ایم. به‌دلیل این‌که بنیاد حامی بازی‌سازهاست تمام تلاشش را دارد انجام می‌دهد که این طرح امسال به نتیجه برسد. هر آن‌چه از محل این 10درصد عوارض از بازی‌های خارجی به بنیاد برسد به ساختار همگرا تخصیص داده خواهد شد.