کارگاه یک روزه تدوین طرح کسب و کار برگزار شد

بنیاد ملی بازی های رایانه ای معاونت امور سینمایی، کارگاه آشنایی با اصول و مهارت‌های تدوین طرح کسب و کار را با حضور 50 نفر از مدیران شرکت‌های بازی ساز 6 اسفند ماه جاری در سالن سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای،در ابتدای این نشست   وحید قاسمی مدیر دفتر آموزش بنیاد ضمن خیر مقدم به حاضران و ارائه گزارشی کوتاه از برنامه‌های این بنیاد برای حمایت از شرکت‌های تولیدکننده بازی رایانه‌ای توجه به مقوله آموزش را یکی از برنامه‌های جدی بنیاد در این خصوص ذکر کرد و گفت: بر اساس نظرات دریافتی، از این پس به صورت مستمر دوره‌ها و کارگاه‌‌های مختلف با توجه به نیاز مدیران شرکت‌ها، در برنامه بنیاد قرار خواهد گرفت.  

 در ادامه این کارگاه دکتر مهتدی ، با مرور جایگاه طرح کسب و کار در عناصر موفقیت بنگاه اقتصادی و همچنین در برنامه زمان‌بندی، بحث را آغاز کرد و در خلال این مبحث جایگاه و اهمیت بنگا‌ه های کوچک و متوسط اقتصادی و منحنی عمر محصول و عمر بنگاه نیز مرور شد. سپس مفهوم طرح کسب و کار مورد بررسی قرار گرفت و دلایل اهمیت  توجه به نگارش آن تشریح شد.

این جلسه همچنین با مرور اجزای طرح کسب و کار ادامه پیدا کرد. بخش عمده جلسه به تشریح این اجزا اختصاص یافت. مدرس کارگاه با ذکر بخش‌های طرح کسب و کار در قالب معرفی، خلاصه مدیریتی، مدل کسب و کار، چشم‌انداز و استراتژی، ارزش‌های بنیادین و مسئولیت‌های اجتماعی، برنامه کار تیمی، برنامه بازار، برنامه تولید و عملیات، مسائل حقوقی و تحلیل ریسک به مواردی که در قالب هر یک از این بخش‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره کرد و در پایان نیز  با اشاره به جداول مالی مورد نیاز در جهت جمع‌بندی این موارد در چارچوب کمّی را شرح داد و به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

همچنین در خلال این کارگاه حاضران نیز به طرح مشکلات و دغدغه‌های خود در خصوص صنعت بازی‌های رایانه‌ای پرداختند و نمایندگان شرکت های بازی ساز نیز آمادگی خود را در برای همکاری در زمینه‌های علمی با بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعلام کردند.

در پایان این کارگاه آزمون تئوری و نظرسنجی کتبی از حاضران به عمل آمد. همچنین به عنوان آزمون عملی به حاضران در کارگاه تا روز شنبه 15 اسفندماه فرصت داده شد که یک طرح کسب و کار متناسب با فعالیت‌های شرکت خود تهیه و به نشانی پست الکترونیکی EDU@IRCG.IR ارسال  کنند.

لازم به یاد آوری است این کارگاه با هدف آشنایی دست اندرکاران عرصه بازی های رایانه ای با مدیریت بازرگانی محصولات فرهنگی و بازی های رایانه ای برگزار شد.