انجمن علمی بین رشته‌ای بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان افتتاح شد

امروزه در بین کشورهای توسعه‌یافته بحث تولید بازی‌های رایانه‌ای و کسب درآمد از راه فروش آن‌ها بسیار جدی در حال انجام است و شکی نیست که ما به هر دلیلی از این قافله‌ی پرسود و منفعت عقب مانده‌ایم. در سال‌های اخیر و با پی بردن به این موضوع که خیلی وقت است بازی‌های رایانه‌ای جای خود را در بین مصرف‌کنندگان پیدا کرده‌اند، اقداماتی برای تولید بازی‌های با محتوای مناسب‌تر صورت گرفته است.

با توجه به این موارد و جذابیت ذاتی بازی‌های رایانه‌ای، جمعی از دانشجویان دانشگاه ولیعصر رفسنجان تصمیم به تشکیل انجمن علمی بین‌رشته‌ای بازی‌های رایانه‌ای گرفته‌اند، این انجمن طی یک مراسم افتتاحیه با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان آغاز به کار کرد.

در این مراسم مصاحبه‌ای با دکتر صباغ مدیر گروه رشته‌ی کامپیوتر پخش شد که ایشان در مهم‌ترین بخش‌های صحبتشان در مصاحبه به این‌که بازی‌های رایانه‌ای در ایران این توانایی را دارد که به یک صنعت تبدیل بشود اشاره کرد و دراین‌باره گفت: اگر قرار باشد به تولید بازی‌هایی باکیفیت و آب و رنگ بازی‌های موجود در بازار جهانی و رقابت با آن‌ها بپردازیم، کار قدری مشکل می‌شود. اما می‌توانیم بر روی ایجاد محتواهای بومی برای بازی‌هایمان که مخصوص فرهنگ ما هم هست بپردازیم تا نتیجه‌ی بهتری بگیریم.

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر هرندی معاونت فرهنگی دانشگاه ضمن تشکر از افرادی که اقدام به ایجاد این انجمن علمی کرده‌اند، چندین مورد از بازی‌ها و یا فعالیت‌های انسانی را یادآور شد که با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شده‌اند و به این موضوع اشاره کرد که دنیا و خصوصاً بازی‌ها به سمت مجازی شدن پیش می‌روند. پس این زمینه نیازمند توجه بیشتری می‌باشد.

در ادامه برنامه استاد دولت‌آبادی، استاد مشاور انجمن علمی بین‌رشته‌ای بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه ولی عصر رفسنجان به بررسی بخشی از فرایند ساخت بازی‌های رایانه‌ای پرداخت که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد.

ایشان دراین‌ باره به تکنولوژی واقعیت مجازی و کاربرد آن در ساخت و انجام بازی‌ها و همچنین فواید آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های حرکتی اشاره کرد و همچنین درباره کاربردهای هوش مصنوعی گفت: برخی بزرگان علمی هم در دنیا مثل استیون هاوکینگ هستند که با استفاده از همین هوش مصنوعی قادر به برقراری ارتباط با دنیای اطراف‌اند.

در بخش بعدی به اهداف تشکیل این انجمن علمی و برنامه‌های آتی آن اشاره شد، از جمله:

 ۱-آموزش و کارگاه های آموزشی ۲-تشکیل تیم های بازی سازی دانشجویی و شرکت در مسابقات کشوری ۳-برگزاری جشنواره و مسابقات علمی ۴- تهیه و ارائه مقالات ۵- راه‌اندازی نشریه بازی‌های رایانه‌ای ۶- علاقه‌مند سازی و فرهنگ‌سازی در حوزه بازی ۷- زمینه‌سازی برای آینده تحصیلی و شغلی در این زمینه ۸- تولید انیمیشن و پویانمایی ۹- تولید نرم‌افزارها و بازی‌های آموزشی ۱۰- برگزاری ليگ مسابقات بازی های رایانه ای ۱۱- کمک در جهت ارائه طرح‌هاي پروژه کارشناسي و کارشناسي ارشد با محوريت بازي‌هاي رايانه‌اي و ...

همچنین از زمینه‌های فعالیت این انجمن می‌توان به بخش‌های مختلفی مثل گرافیک، برنامه نویسی، سناریونویسی و کار با موتورهای بازی سازی که در قالب کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود اشاره کرد.