جشنواره گیم تهران در قدم‌های بعدی باید بین‌المللی شود

آیدین ذوالقدر یکی از بازی‌سازان مستقل و شناخته‌شده‌ی ایرانی است که در ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به عنوان داور ایفای نقش کرد اعتقاد دارد این جشنواره در قدم‌های بعدی باید بین‌المللی شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ذوالقدر در گفت‌وگویی که با تیم خبری جشنواره داشت، از لزوم وجود جشنواره صحبت کرد و گفت: وجود جشنواره صرفا اتفاق خوبی است و باعث می‌شود تا بازی‌سازان خودشان را میان دیگر رقبا ببینند و محک بزنند. قدم بعدی که باید برداشته شود و البته ممکن است سال بعد عملی نشود، بین‌المللی شدن جشنواره است. البته این موضوع تفکر و بررسی زیادی می‌طلبد. هر زمانی هم که جشنواره بین‌المللی شود، قطعا در سال‌های ابتدایی دستاورد خیلی خوبی برای ما نخواهد داشت. چون به هر حال بازی‌های خارجی از کیفیت بالاتری برخوردارند. ولی پس از گذشت چند دوره کم کم آن رقابت ایجاد می‌شود و به نتیجه می‌رسیم.

موضوع بعدی که ذوالقدر به آن پرداخت، کیفیت بازی‌های ارسال شده به جشنواره است. او در این رابطه افزود: حقیقتا کیفیت بازی‌ها نسبت به دوره‌های قبل پایین‌تر است. در این سه سال که افتخار همکاری با جشنواره را داشته‌ام، یک شکاف میان بازی‌ها وجود داشت، و به شکل قابل توجهی این شکاف عریض‌تر شده است. واقعا فراگیر شدن ساخت بازی‌های بی‌هدف یا به عبارتی زرد غیر قابل قبول است. البته قبلا هم این مشکل وجود داشت، اما نه به این شدت. بازی‌هایی را شاهد بودیم که فقط با هدف مادی ساخته نمی‌شدند و یک کپی ناقص از محصولات خارجی نبودند و دغدغه‌های بازی‌ساز در آن‌ها دیده می‌شد. امسال چنین چیزی فقط در چند مورد خاص به چشم می‌خورد و در مجموع کیفیت بازی‌ها پایین‌تر بود.

وی در ادامه صحبت‌هایش به تغییر زمان برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره برای بازی‌ها یک سکوی تبلیغاتی خواهد بود و تغییر زمان برگزاری جشنواره مخصوصا برای بازی‌هایی که توان تبلیغاتی ضعیفی دارند مثمر ثمر خواهد بود. حتی این تغییر زمان برای بازی‌های منتشر شده یا بازی‌هایی که در تعطیلات عید هم قرار است عرضه شوند فرصت خوبی است. از طرفی برگزاری جشنواره در پایان سال باعث جمع‌بندی اتفاقات یک سال صنعت گیم می‌شود و برای مخاطب هم نتیجه بهتری خواهد داشت.

آیدین ذوالقدر در پایان صحبت‌هایش در مورد اضافه شدن بخش فرهنگی و همین‌طور داوری اظهار نظر کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین ارکان‌هایی که بازی‌های ما در آن پتانسیل دارند ولی در جهت آن کاری صورت نمی‌گیرد، بار فرهنگی آن‌ها است. بازی ویدئویی در نهایت یک محصول فرهنگی است و مانند دیگر محصولات فرهنگی با خود پیامی منتقل می‌کند. پس چقدر بهتر است تا با همفکری و برنامه‌ریزی، بازی ما پیام مخصوص خودش را به مخاطبش بدهد. فرصتی که بازی‌های خارجی به وضوح از آن استفاده می‌کنند. در مورد داوری نیز باید بگویم که قطعا پیشرفت در این بخش وجود داشته است. از طرفی به خاطر اینکه در این دو سال، دبیر جشنواره یک نفر بود، نظم قابل توجهی ایجاد شده بود که دلیل آن استفاده از تجربیات سال پیش بود.