رقابت یک ماهه بازی‌سازان گمنام/سهم این استعدادها از بازار چیست؟

مسئول برگزاری رویداد یک ماهه بازی‌سازی «لول آپ» ضمن تشریح دستاوردهای این رویداد از حمایت از بازی‌سازان برگزیده این رویداد برای ورود به بازارهای داخلی و جهانی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به نقل از خبرگزاری مهر، رویدادهای بازی‌سازی از معدود فرصت‌هایی است که امکان رویارویی و کشف استعدادهای غالباً گمنام در حوزه بازی‌سازی در کشور را فراهم می‌آورد. «لول آپ» تازه‌ترین این رویدادها بود که در بازی زمانی یک ماهه ابتدا تا انتهای تیرماه، به همت شرکت بازی‌سازی فن افزار و حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

تیم‌های شرکت کننده در این رویداد در بازه یک ماهه فرصت عرضه یک ایده نوآورانه و تازه، طراحی اولیه و تولید نهایی ۱۵ دقیقه از فضای بازی را در اختیار داشته‌اند.

در حالی که براساس اعلام تیم برگزار کننده، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته مرحله نهایی داوری آثار انجام خواهد گرفت تا سه تیم به عنوان بازی‌سازان برتر این رویداد معرفی شوند، سراغ مسئول برگزاری این رویداد رفتیم تا در جریان جزئیات برگزاری، دستاوردها و سرانجام بازی‌ها و بازی‌سازان برگزیده این رویداد قرار بگیریم.

رقابت آنلاین ۱۷۴ تیم بازی‌ساز از سراسر کشور

امیرحسین فصیحی، مدیرعامل شرکت بازی‌سازی فن افزار و مسئول برگزاری رویداد بازی‌سازی «لول آپ» درباره این رویداد به خبرنگار مهر گفت: ایده اولیه ما این بود که تیم‌هایی با رویکرد ساخت بازی‌های نوآورانه با قابلیت انتشار بین‌المللی در بازه زمانی یک ماهه در این رویداد شرکت کنند. بعد از فراخوان اولیه تیم‌های بسیاری از سراسر کشور در این رویداد ثبت نام کردند که حدود ۱۷۴ تیم که ۴۰ درصد تهرانی و مابقی از شهرستان‌ها بودند. برای هر تیم یک مربی از بازی‌سازان حرفه‌ای‌تر انتخاب  شد تا هدایت شرکت‌کنندگان و پاسخ به سوالات آن‌ها را برعهده داشته باشند.

فصیحی ادامه داد: رویداد در واقع یک رویداد آنلاین بود و هیچ حضور فیزیکی برای شرکت‌کنندگان لازم نبود به همین دلیل بحث ارائه و دفاع از بازی‌ها در مرحله داوری هم بر عهده مربیان خواهد بود. حتی برخی این نگرانی را داشتند که یک تیم کار یکساله خود را به عنوان محصول فعالیت یک ماهه ارائه کند که در این زمینه هم قرار بر نظارت و ارزیابی مربیان بود.

وی با اشاره به زمان‌بندی این رویداد گفت: تا پایان تیرماه همه تیم‌هایی که موفق به تولید بازی شدند، نسخه‌ای از کارشان را برای داوری ارسال کردند که چیزی در حدود ۵۰ درصد تیم‌ها توانستند کار خود را به مرحله داوری برسانند. برخی گروه‌ها هم درخواست تمدید مهلت را مطرح کردند اما ازآنجا که معتقدیم زمان‌بندی در زمینه بازی‌سازی پارامتر بسیار تعیین‌کننده‌ای است با این پیشنهاد موافقت نشد.

فصیحی ادامه داد: اتفاق خوب دیگری که در این رویداد رخ داد این بود که یک سایت بازی‌سنتر و یک سایت گیمولوژی با ما همراه شدند که یکی از آن‌ها با تمرکز بر سرفصل‌هایی که در این رویداد می‌توانست برای شرکت‌کنندگان مفید باشد، اقدام به تولید محتوای علمی کرد که این محتوا از طریق کانال‌های ارتباطی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت تا رویداد جنبه آموزشی و تربیت نیرو هم داشته باشد. سایت بازی‌ستنر هم در قالب گفتگوی تصویری با مربیان پیشنهادات و تجربیات آن‌ها را در اختیار شرکت‌کنندگان می‌گذاشت.

فکر نمی‌کردیم بازی‌سازی ایران به این سرعت رشد کرده باشد

مسئول برگزاری رویداد بازی‌سازی «لول آپ» درباره ظرفیت بازی‌سازی در ایران گفت: هرچند هنوز بازی‌های ارائه شده را به صورت دقیق بررسی نکرده‌ایم اما آنچه تا همین‌جا مشخص است این است که اصلا فکر نمی‌کردیم بازی‌سازی به این سرعت در سراسر کشور رشد کرده باشد و با این سطح از کیفیت شاهد ارائه آثار از شهرهای مختلف باشیم. این اتفاق بسیار خوبی است و امید بسیاری داریم که برخی از این بازی‌ها ظرفیت نشر بین‌المللی هم داشته باشد.

مدیرعامل شرکت فن‌افزار درباره حمایت از بازی‌سازان مستعد اما گمنام حاضر در این رویداد هم گفت: صددرصد از تیم‌های برگزیده حمایت خواهیم کرد. شرکت خود ما فعالیت در حوزه انتشار بازی‌ها را آغاز کرده است و در این زمینه حتما با تیم‌های بازی‌ساز همکاری و همراهی خواهیم داشت. علاوه‌بر این بنیاد ملی هم در این زمینه وعده حمایت داده است و شرکت‌های دیگر بازی‌ساز هم قرار است در این زمینه مشارکت و همراهی داشته باشند. هدف اصلی ما این است که این بازی‌سازان دیده شوند.

نمایش بازی‌های برتر در نمایشگاه «گیمزکام» آلمان

فصیحی درباره امکان عرضه بین‌المللی بازی‌های برتر این رویداد هم گفت: شرکت ما در حال حاضر تولید و عرضه بین‌المللی برخی بازی‌های ایرانی را آغاز کرده‌است و ایده ما در طراحی این رویداد هم این بود که بتوانیم بازی‌های نوآورانه‌ای را با امکان عرضه بین‌المللی تولید کنیم. این دید را از ابتدا داشته‌ایم و هریک از تیم‌ها در این زمینه مایل به عرضه محصول خود باشد به عنوان ناشر نهایت همراهی را با آن‌ها خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در این زمینه بنیاد ملی هم وعده داده است بازی‌های برتر این رویداد در نمایشگاه گیمز کام آلمان به نمایش گذاشته شود و این هم خود فرصت ویژه‌ای است که از ابتدا وعده‌ آن را به بازی‌سازان داده بودیم و حتما به آن عمل خواهیم کرد.