بازی‌سازان در معرفی اسطوره‌های قرآنی به سمت پیام غیرمسقیم بروند

گروه فضای مجازی: حق‌وردی‌طاقانکی گفت: یکی از مشکلات بازی‌سازان این است که در معرفی اسطوره‌ها و الگوهای قرآنی کمتر به سمت پیام غیرمستقیم می‌روند.

مهدی حق‌وردی‌طاقانکی، کارشناس و منتقد بازی‌های رایانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به استفاده از اسطوره‌های فرهنگی و قرآنی در بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: استفاده از اسطوره‌ها، قهرمانان و الگوهای فرهنگی و قرآنی از جمله مواردی است که بازی‌سازان در بازی‌ها استفاده می‌کنند و این اسطوره‌ها می‌تواند رایج‌ترین بهره‌برداری از خزانه فرهنگی هر ملت باشد.

وی افزود: اکثر بازی‌سازان براساس فرهنگ منطقه‌شان سعی می‌کنند در قالب شخصیت‌ها و روایت‌ها به معرفی چهره‌های شاخص الگوها، اسطوره‌ها و قهرمانان بپردازند؛ بنابر این ما هم باید وارد این حوزه شویم و از فضای فرهنگی استفاده کنیم اما نحوه استفاده از اسطوره‌های فرهنگی بسیار مهم است به این معنی که حوزه روایت با استفاده از داستان‌های ایرانی و قصص قرآنی دارای ظرفیت‌های بسیاری است که مورد توجه بازی‌سازان قرارمی‌گیرد.

رویه مناسب بازی مورد غفلت قرار گرفته است

کارشناس بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: حوزه‌ای که کمتر مورد توجه بازی‌سازان قرار گرفته است و آنها از این حوزه غافل شده‌اند، رویه بازی‌ است.  برای مثال بازی‌سازان از روایت‌های داستانی مناسب در بازی بهره‌مند می‌شوند و به مفاهیم ایثار و شهادت می‌پردازند اما در حوزه رویه دچار پارادوکس می‌شوند.

وی بیان کرد: بازی‌ساز داستان بازی را در حوزه دفاع مقدس پیش می‌گیرد اما رویه‌ای که در بازی تعریف می‌شود، بازی را دچار پارادوکس می‌کند. متأسفانه روایت واقعی که باید درباره اسطوره‌ها و الگوها محقق شود، شاهد نیستیم و بازی را دچار پارادوکس می‌کند. از طرفی هم بازی‌سازان سعی می‌کنند الگوهای ایرانی اسلامی را بر مبنای تعاریف موتورهای غربی انتقال می‌دهند که در نهایت دچار معضلاتی می‌شوند.

کاراکترهای بازی‌های ایرانی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند

منتقد بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: متأسفانه یکی از نقاط ضعف بازی‌سازان این است که با رویه نامناسب، نمی‌توانند الگوها را به درستی به کاربران معرفی کنند. متأسفانه در میان کاراکتر‌های بازی‌های ایرانی کمتر شاهد هستیم که در میان کاربران معروف باشند.

وی بیان کرد: متأسفانه در حوزه نقطه تلاقی فرهنگ و مباحث فنی بازی‌های رایانه‌ای هیچ اقدامی صورت نگرفته است و بازی‌سازان نتوانسته‌اند رویه مناسب را در پیش بگیرند.

ضرورت ساخت موتورهای بازی‌های رایانه‌ای

حق‌وردی طاقانکی تصریح کرد: ما باید وارد حوزه موتورهای ساخت بازی شویم هرچند که این پروسه، هزینه‌بر، سنگین و طولانی مدت است اما در عین حال می‌توانیم در این حوزه تأثیرگذار باشیم.

وی یادآور شد: مراکز متولی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای همچون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باید وارد حوزه سرمایه‌گذاری در این حوزه شوند، درغیر این صورت هرچند روایت بازی‌های‌مان براساس الگوهای ایرانی اسلامی باشد، اما در عمل دچار پارادوکس و تضاد خواهیم شد و نمی‌توانیم مفاهیم را منتقل کنیم.

گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای پایین است

این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: گردش مالی در حوزه بازی‌سازی بسیار پایین است و کفاف شرکت‌های بازی‌ساز را نمی‌دهد. مطمئنا مباحث سنگین و استراتژیک و راهبردی همچون موتورهای ساخت بازی نیازمند حمایت دولت است.

وی بیان کرد: فرهنگسازی موضوع دیگری است که بازی‌سازان ما باید با مفاهیم روایی و رویه‌ای براساس داستان آشنا شوند.

حق‌وردی طاقانکی تصریح کرد: مشکل دیگر این است که بازی‌سازان اصرار زیادی دارند که کاراکتر الگو و اسطوره به صورت مستقیم بخشی از مفاهیم و الگوها را در بازی منتقل کنند و کمتر به سمت پیام غیرمستقیم می‌روند.

وی یادآور شد: باید میان شرکت‌های خصوصی، مراکز متولی همچون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌‌ای و ارگان‌های فرهنگی در حوزه محتواسازی، تعاملی ایجاد شوند. همچنین تشکیل اتاق راهبردی و فکر سبب می‌شود تا در آینده‌ای نزدیک جایگاه خود را در جهان اسلام بیابیم.

http://iqna.ir/fa/News/1395954