دومین جلسه نقد و بررسی بازی های رایا نه ای ایرانی برگزار شد

دومین نشست بازی های رایانه ای ایرانی  به همت بنیاد ملی بازی های رایانه ای  عصر روز 31 تیرماه سال جاری  با حضور مهندس محمد رضا جعفری جلوه معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  و دکتر بهروز مینایی مدیرعامل به همراه محمد بیطرف قائم مقام بنیاد ملی بازی های رایانه ای و  جمعی از دست اندرکاران و علاقه مندان بازی های رایانه ای در سینما فلسطین تهران برگزار شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی های رایا نه ای، در دومین جلسه نقد و بررسی بازی های رایانه ای  دو بازی «پایان معصومیت » و « مقاومت» با حضور کارشناسان و سازندگان، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست مهدی زنگنه مجری و کارشناس برنامه با اشاره به اینکه نقد به معنای دیدن نکات مثبت و منفی است ، گفت: این جلسات تنها به این دلیل است که اعضای  خانواده کوچک بازی به هم نزدیک شوند وبا مشاهده معایب و محاسن همکاران خود قدم هایی را بردارند که در کارهای بعدی هم از جهت فرهنگی و هم از نظر مولفه های فنی موجب پیشرفت باشد.

در ادامه، بازی« پایان معصومیت» با حضور پویا دادگر و روزبه اجباری دو تن از سازندگان بازی به همراه بابک نمازیان و سید علی سید اف کارشناسان بازی ها ی رایانه ای مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

دادگر در توضیحاتی درباره ساخت این بازی گفت:« پایان معصومیت » مهر ماه سال 84 به بازار آمد.اولین کارها را برای ساخت این بازی از سال 82 آغاز کردیم اما کار به طور جدی با ورود آقای کاظمی و ایمانی آغاز شد و ساخت بازی حدود دو سال طول کشید. البته با توجه به اینکه این بازی اولین بازی رایانه ای ساخته شده در ایران بود، مسلما ضعف های بسیاری نیز دارد.

نمازیان نیز با اشاره به اینکه «پایان معصومیت» اولین بازی جدی و کاملی بود که به بازار ارائه شد و هنوز استانداردهایی دارد که خیلی از بازی ها آن را رعایت نمی کنند، بیان کرد: دفترچه راهنمای این بازی با اینکه سیاه و سفید بود هنوز خیلی کامل است ،تنها این بازی دارای توصیه سلامتی است و اخطار کپی رایت و تیراژ در آن آورده شده  و دموی بازی هنوز جزو بهترین دموهاست .

در ادامه سیداف با اشاره به روند تولید بازی های رایانه ای گفت:تولید یک بازی روند طولانی و پیچیده ای دارد. اما در نهایت جزییات  بسیار مهم هستند که توجه به آن کار سختی نیست.این جزییات 5 درصد کار را دربر می گیرند. به طورمثال منوی این بازی، با وجود آنکه اولین بازی  فارسی به شمار می رود، انگلیسی بود. این نکته همان جزییاتی است که باید به آن توجه می شد. فکر می کنم سرعت در تولید موجب بروز این ضعف ها شده است.

دادگر مدت زمان مفید تولید را دو  تا سه سال دانست و در مورد هزینه های کار گفت: یک چیز کلی در مورد هزینه ها وجود دارد که ما نمی توانیم برآورد کنیم . به طور مثال سکوی نفتی و کارخانه پتروشیمی برای پروژه های دیگر بود که در این بازی استفاده شد . همان موقع گفتم که این بازی حدود 100 میلیون تومان هزینه داشت که فکر می کنم رقم درستی است.

وی درباره تیراژ این بازی نیز گفت: اولین تیراژ حدود 5 هزار نسخه بود که در مغازه های مرکز خرید پایتخت توزیع شد و با وجود آنکه اولین بازی بود دو تا سه ماه طول کشید تا به فروش برسد. حتی تیزر هم باعث استقبال زیاد نشد و این در حالی است که «شمشیر نادر» در طول یک هفته فروش خوبی داشته است.

دادگر با اشاره به عدم حضوراسپانسر در این محصول، ادامه داد: با پولی که از فروش نرم افزارهای دیگر به دست می آوردیم برای این کار هزینه می کردیم. این بازی با توجه به اینکه با قیمت 2500 تومان به فروش می رسید و تنها 1200 تومان از این مبلغ صرف هزینه توزیع می شد، سودی برای تولیدکنندگان نداشت.

در ادامه برنامه با اهدای تندیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای از پویا دادگر سازنده بازی« پایان معصومیت»  تقدیر شد و سپس بازی «مقاومت» با حضور فرشاد صمیمی مدیر پروژه بازی و مهندس ربانی منش، معاونت تولید نرم افزار موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

صمیمی مدیر پروژه « مقاومت» در ابتدا از بنیاد ملی بازی های رایانه ای و موسسه تبیان تشکر کرد و گفت: ساخت این بازی در سال 86  شروع و در سال گذشته به بازارعرضه شد. 20 نفر در تولید این پروژه فعالیت می کردند اما به طور ثابت 6 نفر در تولید این بازی حضور داشتند و از یک Engine  آماده استفاده می کردیم.

مهندس ربانی منش در پاسخ به این سئوال که چرا موسسه تبیان بازی تولید می کند و چرا بازی مقاومت را تولید کرده، اظهار داشت: اگر درباره ماهیت تبیان و حساسیت این موسسه نسبت به نرم افزارها بررسی کنید متوجه می شوید  که کار معاونت نرم افزار این موسسه بررسی نیاز های روز جامعه در این حوزه است. موسسه فرهنگی ، اطلاع رسانی تبیان نیز با یک سابقه چندین ساله از سال 86 کار ساخت بازی را آغازکرده است.

مجموعه فعالیت هایی که در معاونت نرم افزار انجام می شود ستادی است و کارش کمک ، هدایت، رهبری و شناخت تیم ها و آماده سازی مقدمات و ادامه مسیر است. کار تبیان صرفا این نیست که بودجه ای را اختصاص دهد و پس از یک بازه زمانی پروژه را تحویل بگیرد.بلکه طی روند تولید با تیم ها تعامل وهمراهی می کند.

وی درباره بازی «مقاومت» توضیح داد: بازی مقاومت در دو حوزه توزیع می شد.در توزیع عمومی 75 هزار نسخه و در توزیع سازمانی 15 تا 17 هزار نسخه توزیع شد که البته در حال حاضر میزان بازگشتی به انبارها را ندارم، اما این نرخ خیلی قابل توجه نیست و بازی سود آور بوده است و هزینه های تولید را جبران کرده و این قابلیت را به وجود آورده که از درآمد بازی برای بازی های دیگر استفاده شود. ما در مجموعه  بازی هایی که تا به حال تولید کرده ایم، مانند رالی 1 یا مامور ویژه، که یک تجربه محسوب می شوند، به لحاظ مالی شکست نداشتیم.

این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه بازی ها صرفا برای سرگرمی ساخته نمی شوند ،گفت:یک بخش از بازی سرگرمی و بخش دیگر انتقال مفاهیم و پیام ها است . از سوی دیگر حوزه سودآوری و اینکه تبیان به سودآوری فکر می کند، مطرح است و اینکه تجاری سازی بازی ها یک اصل است.شناختی که از تبیان وجود دارد این گونه است که این موسسه زیر مجموعه سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی است و لزومی ندارد که به تجاری سازی فکر کند. می تواند بودجه بگیرد و فارغ از فروش در بیلان کاری اش قرار دهد. اما این طور نیست. یک بخش از هزینه تولید این بازی ها بر اساس یک روند از سود بازی های قبلی به دست می آید. این روند 10 درصد در سال 86،  15 درصد در سال87 ،25 درصد در سال 88 بوده است. امسال 52 پروژه در تبیان در حال اجرا است که 28 پروژه آنGAME  است.

وی همچنین ادامه داد: اگر به دوسال پیش بازگردیم، باید بگوییم همان طور که مجریان جوان بودند و کم تجربه ، مدیران نیز به لحاظ تصمیم گیری در این حوزه کم تجربه بودند.یک نفر که به عنوان مدیر تولید فعالیت می کند باید از فرصت ها استفاده  کند. شاید یکی از علت های انتخاب این سوژه نیز همین بود. چون بازی مقاومت هم اهداف فرهنگی و هم سرگرمی و هم ایجاد فرصت را داشت.

در پایان این برنامه نیز از فرشاد صمیمی به عنوان مدیر پروژه « مقاومت» و مهندس ربانی منش به عنوان نماینده موسسه فرهنگی  تبیان با اهدای تندیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای  تقدیر شد.

همچنین در طول این مراسم تعدادی کلیپ از پشت صحنه ساخت بازی های مقاومت و پایان معصومیت و  فیلم هایی با مضمون تکنولوژی های روز دنیا در عرصه بازی های رایانه ای با زیر نویس فارسی تهیه شده در معاونت تولید بنیاد ملی بازی های رایانه ای  برای حاضران نمایش داده شد.