گیم‌نت‌ها ساماندهی می شوند

جام جم آنلاین: روزانه بسیاری از جوانان و حتی کودکان وارد فضاهایی به نام گیم‌نت به عنوان یکی از پاتوق‌های سرگرمی می‌شوند تا با امکانی که از طریق اتصال خطوط اینترنت یا شبکه شدن فراهم می‌شود بتوانند به صورت گروهی و با هیجانی بیشتر بازی‌های رایانه‌ای را تجربه کنند؛ اما گسترش این فضای سرگرمی و ارائه برخی بازی‌های نامناسب باعث شده است تا مسئولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در فکر ساماندهی این گیم‌نت‌ها باشند.

به گزارش جام‌جم، در طرح ساماندهی گیم‌نت‌ها مدیران فرهنگی بر این باورند که ارائه بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای با توجه به اثرات منفی فرهنگی و روانی که دارد، مجاز نیست و جالب هم اینجاست که هیچ کدام از نهادهایی که خود را متولی گیم‌نت‌ها در کشور معرفی می‌کنند هنوز آمار دقیق و قطعی از تعداد این مکان‌ها در کشور ندارند.

شاید دلیل آن هم متغیر بودن این مکان‌هاست، اما با وجود این گفته می‌شود که 90 درصد گیم‌نت‌ها مجوز رسمی ندارند و برای آن‌که بتوان بر فعالیت آنها نظارت کافی داشت باید این گیم‌نت‌ها ساماندهی شوند.

ارائه 800 بازی غیرمجاز در گیم‌نت‌ها

بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها رایانه‌ای در این باره به جام‌جم گفت: برای طرح ساماندهی گیم‌نت‌ها ما فهرستی از2500 بازی را تهیه کردیم که در آن بازی‌های غیرمجاز، مجاز و بازی‌هایی که با رده سنی خاص باید ارائه شوند مشخص شده است که اینها را به گیم‌نت‌ها بزودی ابلاغ خواهیم کرد.

وی افزود: از این تعداد بازی حدود 800 بازی غیرمجاز است و حدود 700 بازی نیز ویرایش شد و باقی بازی‌ها نیز با رعایت شرایط سنی باید در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار گیرد.

مینایی گفت: از بازی‌هایی که ارائه می‌شود، حدود صد بازی داخلی داریم که البته همه اینها از نظر کیفیت شاید جذابیت عرضه در گیم‌نت‌ها را نداشته باشد و در نهایت شاید از بین اینها بتوان 10 بازی را انتخاب کرد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کیفیت خاص و بالای بازی‌های خارجی این بازی‌ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و از طرفی دسترسی به بازی‌های ایرانی مشکل است و شرکت‌های پخش بازی‌های ایرانی آن‌طور که باید این بازی‌ها را در اختیار مردم قرار نمی‌دهند و این در شرایطی است که در مورد بازی‌های خارجی هیچ حق کپی رایتی وجود ندارد و گیم‌نت‌ها و مردم براحتی از اینترنت آنها را دانلود می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد این‌که آیا آماری از تعداد گیم‌نت‌ها در کشور وجود دارد، گفت: آمار دقیقی وجود ندارد و آمار استان‌ها باید استخراج شود.

آماری که قبلا داشتیم نشان می‌داد در تهران درفصل تابستان حدود 2000 گیم‌نت وجود دارد که تعداد آن در زمستان 700 تا 800 گیم‌نت کاهش پیدا می‌کند و بر اساس بررسی‌هایی که انجام شد 90 درصد گیم‌نت‌ها مجوز ندارند؛ به عبارتی براساس بررسی‌ها شاید فقط 120 گیم‌نت مجوز رسمی داشته باشند.

وی در پاسخ به این‌که کار ساماندهی گیم‌نت‌ها چه مراحل و جزئیاتی دارد، این گونه توضیح داد: ما کار آمارگیری و خوداظهاری را آغاز کردیم و یک‌سری معیارها و استانداردها برای گیم‌نت‌ها تعریف کرده‌ایم بنابراین فضای محیط باید از نظر نور، فاصله کامپیوترها، رعایت شرایط سنی برای کودکانی که می‌خواهند در قالب شبکه بازی کنند یا حتی سن و ویژگی‌های فردی خود صاحبان گیم‌نت‌ها تعریف شده است.

مینایی با بیان این که از تیر ماه 90 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور مجوز گیم‌نت‌ها را به عهده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گذاشته است، ادامه داد: گیم‌نت‌ها دو بعد دارند؛ یک بعد آن تجاری است و بعد دیگر آن محتوایی است. در واقع ما با بعد محتوایی سروکار داریم.

وی درباره ضمانت اجرایی این ساماندهی هم گفت: سرکشی‌های منظمی را تعریف کرده‌ایم و البته ناظران بنیاد حق هیچ برخورد یا پلمپ کردنی را ندارند، بلکه تخلفات به اتحادیه صنف لوازم ورزشی و وزارت ارشاد اطلاع داده می‌شود تا آنها با کمک نیروی انتظامی و مراجع قضایی برخورد کنند.

نظارتی بر گیم‌نت‌ها وجود ندارد

حسن علیزاده رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، با تائید این موضوع که متاسفانه در حال حاضر آمار مشخص و دقیقی درباره گیم‌نت‌ها وجود ندارد از برآورد حضور و استفاده سالانه 700 هزار کاربر ایرانی برای انجام بازی، در سایت‌های بین‌المللی خبر داد.

وی با بیان این‌که از این پس و براساس نظام‌نامه جدیدی که بزودی ابلاغ می‌شود، تمامی گیم‌نت‌ها و کافی‌نت‌ها در قالب شبکه ملی فرهنگ ساماندهی خواهند شد، تصریح کرد: تمامی فعالان این صنف و نیز کسانی که قصد دارند از این پس وارد این عرصه شوند باید طبق نظام‌نامه جدید به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با اشاره به این‌که براساس نظام‌نامه ساماندهی گیم‌نت‌ها، فهرست بازی‌های رایانه‌ای که این اماکن مجاز به ارائه آن نیستند اعلام خواهد شد، خاطرنشان کرد: پیوستن به شبکه ملی فرهنگ و نظام‌مند شدن کافی‌نت‌ها و گیم‌نت‌ها، گردش اقتصادی خوبی را برای این فعالان به دنبال خواهد داشت.

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: بر اساس این طرح گیم‌نت‌ها و کافی نت‌ها در سراسر کشور از طریق شبکه پرسرعت به یکدیگر متصل خواهند شد و می‌توانند محصولاتشان را با هم به اشتراک بگذارند یا کاربران در استان‌های مختلف در این گیم‌نت‌ها، به بازی‌های گروهی و آنلاین بپردازند.

به گفته علیزاده، نظارت مداوم و مستمر بر فعالیت گیم‌نت‌ها و کافی‌نت‌ها، تضمینی بر فعالیت مجاز آنها خواهد بود.

وی افزود: در این راستا با پلیس فتا نیز مذاکراتی صورت گرفته و قصد این است که فضای اعتماد را در میان این صنف و نیز در میان خانواده‌ها برای استفاده از این اماکن تقویت کنیم.

نگرانی صاحبان گیم‌نت‌ها از کاهش متقاضیان

صحبت‌های این دو مقام مسوول در حالی است که یکی از صاحبان گیم‌نت در منطقه شرق تهران به جام‌جم درباره فعالیت‌های این مرکز سرگرمی گفت: من اطلاع زیادی هنوز از این طرح ساماندهی ندارم و تنها یکی دو نامه برای ما با مضامین کلی آمده است.

وی تاکید کرد: گیم‌نت‌ها جایی برای پرکردن اوقات فراغت و خالی کردن هیجانات نوجوانان و جوانان است و امیدوارم برخوردها و نظارت‌ها به گونه‌ای نباشد که انگیزه مراجعه به گیم‌نت‌ها را از بین ببرد و با کاهش متقاضیان بازی گیم‌نت‌ها نیز مجبور به تعطیلی شوند.

یکی دیگر از صاحبان گیم‌نت در جنوب تهران هم معتقد بود بچه‌ها و مراجعه‌کنندگان چندان تمایلی به باز‌ی‌های ایرانی نشان نمی‌دهند و ابتدا باید کیفیت بازی‌های ایرانی را بالا برد و آنها را درست معرفی کرد و بعد اقدام به محدود کردن بازی‌های خارجی کرد.

وی توضیح داد: بازی‌های ایرانی واقعا گرافیک خوبی ندارد، اما آنچه مسلم است بسیاری از نوجوانان تنها به هیجانات بازی‌ها توجه می‌کنند و اگر در مورد محتوای بازی از آنها پرسشی شود چیزی نمی‌دانند که این هم یک آسیب است و باید فکری برای آن کرد.

سیما رادمنش - گروه فرهنگ و هنر