مدیریت پروژه ی تولید بازی‌های رایانه ای

کلیدی ترین شاخصه ی یک تولید کننده،ایجاد بستر مناسب برای تولید یک بازی خوب است.
در صنعت بازیهای کامپیوتری ،که یکی از پر تکاپوترین و رو به گسترش ترین زمینه های سرگرمی است،ایجاد بستر مناسب برای تولید یک بازی خوب، بسیار لازم و ضروری است. با این وجود، تعداد منابعی که بر روی مهارتهای مدیریت پروژه های تولید بازی تمرکز کرده باشند، بسیار اندک است. در صنعت تولید بازی، وجود مدیر بسیار ضروری است وماهیت این صنعت به گونه ایست که بسیاری از هنرمندان، طراحان وبرنامه نویسان مستعد که در این حوزه فعالیت دارند،ناخودآگاه به سمت مدیریت کردن پروژه ی بازی سوق پیدا می کنند؛ بدون اینکه مهارتهای لازم را کسب کرده باشند.
ازطرف دیگر، بسیار دیده شده که مدیران برجسته ی حوزه های دیگر هنر(مانند فیلم، انیمیشن و تکنولوژی برتر) وارد صنعت ساخت بازی شده اند، و با اینکه مهارتها و دانش لازم برای مدیریت را داشته اند اما آگاهی آنها از چگونگی تولید بازی بسیار اندک بوده است.
مستندسازی (Documentation) در پروسه ی تولید بازی، یکی از مهمترین بخشهای پیش تولید است که اگرچه بسیاری از تولید کنندگان و توزیع کنندگان ،چندان به آن اعتقاد ندارند اما درک اجزاء مرتبط با گونه های مختلف مستند سازی تولید بازی ،به مدیر کمک می کند تا نقش و وظایف هرکدام از افراد تیم را مشخص کرده و پروسه ی مدیریت تولید بازی را از پروسه ی مدیریت سایر وسایل و ابزارهای سرگرمی تمایز دهد.
نقش مدیر پروژه در تولید یک بازی قوی و موفق،رهنمودهایی جهت ایجاد ابتکار و خلاقیت و به کارگیری آنها از طریق برنامه ریزی پروژه و مستندسازی آن، رابطه ی بین مدیریت قوی پروژه و تولید یک بازی با کیفیت بالا،و تکنیک هایی لازم برای مدیریت بدون دردسر از دیگر فاکتورهایی است که باید به آن توجه شود.
با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت تولید بازی، اهمیت مدیریت پروژه ی تولید بیش از پیش احساس می شود، شاید این مقال فرصتی باشد برای کشف راههای جدید و خلاقانه تا پروسه ی مدیریت گیم در کشور علمی تر و در سطح استاندارد پیش رود.
در این وبلاگ بنا داریم به صورت هفتگی به بیان مباحثی در خصوص تولید بازی‌های رایانه‌ای بپردازیم. در مطلب آینده تاریخچه تولید بازی‌های رایانه‌ای را مورد بررسی قرار خواهیم داد.