دکترمهرداد کاظم‌زاده‌:رشد شناختی کودکان ونوجوانان با تفکیک سنی بازیهای رایانه ای تضمین می شود

دکتر"مهرداد کاظم‌زاده‌ طوفی" استاد دانشگاه و روانشناس، گفت: با اعمال رده‌بندی سنی در حوزه بازیهای رایانه ای روند منطقی رشد شناختی کودکان و نوجوانان به مقوله بازی طی می‌ شود

وی معتقد است که یکسری از بازیهای رایانه‌ای با توجه به رشد شناختی آنها متناسب با شرایط سنی برخی از مصرف کنندگان نیست.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: برای نمونه بچه‌‌های که شش ساله هستند از بازیهایی استفاده می‌کنند که سبک شناختی آنها  با سن شان  هماهنگ نیست ، به همین دلیل در این گونه مواقع این کودکان دچار ناکامی می‌شوند که سبب از بین رفتن اعتماد به نفس می‌گردد.
کاظم زاده  گفت: در این حال بچه‌هایی که در سنین بالاتر قرار دارند، درگیر بازیهایی می‌شوند که در آنها هیچ گونه تفکری وجود ندارد، چرا که سبک و سیاق این گونه بازیها عینی است، به همین دلیل این سنین نیز از خلاقیت‌شان  می کاهد .
این روانشناس با تقدیر از تدوین نظام رده بندی سنی بازیهای رایانه ای، افزود: اجرای این برنامه از آسیب های یادشده می کاهد و مسیری علمی و منطقی برای متعادل ساختن این عرصه در مقابل برنامه ریزان قرار خواهد داد. وی با اشاره به محورهای روایتی در برخی بازیها رایانه ای که مبتنی بر داستان است، یادآورشد: در بازیهایی که در آن محتوای داستانی به چشم می‌خورد ، این داستان‌ها برای برخی از سنین قابل پیگری نیست و همین عامل سبب شده که بسیاری از بچه‌ها از طریق برخی از این بازیها دچار ترس شوند، چراکه آن سن آماده روبه‌رو شدن با واقعیت‌های آن بازی را ندارد.
کاظم زاده ابراز امیدواری کرد که با اجرای رده بندی سنی،  از آسیب هایی  که کاربران بازی بویژه کودکان و نوجوانان را تهدید می کند کاسته شود و خانواده ها با جنبه های مثبت اجرای این طرح علمی  از طریق رسانه ها بخوبی آشنا شوند. 
نظام ملی رده بندی سنی  بازیهای رایانه ای پس از یکسال کار کارشناسی  صاحب نظران و کارشناسان حوزه، دانشگاه، روانشناسان و جامعه شناسان توسط بنیاد ملی بازیهای رایانه ای،هفتم دی ماه (شنبه) درتالاراندیشه حوزه هنری رونمایی می شود