ضرورت تشکیل اتاق فکر در حوزه‌های علمیه در راستای تبلیغ مجازی دین

گروه فضای مجازی: مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تشکیل اتاق فکر در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را امری ضروری در راستای تبلیغ مجازی دین دانست و گفت: تشکیل اتاق فکر در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌تواند سبب ایجاد راهکارهای مناسبی در راستای تبلیغ مناسب دین در فضای مجازی شود.

بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره به ویژگی‌های فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی دست ما را باز گذاشته‌ است تا با همه دنیا در آن واحد ارتباط داشته باشیم. کل دنیا به یک دهکده عادی تبدیل شده است و ما هر روز با میلیون‌ها کاربر می‌توانیم داشته‌های خود را عرضه کرده و تبادل اطلاعات کنیم.

وی افزود: رساندن پیام‌های دینی و تبلیغ آن به عنوان یک رسالت و مسئولیت بر دوش ما نهاده شده و تأکید بسیار شده است تا از فضای مجازی به نحو قدرتمند استفاده کرده و تنها به رسانه‌های سنتی اکتفا نکنیم. ما به منظور تبلیغ و ابلاغ پیام‌های خدا از فضای مجازی که هم کارایی بسیاری دارد و هم فراگیری مخاطبان ما را گسترش می‌دهد، به شکل گسترده‌ای باید از آن استفاده کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: کاربران در هر قشر و سطحی می‌توانند شرایط پاسخ به سؤالات مذهبی و دینی را در محیط مجازی فراهم کرده و از آن به شکل گسترده‌ای استفاده کنند. علاوه بر آن رسانه‌های بسیار مؤثری مانند بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند پیام‌های فرهنگی را به شکل مؤثرتری و به واسطه متن معمولی و مالتی مدیای معمولی انتقال دهند.

وی بیان کرد: بر ما واجب است تا از فضای مجازی به شکل گسترده‌ای استفاده کنیم و کاربرانی که دغدغه فرهنگ، انقلاب و اسلام را دارند و کاربرانی که خود را پیرو خط ناب امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب می‌دانند، باید از تمام ظرفیت‌های آن بهره‌مند شوند.

مینایی اظهار کرد: دشمنان در عصر کنونی به شکل گسترده‌ای از فضای مجازی بر علیه ما استفاده می‌کنند و اگر ما از این رسانه بهره‌مند نشویم، هم پیش خداوند مسئول هستیم و هم از جهت سنتی، دینی و ملی دچار نقص و عقب‌افتادگی خواهیم شد.

 بهروز مینایی:
کاربران در هر قشر و سطحی می‌توانند شرایط پاسخ به سؤالات مذهبی و دینی را در محیط مجازی فراهم کرده و از آن به شکل گسترده‌ای استفاده کنند. علاوه بر آن رسانه‌های بسیار مؤثری مانند بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند پیام‌های فرهنگی را به شکل مؤثرتری و به واسطه متن معمولی و مالتی مدیای معمولی انتقال دهند

 

وی بیان کرد: هر کاربری به اندازه گستره‌ای که از دین آگاهی دارد، به ویژه کسانی که در حوزه فعال هستند و از عالمان دین به شمار می‌روند، تأکید واجب است تا به تبلیغ دین در فضای مجازی بپردازند و اگر از این فرصت که کمتر پیش می‌آید استفاده نکند، مسئول خواهند بود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: کاربرانی همچون دانشجویان و اساتید دانشگاه که به نحوی پیام‌های دینی را شنیده‌اند و از آن آگاهی دارند، می‌توانند پاسخگوی سؤالات باشند یا واسطه‌ای میان کاربران و عالمان دین باشند و پاسخ پرسش‌ها را از عالمان دریافت کنند و در فضای مجازی بارگذاری کنند.

وی افزود: هر کاربری از هر بخشی از دین که آگاهی دارد، بر او واجب است تا به اطلاع‌رسانی و انتقال آن بپردازد. ما نباید تنها به طلبه و حوزه‌ها اکتفا کنیم بلکه طلاب، دانشجو، مسئولان و حتی رسانه‌ها می‌توانند بر اساس علم و آگاهی که از دین دارند به شبهات پاسخ دهند یا پاسخ آن را از عالم دینی دریافت کنند و آن را انتقال دهند.

مینایی حضور طلاب را در بخش وبلاگ‌نویسی مطلوب و فعال ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه حضور طلاب در بخش وبلاگ‌نویسی فعالانه بوده اما در تهیه محتوا برای تولید بازی‌های رایانه‌ای اندک بود و ما یک درخواست عاجزانه‌ای از همه آنها داریم تا در حوزه‌های مفاهیم قرآنی، سبک زندگی و مفهوم بیداری اسلامی با بنیاد همکاری کنند تا این موضوعات را از مفاهیم دینی استخراج کرده و در قالب بازی‌های رایانه‌ای در اختیار کودکان و نوجوان قرار دهیم تا بتوانیم تفکرات‌شان را نسبت به زندگی و مسائل روزمره تغییر دهیم.

وی یادآور شد: همان‌هایی که از طریق فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای سکولاریسم و ضلالت را ترویج و گسترش می‌دهند ما هم باید از این طریق پاسخ‌شان را بدهیم و از این رسانه نوین بهره‌مند شویم. رسانه‌ها نقش خنثی دارند به این معنی که می‌توانند در دو جهت خیر و شر مورد استفاده قرار بگیرند. به نظر می‌رسد اکنون که امکانات فراهم شده و می‌توانیم از این رسانه بهره‌مند شویم، استفاده نکردن از آن کوتاهی و کاهلی است.

مینایی به ارائه پیشنهادی مبنی بر ایجاد فرهنگسازی در راستای تبلیغ مجازی در عرصه دین میان مسئولان و اقشار مختلف جامعه پرداخت و گفت: باید فرهنگسازی مناسبی میان همه سطوح همچون حوزه‌های علمیه، اساتید و دانشگاه و کسانی که دغدغه انقلاب و اسلام دارند، صورت بگیرد تا دین آن طور که بایسته و شایسته است به جهانیان معرفی شود.

وی بیان کرد:مراجع باید گردهم آید تا پس از گفت‌وگو، مسیر را شناسایی کنند. برای ارائه راهکارهای مناسب در تبلیغ مجازی در حوزه دین باید اتاق فکرهایی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها ایجاد شود و نهادها، رسانه‌ها و گروه‌هایی که در این مسیر گام برمی‌دارند، حمایت‌های مادی و معنوی از آنها شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تبلیغ دین در فضای مجازی را ضعیف دانست و گفت: تبلیغات دینی که در فضای مجازی شاهد هستیم، کفایت نمی‌کند و ما متأسفانه نتوانسته‌ایم از هیچ یک ظرفیت‌های‌مان استفاده کنیم و تولیدات و محتوایی که در این رسانه نوین عرضه می‌کنیم بسیار ضعیف است.

http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1079199