روبات های انسان نما از سختی اجرای نمایش   بازی های رایانه ای تهران می گویند

روبات های انسان نمایی که از ابتدای نمایشگاه دوازدهم برای بسیاری از بازدیدکنندگان جذاب به نظر می رسیدند و کودکان تصور می کردند که با دو روبات واقعی رو به رو هستند، این بار در لباس عادی و بدون گریم و لباس های طلایی و نقره ای به نمایشگاه آمدند.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، "آرمین بشرویه" و "بهروز پناهنده" دو فعال حوزه هنرهای نمایشی هستند که علاوه بر فعالیت در عرصه تئاتر و نمایش صحنه ای سه سالی است که نمایشگاه های مختلف به شکل روبات های انسان نما ظاهر می شوند و نام گروه خود را "کارگاه تئاتر تهران" می نامند.

بشرویه که فارغ التحصیل بازیگری است، می گوید که از سال 87 به پیشنهاد یک شرکت مبلمان سازی این کار را کلید زده اند و استقبال مردم از آنان به حدی بوده است که اجرای آنان نیز طی سه سال گذشته تداوم یافته و در نمایشگاه های مختلف برای جلب بازدیدکنندگان حاضر شده اند.

وی انجام حرکت های نمایشی در بین مردم را اقدامی در جهت تحقق شعار " تئاتر برای همه " می داند و معتقد است که از آنجا که بسیاری از مردم با تئاتر بیگانه هستند و حتی یکبار هم در سالن های تئاتر حضور نداشته اند، چنین برنامه هایی می توانند آنان را با هنر تئاتر و نمایش آشنا کند.

وی درباره اینکه بازدیدکنندگان از دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای چه عکس العملی نسبت به حرکت های رباتیک مانند آنان داشتند، اظهار داشت: انجام این حرکت ها برای بسیاری از مردم جذاب بود  و در این بین کودکان وقتی ما را در لباس های عجیب و با حرکت های رباتیکی می دیدند، باور می کردند که با یک ربات انسان نما سر و کار دارند حتی وقتی که با آنان دست می دادیم.

پناهنده دیگر هنرمند حاضر در این گروه نمایشی معتقد است هرچند انجام این حرکات منقطع و رباتیک در ایران تازگی دارد، اما در بسیاری از کشورهای دنیا این نوع نمایش سابقه طولانی دارد.

به گفته وی، برخی خاستگاه اجرای این نوع نمایش ها را لهستان می دانند که بعد از جنگ جهانی دوم در این کشور باب شد و آنان اسم آنان را زندگی فریز شده نامیدند اما اکنون در بسیاری از شهرهای دنیا این نوع نمایش ها به اشکال گوناگون و حتی برای نشان دادن سابقه فرهنگی و دوره های تاریخی اجرا می شود.

بشرویه نیز با تایید این مطلب می گوید: اجرای فریز شده حرکات دست و بدن را می توان برای نشان دادن دوره های مختلف تاریخی به کار برد و لباس های دوره های مختلف را به تن کرد تا مردم با این دوره های تاریخی و سابقه فرهنگی آشنایی بیشتری داشته باشند.

وی بر این باور است که خود آنان نیز تا پیش از اجرای این نمایش های رباتیک، از سابقه آن در دیگر نقاط جهان آگاهی چندانی نداشتند و پس از استقبالی که از این نوع نمایش در نمایشگاههای مختلف صورت گرفت، درباره آن تحقیق کردند.

این دو هنرمند حوزه تئاتر اجرای نمایش در فضای باز را بسیار سخت تر از نمایش های صحنه ای می دانند و بر این باورند که در نمایش هایی که در فضای باز و در مواجهه با مردم عامه اجرا می شود، هنرمند باید با آمادگی ذهنی کامل حاضر شود و خود را برای شرایط مختلف و حتی پیش بینی نشده آماده کند.

دومین نمایشگاه  بین المللی بازی های رایانه ای تهران از ششم تا دهم تیرماه از ساعت 10 صبح تا 20 در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.