بازی های رایانه ای ملی براساس هویت ایرانی اسلامی ساخته شوند

رییس سازمان امور سینمایی گفت: بازی های رایانه ای ملی باید بر اساس هویت ایرانی اسلامی و بر اساس شاخص های فرهنگی ما تولید شوند. 
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، جواد شمقدری با اشاره به نقش بازی های ملی برای مقابله با جنگ نرم گفت: جنگ نرم در یک کلام ساده یعنی روش هایی که می تواند در یک دوره زمانی انگیزه ها، باورها، اندیشه ها و در بیانی جامع تر هویت و فرهنگ یک جامعه را با چالش های جدی روبرو کند تا جایی که ایجاد تردید،شک و شبهه و از همه مهمتر بی اعتمادی و ایجاد افسردگی نسبت به موقعیت ها داشته، باورها و هویت های خودی یک جامعه را دچار تزلزل و سستی کرده و در پیگیری آرمان ها و اهداف خود نا امید گرداند. 
وی یادآور شد: در طول تاریخ در همه جنگ ها، آنچه تاثیر بیشتری از رویارویی نظامی و جنگ فیزیکی داشته همان جنگ نرم و به تعبیر دیگر جنگ روانی دشمن بوده که می توانست حریف را از میدان به در کند. 
رییس سازمان امور سینمایی تاکید کرد: متناسب با رشد و پیشرفت بشر و بهره گیری از تجربه ها و فناوری های جدید، ابزار به کارگیری جنگ نرم همواره در حال تحول و پیشرفت بوده است اما باید توجه کرد اگرچه تغییر ابزار داشته ایم اما روش ها فرقی نکرده است؛ به عنوان نمونه فریب و دروغ یک ابزار موثر بوده که در دوره هایی با هجمه سپاه دشمن را دو چندان نشان می دادند و ترس و دلهره را در جبهه در دل حریف می کاشتند و امروز همین روش فریب کاری و دروغ پردازی پایه همه فعالیت های رسانه ای و خبری و هنری دشمن است. 
شمقدری ادامه داد: در واقع می خواهم بگویم اگر ابزارها و فناوری ها انقدر رشد کرده پدیده کاملا جدید و جذاب همچون بازی های رایانه ای فراگیر شده است اما نباید نگران و دچار اضطراب شد چون این فناوری و دستاورد جدید و هوشمندانه و شگفت انگیز تلاش بشری است. 
وی تاکید کرد: آنچه می تواند ما را نگران کند و باید دغدغه داشت، شناخت دقیق از همان شیوه های همیشگی جنگ نرم است و نباید فناوری ما را از جهت اصی دغدغه ها منحرف سازد. 
رییس سازمان امور سینمایی گفت: به این دلیل که از ابتدا ساخت بازی های رایانه ای اکثرا متاثر از یک رفتار واکنشی تقلیدی و منفعلانه و کپی برداری از نمونه های غربی بوده و کمتر با مبانی ارزشی و هویتی شکل گرفته، باید اعتراف کرد این بازی ها آنچنان که باید نسبت به فرهنگ و تاریخ و سنت ما و باورهای ایرانی اسلامی ما تنیده نشده اند .
شمقدری ادامه داد: تنها نام و برخی عناوین، یک بازی را ایرانی اسلامی نمی کند و باید همه عناصر غرق شده در یک بازی متاثر از فرهنگ ایرانی اسلامی باشد تا در ظاهر بتوان گفت این اثر، ایرانی است و مهمترین از آن فضا، محتوا و احساسی را شکل می دهد باید متاثر از نگاه ایرانی اسلامی باشد. به عنوان نمونه یک بازی هرچند از همه عناصر ایرانی اسلامی در لباس، صحنه ارایی و حتا لحن دیالوگ برخوردار باشد اما موضوع یک اکشن حادثه ای از نوع آمریکایی و خارجی باشد نمی توان این بازی را ایرانی نامید. 
رییس سازمان امور سینمایی توضیح داد: در فرهنگ ایرانی اسلامی، کشتن و ضربه زدن و زخم زدن یک کار ناپسند و بسیار زشت و بعضا حرام است اما متاسفانه در فرهنگ آمریکایی قهرمان کسی است که بیشتر می کشد و بی رحم تر است البته شاهد هستیم رویش های جدیدی در حال جوانه زدن است که انشالله با مراقبت و توجه به این مبانی هویت و ارزشی روش جدید و گفتمان و فرهنگ متفاوتی در عرصه بازی های رایانه ای به دنیا عرضه خواهد می شد. 
شمقدری با اشاره به برگزاری نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران ادامه داد: هر جشنواره قطعا بر رونق کار می افزاید اما باید دقت کرد شکل دهی و تنظیم درست فعالیت ها در راستای نگاه استراتژیک نظام و همسویی با ارزش ها و هویت اصلی جامعه ایرانی تلاش های دیگری را طلب می کند. 
وی تاکید کرد: شناخت نقطه اغاز انتخاب و تغییر است. مهم این است که بتوانیم تلاش کنیم این شناخت جامع و نافع باشد و با هوشمندی و ذکاوت و بدون ترس و دلهره و احتیاط های کاذب، با شجاعت و اطمینان همراه باشد. 
رییس سازمان امور سینمایی ادامه داد: شناخت دشمن را باید در همه پدیده ها و رفتارها و ابزارهایش دید و در یک نگاه کلان به آسیب شناسی نشست.
شمقری ادامه داد: البته مهمتر از همه بهره گیری از همه ظرفیت های فرهنگی و تاریخی و دینی است خانواده هایی که نسبت به ارزش های اخلاقیف دینی و انقلابی توجهی ندارند نمی توانند در کاهش بازی های آسیب های خارجی نقشی ایفا کنند حتی اگر از تاثیرات بازی های رایانه ای شناخت کاملی داشته باشند به هر حال در یک خانواده مومنانه یک بازی بر کودک و نوجوانان اسیب کمتری وارد می کند تا در یک محیط بی توجه به مبانی دینی و ارزشی.
وی تاکید کرد: به هر حال خدا است که نگهبان همه است و این توسل و اتصال نجاتبحش و راهنما خواهد بود.
دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران تا دهم تیرماه از ساعت 10 صبح تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.