نمایشگاه تهران یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی دنیا در زمینه بازی‌های رایانه‌ای است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال مخاطبان از نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران، این رویداد فرهنگی را به عنوان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های بازی‌های رایانه‌ای در دنیا قلمداد کرد. 
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، دکتر سید محمد حسینی در نشست خبری دومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران در پاسخ به خبرنگاران درباره علت برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره) در تهران افزود: دلیل اصلی برگزاری این نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره)، به دلیل قرار داشتن آن در مرکز شهر و دسترسی راحت برای بازدید کنندگان به آن است.
وی افزود: به طور قطع اگر مکان مناسب تری برای برگزاری نمایشگاه آماده شود از آن استفاده خواهیم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره برنامه های وزارت ارشاد برای ساماندهی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان گفت: فعالیت های مختلفی برای ساماندهی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است تا بتوان از فرصت و فراغت آنها برای برخی از کارها استفاده کرد.
به گفته حسینی، تا کنون 13 هزار و 300 کانون فعال در کشور، اوقات فراغت جوانان را ساماندهی می کنند.
وی همچنین درباره برنامه های وزارت ارشاد برای برپایی نمایشگاه قرآن کریم گفت: موسسات قرآنی با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند جهت حفظ و روخوانی در ماه مبارک رمضان از این نمایشگاه استفاده کنند و تا کنون موسسات فرهنگی زیادی از وزارت فرهنگ مجوز دریافت کرده اند تا بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره اینکه چرا رسانه ملی به عنوان یک نهاد ملی به برخی مسایل، نگاه مادی دارد گفت: رسانه ها باید حمایتی جدی از تولیدات داخلی در عرصه فرهنگ و هنر داشته باشند و در همین راستا همکاران صدا و سیما نیز آثار ارایه شده فرهنگی را به نحو احسن تبلیغ می کنند که  از آن جمله می توان از حمایت صدا و سیما در رونمایی از بازی رایانه ای میرمهنا اشاره کرد.
حسینی همچنین درباره تعامل وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری برنامه های مختلف برای دانش آموزان مناطق محروم گفت: شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت ارشاد تفاهم نامه ای منعقد کرده اند که بر اساس آن از بازی های مورد تاکید وزارت ارشاد برای دانش آموزان استفاده می شود.
وی در پاسخ به اینکه مراحل ارائه مجوز و فعالیت بازی های آنلاین خارجی در ایران به چه نحو است گفت : مشکلات بسیاری با توزیع کنندگان بازی در ایران داریم و به این دلیل سعی داریم با ارائه مجوز به اکثر بازی های خارجی در کنار آن به 6 بازی داخلی هم مجوز دهیم در بازی ها باید محدودیت فرهنگی کشور رعایت شود و متن بازی نامه مناسب باشد. 
حسینی تاکید کرد: باید تلاش کرد تا اذهان مخاطبان را به ایده های قرآنی متوجه کرده و با کسب ایده از سوی مخاطب آنها را به بازی تبدیل کنیم .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآور شد: اولین بازی رایانه ای که روشندلان کشور هم توانستند از آن استفاده کنند بازی آسمان دژ بود که دو سال پیش از آن رونمایی شد و مورد اقبال مخاطب قرار گرفت .
حسینی در ادامه به معضلات موجود در عرصه بازی های رایانه ای اشاره کرد و یادآور شد: نقطه چالشی صنعت بازی، کپی رایت است که در بازی های خارجی بیشتر دیده شود و مسوولین با حمایت از بازی رایانه ای داخلی به کپی رایت بازی های خارجی برای کمک در تولید بازی های داخلی احتیاج دارد .
وی ادامه داد: بیش 100 بازی داخلی در بازار وجود دارد اما موسسات پخش بازی ، توزیع بازی های خارجی را در راس کار خود قرار داده اند از اینرو باید مراکز ارائه بازی را بیشتر ترویج داد تا دیگر شاهد این معضل نباشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توزیع بازی های ایرانی در خارج از کشور تاکید کرد: تا به حال حدود 150 هزار بازی گرشاسب توزیع شده است و بازی طلای سیاه با چند کشور اروپایی قرارداد بسته و در اختیار مخاطبانش قرار داده است در حالی که در پخش داخلی ضعف توزیع وجود دارد .
حسینی در پاسخ به این پرسش که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا به حال  چه حمایتی از مصرف کننده و تولید کنندگان در عرصه بازی های رایانه ای داشته گفت: به دلیل کمبود بودجه، بن خرید در دستور کرا برای حمایت از مصرف کننده قرار نداشته است اما در عین حال قیمت بازی های رایانه ای داخلی را کاهش داده ایم تا استفاده از این نوع آثار فرهنگی در کشور فرهنگسازی شود. 
وی توضیح داد: در نمایشگاه امسال 12 متر فضای رایگان به تولید کنندگان متقاضی برای حضور در نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران اختصاص داده شده است و 40 بازی داخلی نیز در 5 نمایشگاه خارجی به منظور حمایت از تولید ملی شرکت داده خواهد شد تا تولیدکنندگان این آثار با آخرین فناوری های تولیدی در این زمینه آشنا شوند. 
حسینی گفت: سال گذشته استقبال مخاطبان از نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران ما را شگفت زده کرد و برج میلاد قابلیت گنجایش این حجم مخاطب را نداشت و بدون شک امسال تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه بازی های رایانه ای افزایش خواهد یافت. 
وی یادآور شد: فضای استفاده از گیم در ایران بسیار بزرگ است و می توان گفت در رده پنجم بازدیدکنندگان در دنیا قرار داریم و این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه های دنیا است. 
دومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران 6 تا 10 تیرماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.