نخستین همایش نظام رده بندی اسرا میان کشورهای اسلامی برگزار می‌شود

معاون بازرگانی بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: بازی های رایانه ای به دلیل وسعت مخاطب، نفوذپذیری و ظرفیت در میان اقشار مختلف جامعه بازخوردهایی داشته که موجب پویایی صنعت گیم در کشور شده است. 
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، احمد احمدی افزود: بنیاد ملی بازی های رایانه ای یک نهاد غیرانتفاعی است که درجهت گسترش صنعت گیم آغاز به فعالیت کرده است.
وی یادآور شد: صنعت گیم اکنون یکی از سه صنعت پویای جهان و جزء پنج صنعت پرگردش مالی دنیا محسوب می‌شود.
به گفته احمدی،گیم به عنوان هنر نوین درآینده جهان و انسان می تواند تاثیر گذار باشد زیرا تعامل با این بازی ها باعث جذابیت و نفوذپذیری بین قشرهای مختلف به خصوص جوان و نوجوان شده است.
این معاون بازرگانی بنیادملی بازی های رایانه ای  تاکید کرد: اکنون 500 میلیون نفر در جهان با بازی رایانه ای در ارتباط هستند، از این تعداد 20 میلیون کاربر بازی های رایانه ای، ایرانی هستند. هر کاربر روزانه حدود 2 ساعت بازی رایانه ای انجام می دهد که می توان گفت 40 میلیون ساعت در ایران صرف بازی های رایانه ای می شود.
وی توضیح داد: ازآغاز فعالیت بنیاد تا کنون حدود 200  بازی ایرانی ساخته و یا در مرحله ساخت قرار دارد و حدود 20 کشور دنیا در تلاش هستند تا بتوانند بازی رایانه ای بسازند.
احمدی ادامه داد: ایران رتبه نخست خاورمیانه و کشورهای مسلمان را در بازی سازی به خود اختصاص داده است و از لحاظ حجم، تنوع و نفوذپذیری به عنوان 10 کشور برتر دنیا شناخته می شود.
معاون بازرگانی بنیاد ملی بازی های رایانه ای ادامه داد: شرکت های صاحب نام و مطرح دنیا از اینکه ایران بدون داشتن مراکز آکادمیک علمی و آموزشی چگونه توانسته در مدت 5 سال به این مرحله از پیشرفت و بالندگی برسد و این میزان بازی را در بازار داخل و خارج به ظهور برساند شگفت زده هستند .
وی از فعالیت ها ی مهم بنیاد به نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ا ی (اسرا) اشاره کرد و افزود : نظام اسرا از پدیده های مطرح در سراسر دنیا است و در سراسر جهان 12 نظام طبقه بندی از جمله در آمریکا ، اروپا و انگلیس وجود دارد.
احمدی بانی نظامرده بندی سنی اسرا را بنیاد ملی بازی های رایانه ای دانست و گفت : بر اساس فرهنگ، اسلام، ادبیات مختص و رایج بومی تنظیم شده که 6 نظام طبقه بندی سنی(رنج سنی 3،7،12،15،18،25 )در حال حاضر در تهیه بازی از این نظام استفاده می کنند و بنیاد در تلاش است تا خانواده ها را با انواع بازی ها در گروه سنی مختلف آگاه سازد در حالی که سایر کشورها به این اندازه در انتخاب بازی ریزبین نیستند. 
وی یادآورشد: به دلیل نوع تحقیقاتی که در خصوص محتوای نظام رده بندی سنی صورت گرفته 7 کشور اسلامی خواهان همکاری با اسرا هستند و برای اولین بار در دنیا میان کشورهای اسلامی همایش نظام اسرا برگزار خواهد شد و تجربیات همه کشورها مورد بررسی و به چالش کشیده خواهد شد.
احمدی گفت: نظام اسرا در قالب 7 محتوا همچون خشونت، مواد مخدر، محرک جنسی، مقوله ترس، ارزش های دینی، هنجارهای اجتماعی و ناامیدی بازی های رایانه ای را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد و همچنین بازی هایی که توسط کمپانی های مختلف سراسر دنیا بدون تحلیل روانه بازار می شوند را بررسی می کند.
وی با تاکید بر اینکه نظام اسرا خواستار دو موضوع تحقیق و پژوهش در زمینه محتوای گیم و استخراج واقعیت های بازی استتا بتواند صنعت گیم را پالایش کند افزود: نظام اسرا چهار ویژگی را ملاک کار قرار داده که شامل خصوصیات جسمی - حرکتی، ذهنی- روانی، عاطفی و اجتماعی است.