افزایش تعامل اعضای خانواده‌ها در لیگ بازی‌های رایانه‌ای

سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران که از ۱۳ شهریورماه در برج میلاد تهران آغازشده بود، روزهای پایانی را پشت سر می‌گذارد. این لیگ بزرگ‌ترین مسابقات تاریخ بازی‌های رایانه‌ای کشور محسوب می‌شود که نزدیک به ۷ هزار نفر در این رقابت‌ها حضور داشتند و برای کسب عنوان قهرمانی در ۵ رشته به رقابت پرداختند. این رویداد در واقع، فرصت مناسبی برای فرهنگسازی و آشنایی با بازی‌های مناسب رده‌های سنی مختلف بود، بهانه‌ای که «حمایت» را بر آن داشت تا با «حسن کریمی قدوسی»، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به گفت‌وگو بنشیند.


کریمی قدوسی در خصوص اهداف لیگ بازی‌های رایانه‌ای به «حمایت» گفت: امسال سومین دوره از لیگ باهمت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و همکاری یک بخش خصوصی برگزار شد. این لیگ همیشه در فصل تابستان برگزار می‌شود چراکه مدنظرمان اوقات فراغت جوان‌ها ، نوجوان‌ها و حتی میانسالان است. همچنین در این فصل به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها ازلحاظ مصرف حوزه بازی، شلوغ‌ترین فصل محسوب می‌شود. یکی از اهداف ما در این لیگ، بحث فراهم کردن خوراک مناسب در برهه زمانی دوهفته‌ای لیگ برای کسانی بود که گیم بازی می‌کنند.

وی ادامه داد: هدف دوم، بحث توجه به حوزه مصرف و به رسمیت شناختن گیمرهایی است که در ایران، بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند زیرا مخاطبان ما این افراد هستند. هدف سوم نیز فراهم کردن فضایی بود برای اعزام نفرات برتر به مسابقات جهانی زیرا نفرات برتر لیگ به مسابقه ESWC فرانسه اعزام می‌شوند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در رابطه با تفاوت‌های این دوره از مسابقات تصریح‌کرد: امسال تعداد ثبت‌نام کننده‌های لیگ 5/3 برابر افزایش داشت. در سال گذشته 2 هزار و یک‌صد نفر ثبت‌نام کننده داشتیم اما امسال 6 هزار و 905 نفر ثبت‌نام کردند. این افراد در پنج رشته مختلف Clash Royale،Quiz of Kings،PES 2017، FIFA 2017،Counter Strike Global Offensive مسابقه دادند. اتفاق جالب اینکه بیشترین تعداد ثبت‌نام برای بازی ایرانی Quiz of Kings بود. در تمام سال‌هایی که لیگ بازی‌های رایانه‌ای در کشور برگزارشده، هرگز شاهد این نبودیم که یک بازی ایرانی از بازی خارجی بیشتر ثبت‌نام کننده داشته باشد و این نشان‌دهنده آن است که اگر بازی خوب در داخل کشور ساخته شود مخاطبانش از بازی‌های خارجی هم بیشتر می‌تواند باشد.

وی ادامه‌داد: جایزه اول و بهترین جایزه نیز برای این بازی ایرانی در نظر گرفته‌شده است. درمجموع جوایزمان 100 میلیون تومان است که در اختتامیه‌ای که امروز پنج‌شنبه از ساعت 8 تا 10 شب در برج میلاد برگزار می‌شود به نفرات برتر اهدا خواهد شد. مهم‌ترین جایزه هم که یک دستگاه خودرو 206  است که به نفر اول بازی ایرانی Quiz of Kings اهدا می‌شود.

کریمی‌قدوسی در خصوص محتوای این بازی‌ها تأکید کرد: تمام بازی‌های این لیگ به‌غیراز Counter Strike Global Offensive برای میانگین سنی 3 سال به بالا مناسب است و بازی‌هایی است که از بنیاد ملی بازهای رایانه‌ای دارای مجوز هستند و دارای محتوای مناسبی است. شاید بازی ایرانی Quiz of Kings عنوان ایرانی – اسلامی به آن تعلق نگیرد اما بازی‌ای است که دانش عمومی افراد بازی‌کننده را بالا می‌برد. مسئله مهمی که وجود دارد این که توقعات ما دربازی‌هایی که در لیگ هستند تکمیل و کامل باشد. بعضی وقت‌ها یک سری توقعات نادقیق وجود دارد؛ به این منظور که بازی‌ای که در مسابقات شرکت می‌کند باید خودبه‌خود در جامعه معروف باشد اما اصولاً نباید بازی‌ای را در مسابقه شرکت داد که معروف نیست به خاطر اینکه نه‌تنها کمکی به آن بازی نمی‌کند بلکه کمکی هم به برگزاری لیگ نمی‌کند. برای همین ما سراغ Quiz of Kings رفتیم زیرا هم ظرفیت ایجاد مسابقه را به خاطر بازی کردنش داشت و هم بسیار بازی معروفی بود. این بازی 10 میلیون نصب یونیک و 2 میلیون نصب فعال دارد و بازی معروفی در کشور محسوب می‌شود .

وی همچنین در خصوص تعامل خانواده‌ها در این لیگ خاطرنشان‌کرد: یکی از نکات جالب این لیگ این است که عموماً مادران و پدران با فرزندان و زوج‌های جوان شرکت کرده‌اند. یعنی صحنه‌ای که در لیگ دیده می‌شود و جذاب است تعامل خانواده‌ها و اعضای خانواده‌ها با همدیگر است . لیگ امسال از بابت تعامل افراد با یکدیگر محیط جذاب و جالبی ایجاد کرده بود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در خصوص تفاوت‌های لیگ سوم با دوره‌های قبل نیز گفت: علاوه‌بر افزایش سه برابری استقبال از لیگ، فضای برگزاری لیگ امسال هم چند برابر شد. همچنین با توجه به تجربه موفق دوساله ما از برگزاری لیگ، مدیریت برج میلاد در کارهای اجرایی و برگزاری لیگ ورود پیدا کرد. امسال لیگ چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ کمیت، بهبود چشمگیری داشت.

وی در خصوص برنامه‌های شش‌ماهه دوم این بنیاد تصریح کرد: امسال بنیاد برنامه‌های سال جاری خود در فصول مختلف را زمان‌بندی کرده که یکی از مهم‌ترین اتفاقات فصل بعدی، کنفرانس تحقیق بازی‌های دیجیتال است که در سوم آذرماه امسال در دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود. همچنین در چند روز آتی آیین‌نامه حمایت از بازی‌های رایانه‌ای موبایل و کامپیوتر را منتشر خواهیم کرد که بر اساس آن تا سقف یک میلیارد تومان از بازی‌های ایرانی درخواست‌کننده در شش ماه آینده حمایت مالی بلاعوض خواهیم کرد. همچنین در انتهای فصل زمستان هم جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را خواهیم داشت که هفتمین دوره آن امسال به‌صورت متوالی برگزار می‌شود و برنامه‌های دیگر که به فراخور حال، اعلام خواهد شد.

وی یادآورشد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان متولی حوزه بازی در کشور به بحث بازی هم ازنظر تولیدکننده و هم ازنظر مصرف‌کننده آن اهمیت می‌دهد، کاری که در لیگ انجام می‌دهیم هم اهمیت به حوزه مصرف در کشور است. مصرف برای ما یعنی مصرف محتوای مناسب فرهنگی دربازی‌های رایانه‌ای که ناقض ارزش‌های کشور هم نباشد. در این دوره از لیگ نشان دادیم که می‌توان از بازی‌هایی استفاده کرد که نزدیک به 7 هزار نفر در آن شرکت کنند و هم‌بازی‌های مناسبی باشد.

کریمی قدوسی ادامه داد: فکر می‌کنم افرادی که در کشور موازی کاری می‌کنند باید در این حوزه حواسشان را جمع کنند و بدانند که متولی این امر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است و باید کارهایشان را با بنیاد هماهنگ کنند چراکه در دوره‌های مختلف در طول این 10سال دستگاه‌های مختلفی در حوزه بازی، ورود پیدا کردند و خواستند موازی کاری کنند که در حال حاضر خبری از آن‌ها نیست. همه باید به رشد صنعت بازی‌سازی در کشور و اشاعه فرهنگ صحیح استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در داخل کشور کمک کنیم.