ورود جدی نیروی هوایی ارتش به ساخت بازی‌های دفاع مقدس

مركز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی چند سالی است كه با اتكا بر نیروی جوان سربازی كه در اختیار دارد به تولید بازی‌های رایانه‌ای مشغول است. این مركز كه تا كنون بیشتر با بازی‌های «شكارچی» و «صاعقه» شناخته می‌شود، در ادامه‌ی فعالیت‌های خود به عنوان تنها مركز شكل گرفته در دل یك ارگان نظامی به دنبال گسترش برنامه‌های خود و ساخت بازی‌های بزرگ‌تر است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، «سروان حمید جندقی» كه به نوعی موسس این مركز بازی‌سازی در نیروی هوایی ارتش محسوب می‌شود، در مورد چالش‌های پشت سرگذاشته و پیش‌ روی این مركز می‌گوید: "پیدا كردن نیروی انسانی متخصص و كاربلد مهم‌ترین چالش پیش روی ما بود." مركز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش برای فائق آمدن بر این چالش ابتدا اقدام به شناسایی نیروهای متخصص از میان سربازان و نیروهای در اختیار خود كرده بود. در حال حاضر اما این مركز به شناسایی نیروها قبل از جذب آن‌ها می‌پردازد و با برنامه‌ریزی انجام شده افراد مستعد در زمینه‌های مختلف مورد نیاز از جمله برنامه‌نویسی، طراحی، آهنگ‌سازی و غیره به عنوان سرباز به این مركز ملحق می‌شوند.

سروان جندقی با توضیح درباره‌ی تیم فعلی این مركز بازی‌سازی می‌گوید: "در حال حاضر یك تیم 10 نفره داریم و هم‌زمان روی سه پروژه كار می‌كنیم. بچه‌ها هر كدام در تخصص خودشان از خوب‌های این حرفه و این صنعت هستند و تجربه‌های خوبی در بازی‌سازی دارند. ...كار ما امروز به این صورت است كه هر كدام از بچه‌ها كه خدمتشان تمام می‌شود (و كسر می‌شوند از خدمت-حذف می‌شوند) ما نفر بعدی را در همان تخصص جایگزین می‌كنیم. یعنی تیم امروز به شكلی بسته شده كه مشخص است چند نفر باید در تیم باشد. تعداد بچه‌های فنی كار، برنامه‌نویس، آرتیست، آهنگساز و طراح مشخص است و در صورت كسر هر جایگاه از خدمت، نفر بعدی با همان شرایط و تخصص به تم اضافه می‌شود."

این مركز بازی‌سازی تا كنون به دلیل شرایط خاصی كه داشته است تنها به ساخت بازی‌های موبایلی (اندروید) اهتمام ورزیده و در روندی منطقی از شروع پروژه‌های بلندمدت و بزرگ پرهیز داشته است. با توجه به دیدگاه گسترشی این مركز، ساخت بازی‌های بزرگ برای پلتفرم‌های دیگر دور از ذهن و برنامه به نظر نمی‌رسد.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان تنها مرجعی كه مستقیما به این مركز بازی‌سازی كمك كرده است شناخته می‌شود. سروان جندقی با اشاره به این‌كه تا كنون بیشتر نیروهایی كه با این مركز آشنا شده‌اند از طریق بنیاد ملی از وجود چنین مركزی مطلع و به آن‌ها معرفی شده‌اند از استقبال و حمایت بنیاد از زمان تاسیس این مركز می‌گوید.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در راستای حمایت بیشتر از این مركز بازی‌سازی امكان استفاده از دوره‌های انستیتوی ملی بازی‌سازی برای اعضای این استودیو با تخفیف ویژه را فراهم كرده است. همچنین انستیتوی ملی بازی‌سازی ضمنا به معرفی افراد برگزیده‌ی دوره‌های این مركز برای طی دوره سربازی در مركز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش می‌پردازد.

در حال حاضر ده جایگاه تعریف شده در این مركز وجود دارند كه در صورتی كه هر كدام از آن‌ها خالی بشوند، بهترین جایگزین ممكن برای آن در نظر گرفته خواهد شد. افراد مشمولی كه موعد سربازی آن‌ها نزدیك است می‌توانند به صورت داوطلبانه با تماس با این مركز آن‌ها را از مهارت‌های خود در این زمینه مطلع كنند. در صورت موافقت اولیه مصاحبه‌های فنی و حضوری در مركز بازی‌سازی انجام می‌شود و كسانی كه موفق به گذشتن از این مراحل می‌شوند با مراجعه به پلیس به اضافه 10 فرم‌های اعضام به خدمت را ارسال كرده و ادامه‌ی فرایند جذب به صورت خودكار انجام خواهد شد.

سروان جندقی در این باره توضیح می‌دهد: "پتانسیلی در نیروهای مسلح وجود دارد به نام سرباز، امتیاز بزرگ سربازان این است كه همیشه در حال به روز شدن هستند و به دانش روز مجهز هستند. هنر نیروی هوایی در این اقدام این بود كه این پتانسیل را شناسایی كرد، به رسمیت شناخت و تصمیم گرفت از آن استفاده كند و خوشبختانه به لطف خدا جواب مثبتی هم از این تصمیم گرفت."

مركز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش تا كنون دو بازی به بازار عرضه كرده است كه هر دو بازی بازخوردهای مثبتی دریافت كرده‌اند. بازی «صاعقه» ساخته‌ی این مركز كه در مهر ماه 95 عرضه شد، در نهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال در چهار بخش اصلی به عنوان نامزد حضور داشت و در نهایت موفق به دریافت جایزه اول در بخش گیم‌پلی شد. این بازی همچنین در ششمین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای بنیاد هم در بخش بهترین بازی اكشن سال به عنوان نامزد دریافت جایزه حضور داشت. سروان جندقی در مورد بازخوردهای مثبت مخاطبان از این بازی می‌افزاید:

"اتفاق مهم بازی صاعقه این بود كه تعدادی از خانواده‌های شهدا با ما تماس می‌گرفتند، خانواده خلبان‌ها تماس می‌گرفتند و پیام می‌دادند. خیلی‌ها ابراز احساسات می‌كردند و به ما می‌گفتند كه با «صاعقه» و به ویژه با قسمت شهادت شهید دوران چقدر ارتباط برقرار كردند و چه حس خوبی در آن‌ها ایجاد شده [است.]"

مركز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش در تلاش است با گسترش تهجهیزات و توانمندی‌های این مركز به زودی بازی‌های بزرگ‌تر و شاید حتا شبیه‌سازهای حرفه‌ای برای استفاده‌ی نیروهای مسلح را تولید كند.