بازی‌های رایانه‌ای، از سرگرمی تا اخلاق‌مداری
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای به نقل از جوان آنلاین سرگرمی جزئی جداناپذیر از زندگی مردم است و نسل جوان امروز به عنوان قشر پویای جامعه بیش از پیش به سرگرمی نیاز دارند.
وحید مهری: در این میان با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی و تکنیک‌های مختلف، نحوه سرگرمی کودکان و نوجوانان تغییر کرده و امروز سرگرمی در نسل‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. 

سرگرمی نسل جوان امروز همانند بسیاری از پدیده‌های اجتماعی رویکردی مدرن پیدا کرده و این نوع سرگرمی‌ها روز به روز در حال تغییر است. 

بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار سرگرمی کودکان در جامعه امروز شناخته می‌شود و با توجه به گستردگی این نوع سرگرمی و انبوه شرکت‌های بازی‌سازی در دنیا هر روز شاهد یک بازی با کارکردهای جدید برای کودکان و نوجوانان هستیم. 

در این میان نقش کشورهای خارجی در تولید بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های اخیر کاملاً مشهود است و به هر حال بازی‌های رایانه‌ای صنعتی غربی محسوب می‌شود، در واقع این بازی‌ها بر اساس شاخص‌های فرهنگی غرب ساخته شده و در اغلب این بازی‌ها اخلاق نسل‌جوان نشانه رفته است. 

ورود بازی‌های رایانه‌ای خارجی به کشورمان از یک دهه اخیر امری کتمان ناپذیر است و در این میان نسل جوان ما تحت تأثیر این نوع بازی‌ها قرار گرفته‌اند. 

در سال‌های اخیر و با تأسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تلاش شده تا با حمایت از بازی سازان ایرانی در عرصه تولید بازی‌های بومی اتفاقات خوبی رقم بخورد و تولید بازی‌های مختلفی همچون گرشاسب، میرمهنا، گاندو، سیاره میترا و.‌.‌. دستاورد اعتماد به بازی سازان بومی است. 

تولید بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و عرضه این بازی‌ها در کنار بازی‌های خارجی و در عین حال کنترل نحوه ورود بازی‌های خارجی به کشور و ارائه این بازی‌ها بر اساس رده بندی سنی، از جمله اقداماتی است که در راستای کاهش آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای انجام شده است.
با توجه به حجم بازی‌های رایانه‌ای خارجی به نظر می‌رسد اطلاع رسانی درباره بازی‌های رایانه‌ای ایرانی امری ضروری است و باید به این مهم توجه بیشتری کرد. 

کارشناسان بر این اعتقادند که برای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و بومی که متناسب با فرهنگ ایران اسلامی تولید شده و با نیازهای نسل جوان ماهمخوانی دارند، نیازمند فرهنگ‌سازی و معرفی دقیق بازی‌های ایرانی هستیم و در عین حال باید بر جذابیت‌های بصری بازی‌های رایانه‌ای داخلی بیفزاییم. 

ترغیب بازی‌سازان برای تولید ملی
عضو شورای عالی سینما نیز با اشاره به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای در جامعه می‌گوید: برپایی جشنواره بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند عاملی برای ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تولید بازی‌های رایانه‌ای ایرانی باشد. 

احمد نجفی به علاقه نسل جوان به بازی‌های رایانه‌ای اشاره می‌کند و می‌افزاید: فضای بازی‌های رایانه‌ای برای جوانان به دلیل احاطه‌ای که در کنترل یک بازی وجود دارد، جذاب‌تر از فیلم سینمایی است. این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه می‌دهد: این قدرت هدایتگری در عرصه بازی‌های رایانه‌ای موجب می‌شود نسل جوان از این بازی‌ها استقبال چشمگیری داشته باشد. عضو شورای عالی سینما یادآور می‌شود: علاقه جوانان به بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های اخیر موجب شده سرمایه گذاران داخلی به این عرصه جذب شوند و با نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای، در زمینه تولیدات داخلی، اتفاقات خوبی رخ داده است. 

وی تأکید می‌کند حضور کشورهای خارجی در جشنواره بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تهران موجب آشنایی تولید کنندگان داخلی با آخرین دستاوردهای تکنیکی دنیا در عرصه بازی‌های رایانه‌ای می‌شود و این قدرت را به آنان می‌دهد که آثار خود را با بازی‌های خارجی مورد ارزیابی قراردهند. 

شناخت مخاطب و نوع پیام در ساخت بازی‌های رایانه‌ای
استاد دانشگاه و مدیر رسانه‌های دین و کودک و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی شناخت دقیق مخاطب و نوع پیام در ساخت محصولات بازی‌های رایانه‌ای را از مهم‌ترین ارکان در جذب مخاطبان دانست. علیرضا رحیمی با بیان اینکه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در طول چند سال اخیر قدم‌های مثبتی را درجهت بهبود باز‌ی‌های رایانه‌ای داخلی برداشته، می‌افزاید: این بنیاد به عنوان نهادی مرجع، حرف‌های جدیدی را در عرصه بازی‌های رایانه‌ای زده که این امر موجب بهبود شرایط تولید و عرضه بازی‌های داخلی و خارجی در کشور شده است.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: بازی سازان داخلی با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری، باید زمینه تحقق این شعار را در تولید بازی‌های ملی ایجاد کنند و علاوه بر ارتقای فکری بازی‌ها به ارتقای سطح بازی‌ها به منظور پرورش فکری کودکان و نوجوانان گام‌های مؤثری بردارند. 

رحیمی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی همچون نمایشگاه‌های سینمایی، کتاب و بازی رایانه‌ای اگر در جهت بهبود و ارائه محصولات جدید فرهنگی و رقابت بین کشور‌های داخلی و خارجی باشد، مفید است. 

وی به تحقیقات استادان دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر در زمینه بازی‌های رایانه‌ای اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این تحقیقات عنوان شده است که اگر بازی‌های رایانه‌ای با هدف شناخت مهارت‌های هفت گانه و افزایش توجه به توانایی‌های ذهنی باشد، می‌تواند انسان را در حل مسائل و آموزش‌های ذهنی تقویت کند، از این رو استفاده از بازی‌های رایانه‌ای مفید است به شرط اینکه موجب عدم تحرک بدنی نشود. 

این کارشناس امور کودک و نوجوان بابیان اینکه شناخت مخاطب برای پیام رسانی از مهم‌ترین رکن ساخت بازی‌های رایانه‌ای است، توضیح می‌دهد: بازی‌های خارجی با شناخت دقیق مخاطب می‌توانند با آنها ارتباط برقرار و مخاطب را با خود درگیر کنند اما اشکال اساسی این بازی‌ها ترویج خشونت و بی‌اخلاقی در قشر کودک و نوجوان است.

این مقام مسئول در اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی اطلاع‌رسانی دقیق در زمینه نوع و نحوه بازی‌های رایانه‌ای داخلی و خارجی را از مهم‌ترین اصول برای جذب مخاطب برشمرده و ادامه می‌دهد: شرکت‌هابا اطلاع‌رسانی و هک برچسب روی محصولات خود معرفی کامل برای خانواده‌ها داشته باشند تا در زمان مراجعه خانواده‌ها در جشنواره مشکلی از نظر انتخاب محصول مورد نیاز نداشته باشند. 

لزوم سرمایه‌گذاری در تولید بازی‌های رایانه‌ای
کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» می‌گوید: باید از قابلیت سرگرم کنندگی بازی‌های رایانه‌ای برای ایجاد آگاهی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی در مخاطبان استفاده شود. علیرضا رئیسیان به برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرده و می‌افزاید: گردهمایی بازی سازان داخلی نباید تنها محدود به جشنواره بازی‌های رایانه‌ای باشد و برنامه‌های اینچنینی در این عرصه باید تداوم داشته باشد. 

کارگردان فیلم سفر تأکید می‌کند: سالانه جشنواره‌های متعددی در عرصه فرهنگ و هنر در کشور ما برگزار می‌شود و باید این رویدادهای فرهنگی همچون جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را در هر دوره ارزیابی و نواقص این جشنواره‌ها را برطرف کرد. رئیسیان توضیح می‌دهد: نباید خود را محدود به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی کنیم و باید در زمینه‌های مختلف همچون بازی‌های رایانه‌ای در بخش‌های مختلف نگاهی حمایتی وجود داشته باشد. 

وی اضافه می‌کند: بازی‌های رایانه‌ای مخاطبان خاص خود را دارند و نمی‌توان این هنر صنعت را تنها محدود به کودکان و نوجوانان دانست.
کارگردان فیلم ایستگاه متروک تأکید می‌کند: بازی‌های رایانه‌ای امروز در میان بزرگسالان نیز مخاطبان بسیاری داشته و به عنوان یک سرگرمی در میان اقشار مختلف جامعه کاربرد دارد. 

رئیسیان با بیان اینکه یکی از کارکردهای بازی‌های رایانه ای، ایجاد آگاهی در میان کاربران است، می‌گوید: باید از قابلیت سرگرمی بازی‌های رایانه‌ای برای ایجاد آگاهی در میان مردم استفاده شود و بار فرهنگی و علمی مورد نظر را می‌توان از طریق بازی‌های رایانه‌ای داخلی به مخاطبان منتقل کرد.