تولید بازی های رایانه ای ملی نیاز جامعه ایرانی

به نقل از روزنامه ایران: 

تولید بازی های رایانه ای ملی نیاز جامعه ایرانی
    بازی های رایانه ای امروز به عنوان وسیع ترین ابزار سرگرمی برای کودکان و نوجوانان محسوب می شود و حجم وسیعی از بازی های خارجی در بازارهای شهر تهران وارد می شود.
     با توجه به حجم وسیع بازی های ایرانی و خارجی در بازار، این سوال مطرح است که چه معیاری برای انتخاب بازی های رایانه ای برای خانواده ها وجود دارد و در این میان با توجه به نامگذاری سال 91 به عنوان سال تولید ملی، کار حمایت از سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری، چگونه می توان از تولیدات ملی در عرصه بازی های رایانه ای حمایت کرد؟

افزایش بینش کودکان در انتخاب بازی های رایانه ای
    امان الله قرایی، رئیس انجمن جامعه شناسان درباره تولید بازی های رایانه ای بومی می گوید: جامعه شناسان و روانشناسان باید در تحلیل بازی های خارجی به تولیدکنندگان مشاوره دهند و باید بررسی کنیم هریک از این بازی ها چه پیامی را برای نسل جوان در پی دارند. وی یادآوری می کند بازی های رایانه ای خارجی که به کشور ما وارد می شوند، هدف داشته و به دنبال تخریب فرهنگ ما هستند و تاثیر عمیقی در روح و روان جوانان می گذارند.

بازی های رایانه ای ابزاری برای جنگ نرم
    محمد خزاعی، از تهیه کنندگان سینما درباره بازی های رایانه ای می گوید: به هر حال خانواده ها خواسته یا ناخواسته با بازی های رایانه ای به عنوان صنعتی نوظهور آشنا هستند. وی تاکید دارد که بازی های رایانه ای خارجی در سال های اخیر در کشور ما حضور پر رنگی داشته اند از این رو نباید وجود این بازی ها را که انحرافات اخلاقی دارند، نادیده گرفت. دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ادامه می گوید: جوانان ساعت ها در مقابل رایانه های خود قرار می گیرند و با استفاده از بازی های رایانه ای، به دنبال رفع نیازهایشان هستند و باید به این نیازها از طریق تولیدات داخلی پاسخی مناسب داده شود.

تولید ملی منحصر به صنعت نمی شود
    سیدجواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز درباره بازی های رایانه ای می گوید: بازی های رایانه ای از جمله بخش های صنعتی است که در دنیا از مخاطبان گسترده و جایگاه ممتاز برخوردار بوده است. وی یادآور می شود: پیشرفت های ایران در این زمینه قابل قبول بوده است و در آینده نزدیک کشور در زمینه بازی های رایانه ای حرف های بسیاری برای گفتن دارد. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید دارد که کشور ما در عرصه بازی های رایانه ای توانسته در دنیا در حد مقبولی مطرح شود و باید به تولیدات داخلی در این عرصه بها داد.

بازی های خارجی همخوانی با فرهنگ ما ندارد
    محمد قهرمانی، مدیرعامل موسسه فرهنگی- هنری شهید آوینی گفت: جشنواره ها محل بروز و بلوغ استعدادهایی است که در قالب یک رقابت سالم فرهنگی شناسایی می شوند. وی می افزاید: استعدادهای موجود در عرصه بازی های رایانه ای می تواند در دومین جشنواره بازی های رایانه ای تهران بروز پیدا کرده و به اصطلاح فعلیت پیدا می کنند. مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی تاکید دارد که جشنواره بازی های رایانه ای محمل مناسبی برای ارتباط بازی سازان داخلی و خارجی و تبادل تجربه در عرصه بازی های رایانه ای است. قهرمانی می گوید: بازی های رایانه ای ایرانی بر اساس فرهنگ ملی ساخته می شود اما بازی های خارجی همخوانی با فرهنگ ما ندارد، بنابراین توسعه تولید این بازی ها به سود ما خواهد بود و باید در جهت تولید بازی های رایانه ای بر اساس فرهنگی ایرانی اسلامی گام های موثرتری برداریم.
     قهرمانی می گوید: جشنواره بازی های رایانه ای تهران کمک می کند که آثار داخلی تولید شده داوری شود و این رقابت سالم کمک می کند تولیدکنندگان داخلی نواقص خود را برطرف کرده و با ابزارهای نوین بازی سازی آشنا شوند. بازی های رایانه ای داخلی برای نمود در جامعه نیازمند معرفی به مخاطبان است و در این میان برگزاری نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران که 6 تا 10 تیرماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود، می تواند فرصتی برای خودنمایی تولیدات ملی بوده و به نوعی حمایت از تولیدات داخلی در عرصه بازی های رایانه ای محسوب شود.


 روزنامه ایران، شماره 5076 به تاریخ 24/2/91، صفحه 9 (فرهنگ و هنر)