آگاهی سازی خانواده ها گام بلند حمایت از تولید و عرضه بازی ملی

خانواده‌ها به عنوان گروه هدف  در حوزه بازی‌های رایانه‌ای همواره در محور نگاه از منظر تولید و توزیع "گیم" در بازارهای داخلی و بین‌المللی  عرصه یاد شده قرار دارند.

خانواده که در خود گروههای سنی اعم از کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال را  جای می دهد، جایگاه  مناسبی برای  تبیین فرهنگ استفاده از تولیدات هنر –  صنعت سرگرمی  به شمار می رود.

بازی های  رایانه ای به عنوان یکی از ارکان گستره هنر –  صنعت سرگرمی جهان که مخاطبان  بسیاری را در بر می گیرد، نقطه هدف توزیع کنندگان و فعالان بخش گیم در کشورهای  گوناگون است.

به عقیده بسیاری از صاحب نظران، دامنه  تخریب و یا فرهنگ سازی با محور "گیم"  به  نوع  برخورد و یا میزان آگاهی خانواده از  تولیدات ارایه شده در جوامع مختلف مربوط است. در این میان نقش نهادهای حامی برای آگاه سازی و سمت و سو دادن به فرهنگ استفاده از بازی های رایانه ای  و حمایت منطقی از تولیدات بومی در سبد مصرف خانواده بسیار ضروری است.

بهره گیری درست ازاهرم های تبلیغی –  رسانه ای ، ترویج نظام رده بندی سنی ، برپایی نمایشگاه و جشنواره های  دوره ای  با محور تولیدات داخلی ، پررنگ کردن  بازیهای  بومی در رسانه های فراگیر همچون رادیو و تلویزیون  و از هم مهمتر ارتقای تولیدات از منظر روایی و تکنیکی  که محتوا  محوری  در آن برجسته باشد.

بسیاری از جامعه شناسان ،  گنجاندن وجوه عناصر سرگرمی  در تولیدات بصری همچون بازی رایانه ای  در قالب هیجان، تکنیک  و قصه  را برای جذب مخاطب  موثر می دانند.لحاظ کردن عناصر یادشده  در تولیدات داخلی  وآگاه سازی خانواده ها به عنوان گروه اصلی  زمینه ارتقای تولیدات و رونق  بازیهای ایرانی را در رویارویی با عرضه بی ضابطه تولیدات فرنگی مهیا می سازد.

بدیهی است  توجه جدی به جنبه های سرگرمی ، جذاب  و تکنیکی به همراه انتخاب صحیح داستان و پردازش حرفه ای با بهره گیری از تجربیات مفید دیگران  زمینه رونق جدی عرصه  تولید  و توزیع  بازیهای وطنی را  ایجاد  می کند.

بسیاری از خانواده ها به رغم در دسترس بودن تولیدات داخلی وبه دلیل ناآشنایی و معرفی نشدن درست این قبیل محصولات  هنگام خرید برای فرندانشان بیشتر مقهور عناوین و یا نشان بازی و به  نوعی اطلاعات نادرستی که  فروشندگان فارغ از محتوای آن ارایه می دهند، می شوند.

تعدادی از والدین  بدون اطلاع از تاثیرات مخرب برخی از بازی ها که درقالبی غیر مجاز وارد بازار شده  و صرفا به دلیل شهرت و یا اصرار فرزند به خرید اقدام می کنند و کمتر نظارت در محتوای آن صورت می گیرد و همین امر ضریب آسیب پذیر کاربر را افزایش می دهد.بنابراین آشنا سازی  خانواده ها به  مقوله  و کیفیت بازیها بخصوص از نوع خارجی آن ضروری بوده و اینجاست  که نقش اطلاع رسانی  رسانه ها و تبلیغات هدفمند در جهت حمایت از کار و سرمایه  داخلی مشخص و مخاطب برای استفاده از آن ترغیب  و رفتار او هدفمند می شود.