خرید و فروش‌های مجازی در بازی‌های آنلاین مانع شرعی ندارد

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در استفتائی که اخیرا از سوی این بنیاد از دفتر مقام معظم رهبری گرفته شده است، خرید و فروش‌های مجازی در بازی‌های آنلاین بدون مانع شرعی عنوان شده است.


حضور مرجع عالیقدر جهان اسلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی
متن استفتاء در خصوص بازی‌های آنلاین را به شرح ذیل به محضرتان عرض می‌نمایم:
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رسانه‌های سرگرم‌کننده در دنیا، نسل جدیدی از بازی‌های رایانه‌ای که به بازی‌های آنلاین (بر خط) معروفند به بازار رقابت آمده‌اند. برخلاف دیگر بازارهای رایانه‌ای بازی‌های آنلاین رایگان بوده و کاربران در صورت دسترسی به اینترنت می‌توانند از این بازی‌ها استفاده کنند.
شرکت‌ها و تولیدکنندگان این نوع بازی، برای کسب سود منطقی و متعارف خود بازی‌های آنلاین را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که کاربر برای ارتقا به مراحل بالاتر به منابع و مصالح خاصی برای ساخت و ساز ادامه روند بازی نیاز داشته باشد. مثلاً برای ساخت یک شهر یا دهکده مجازی به چوب، فلز و... و نیز برای خوراک نیروها به آرد و گندم احتیاج دارند تا بتوانند مجازاً قوای خود را استحکام بخشیده و به رده‌های بالای بازی برسند. در ادامه کاربر با پرداخت پول به شرکت‌ها و تولیدکنندگان، طلای مجازی دریافت می‌کنند (خریداری می‌کنند) تا در محیط بازی بتوانند با آن به منابع دسترسی پیدا کنند. نقطه قابل تأمل و سؤال در اینگونه بازی‌ها، بیع و شرائی است که صورت می‌گیرد و اینکه آیا خرید و فروش کالا یا طلای مجازی، در محیط مجازی که اصولاً وجود خارجی ندارد شرعاً مباح است و چگونه حکمی دارد؟
نکته قابل ذکر آن است که تولیدکنندگان در ازای ارائه بازی آنلاین در فضای اینترنت مبلغی را دریافت نمی‌کنند و سود تولید اینگونه بازی‌ها در ارائه خرید و فروش همان طلای مذکور است، لازم به ذکر است این نوع بازی‌ نه تنها در تمام دنیا بلکه در ایران نیز تولید شده و کاربران زیادی دارد.

با احترام مجدد
احمد مینایی
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

پاسخ:

بسمه تعالی
در فرض مرقوم پرداخت وجه بابت آنچه در سوال ذکر شده است مانع ندارد
دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی
بخش استفتائات

تصویر متن اصلی استفتاء در قسمت تصاویر مرتبط قابل مشاهده است.