ضرورت حضور قهرمانان دفاع مقدس در عرصه بازی‌های رایانه‌ای

مراسم رونمایی از بازی‌های رایانه‌ای دفاع مقدس با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ،گلعلی بابایی معاون هنری بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس، بهروز مینایی مدیر عامل بازی‌های رایانه‌ای، عیسی زارع پور رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و جمعی از مدیران فرهنگی  و دست اندرکاران عرصه بازی های رایانه ای شب گذشته هشتم آبان ماه جاری با اجرای محمد حسینیان در حوزه هنری تبلیغات اسلامی برگزار شد.
به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در این مراسم سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از مراسم رونمایی از بازی‌های رایانه‌ای دفاع مقدس با اظهار امیدواری نسبت به استمرار حرکت مبارک تولید بازی‌های رایانه‌ای دفاع مقدس گفت: شهیدان برای عزت و سربلندی ایران جان فدا کردند و برای حفظ اسلام و مکتب عصمت و طهارت با عشق و شور در این راه گام برداشتند. بنابراین ضروری است نسل جوان از جانفشانی‌های آنها با خبر شود.
وی با اشاره به سفر اخیر خود به سازمان یونسکو افزود: کمتر کسی به سخنرانی‌هایی که در این مراسم انجام می‌شد، دقت می‌کرد، اما نام ایران که به میان آمد به دلیل موضع شفاف ایران و انقلاب اسلامی توجه همگان جلب شد که این امر به پشتوانه هشت سال دفاع مقدس و جانبازی ها و فداکاری های عده بسیاری بوده است.
وزیر ارشاد ادامه داد: امروز نیز هنرمندان موظفند با تولید آثار هنری در رشته های گوناگون از فیلمسازی تا شعر و هنرهای تجسمی پیام‌های ایران را به جهانیان منتقل کنند و در این زمینه گرچه حمایت مسئولان ضروری است، اما هنرمندان نیز نباید تقصیر را به گردن کمبود امکانات بی اندازند، چرا که همین رزمندگان گاهی با دست خالی از وطن دفاع کردند.
حسینی با اشاره به حضور افراد در خط مقدم جبهه و جنگ با پشتوانه تنها یک هفته آموزش اظهار کرد: این علاقه و شور و ایمان بود که در وجود این جوانان شعله می‌کشید و آنها را آماده عملیات‌هایی می‌کرد که در آن 330 درجه یعنی از شمال، جنوب، شرق و غرب تحت محاصره دشمن بودیم و تنها به اندازه مسیر رفت و برگشت منطقه در اختیار خودمان بود.
وی با تاکید بر انگیزه ای که از فرمان امام (ره) ناشی می شد، تصریح کرد: باید در بازی‌های رایانه ای از اظهار نظر چنین رزمندگانی استفاده و واقعیات جنگ را تبیین کرد. به ویژه که ما همواره در معرض تهدید دشمن هستیم. دشمنی که این بار از راه فرهنگ وارد عمل می شود و بعد از واقعه انقلاب در 32 سال گذشته جرئت شلیک یک گلوله به ایران را نیز نداشته اند.
وزیر ارشاد قرار دادن ارزش های متعالی در جایگاه هنر را بهترین راه تاثیرگذاری معرفی و اظهار کرد: نباید گذاشت دیگران سعی در تحمیل اندیشه خود داشته باشند و بنیاد ملی بازی های رایانه ای حرکت‌های خوبی چون: برگزاری نمایشگاه مستقل بازی‌های رایانه‌ای و حضور فعال در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را در زمینه نشر بازی های رایانه ای داشته که  قابل تقدیر است.
وی در پایان خواستار ادامه فعالیت هنرمندان در راستای تولید بازی‌های رایانه‌ای دفاع مقدس و قهر مانان ملی شد و افزود: دلاورمردان دیگری همچون رئیسعلی دلواری باید از طریق این بازی‌ها به نسل جوان معرفی شوند.. همچنین ضروری است در مسیر بیداری اسلامی نیز گام برداریم.
همچنین در این مراسم خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی با اشاره به لزوم توجه به دغدغه توزیع و فروش در کنار افزایش تولیدات بازی‌های رایانه‌ای تاکید کرد: بهتر است این محصولات فرهنگ زد و خورد را ترویج ندهند. 
خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در ادامه با تقدیر از هرگونه پاسداشت و معرفی آثار فرهنگی اظهار کرد: یکی از حوزه هایی که باید در مقابل آن ایستادگی کرد بازی های رایانه‌ای است که به عنوان محصولی نافذ از سوی بیگانگان در راستای اشاعه تفکرات آن ها ساخته می‌شود.
وی افزود: به همین بهانه بازی‌های رایانه‌ای که تولید می‌شوند باید به مقابله با فضای مجازی حاکم بپردازد و در جهت دفاع از آرمان‌های انقلاب گام بردارد که در این زمینه من به وزارت ارشاد به دلیل اعمال ممیزی و نظارت درست بر بازی‌های رایانه‌ای بیگانه تبریک می‌گویم.
خاموشی با تاکید بر لزوم هدایت، نظارت و حمایت از بازی‌های رایانه‌ای داخلی یادآور شد: امیدوارم در سال های متمادی با بهره‌گیری از نیروهای جوان شاهد تولید بازی‌های رایانه‌ای بسیار خوبی باشیم و از طرفی معتقدم این بازی‌ها نباید فرهنگ زد و خورد را ترویج دهند، بلکه این عنصر تنها به عنوان نمک بازی استفاده شود.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: جبهه نظام لیبرال دموکرات در مقابل جبهه انقلاب اسلامی ایستاده است و ما با انتخاب مضامین درست باید آنها را هدف گیری کنیم. البته نکته قابل توجه، مدنظر قرار دادن تولید در کنار تقاضا است.
وی اظهار کرد: توجه داشتن به دغدغه توزیع و فروش در کنار مهم فرض کردن پروسه تولید، به ایجاد مشغله برای جوانان می‌انجامد. به این ترتیب که اگر تولید بازی‌های رایانه‌ای تامین‌کننده معاش آنها باشد، بی‌شک به افزایش تکنیک‌های ساخت آثار نیز توجه خواهد شد.
خاموشی با بیان اینکه در غیر این صورت حامیان پس از چند صباحی خسته شده و پا پس می‌کشند، اذعان کرد: با کنترل هزینه خواهیم توانست با همین محصولات بازار را تسخیر کنیم و در آینده نیز به عرضه بازی‌های با کیفیت‌تر اقدام کنیم. در این صورت می‌توان از دولت و وزارت ارشاد توقع تخصیص بودجه کمی و کیفی را داشت.
در این مراسم بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به روند رو به رشد تولید بازی های بومی گفت: سال گذشته موفق به رونمایی از بازی گرشاسپ شدیم. گرچه  موسسه تبیان با همکاری کانون پرورش فکری پیش از این بازی‌هایی در ژانر دفاع مقدس را رونمایی کرده بودند، اما گرشاسپ از طیف بازی‌های مستقل بود.
وی افزود: آنچه ساخت این بازی را شایسته تر می‌کرد استفاده از موتور داخلی و به کارگیری نیروهای انسانی داخلی برای تولید این بازی بود که با وجود آن می توانیم ادعا کنیم بازی‌های تولید شده ما قابلیت رقابت با آثار خارجی را دارا است.
مینایی با اشاره به رونمایی از بازی‌های میرمهنا و سیاره میترا اظهار کرد: تولید چنین بازی‌هایی به تربیت نیروهای انسانی مستقل می‌انجامد و از این حیث قابل تقدیر است. همچنین بازی شکست حصر آبادان که امروز رونمایی خواهد شد نیز به آزادسازی خرمشهر می‌پردازد که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای یادآور شد: شاید بتوان به جرات گفت به تصویر کشیدن این حماسه باشکوه تا به حال با این قوت حتی در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها نیز وجود نداشته است و شکست حصر آبادان به نوعی موفق شده به دفاع مقدس ادای دین کند.
در این مراسم ضمن رونمایی از چهار بازی رایانه‌ای : نبرد خیبر، نبرد آلواتان، شکست حصر آبادان و چریک توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سازندگان این آثار تقدیر شد.
نادر لطفی، علیرضا شعله ور، محسن فارسی، بابک مرزی و مریم لطفی سازندگان "نبرد خیبر"، اویس میرزا قیطاقی، محمد رضا مهدوی، محمد رضا باقی، فرشید رحیمی سازندگان "نبرد آلواتان"، حمید قادری، سیدمجید جلالیان، مرتضی عباس زاده، محمد سالمیان سازندگان "شکست حصر آبادان"، رضا رفیعی، مجید برزگر، وحید برزگر، کامران حیدری، میلاد قیاسی و حامد شفاهی سازندگان بازی رایانه ای "چریک" تقدیر شوندگان در این مراسم بودند.