بازی رایانه‌ای « میر مهنا » نقد و بررسی شد

نشست نقد و بررسی بازی رایانه‌ای «میرمهنا» با حضور محمد علی کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، «بهروز مینایی» مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، «سهیل دانش‌اشراقی» کارشناس، «محمود بلالی» کارشناس، «سید علی سیداف» منتقد، «بهنام آقاجانی» کارگردان فنی، «مجتبی محمدی» طراح مراحل بازی، «مرتضی رضایی» مدیر پروژه، «مهدی زنگنه» مجری کارشناس و جمعی از خبرنگاران در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.
*تولید 11 ماهه بازی بر کیفیت آن اثر گذاشت
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در ابتدای این نشست سیدعلی سیداف انتقاداتی به قسمت‌های فنی این بازی داشت که از طرف بهنام آقاجانی اینگونه پاسخ داده شد: من تمام مشکلات فنی و غیر فنی این بازی را قبول دارم اما در همین جا اعلام خواهم کرد که اگر من دوباره قرار باشد این بازی را بسازم باز ‌هم اگر همین مشکلات وجود داشته باشد، من به همین گونه آن را خواهم ساخت، چند نمونه از مسائلی که در این کار وجود داشته است را عنوان می‌کنم؛ مثلاً قرار بود که این کار ظرف مدت 18 ماه تولید شود اما به دلایل مختلفی اعلام شد باید ظرف مدت 11 ماه به تولید برسد که خوب بالطبع این مورد از کیفیت کار می‌کاهد، یا قرار بر این بود تا 108 میلیون تومان به ما به دلیل تولید این کار داده شود اما متاسفانه در مراحلی این میزان کار کم شد.
*لوگوی بازی باید قوی‌تر طراحی می‌شد
«سهیل دانش‌اشراقی» نیز در مورد بخش هنری بازی انتقاداتی را به کار وارد دانست و گفت:‌ ابعاد اصلی بازی خوب و استاندارد است اما چند مشکل و ایراد وجود دارد، در نخستین نگاه لوگوی کار شما را بسیار ضعیف دیدم و احساس کردم که لوگوی بازی‌ باید قوی‌تر از لوگوی کار شده برای بازی شما باشد اما متاسفانه نبود.
وی در ادامه افزود: منوی اصلی بازی نیز تکراری و قدیمی بود جذابیت خاصی نداشت و می‌توانست بهتر از این باشد، انیمیشن‌ها نیز ضعیف بودند، رنگ و نور فضا بسیار تاثیر‌گذار بر روی کار است اما متاسفانه در خیلی از زمان‌ها رنگ زمینه روشن بود و این فضای کار را جذاب نمی‌کرد در خیلی از صحنه‌ها نیز رنگ‌ها واقعیت نداشت مانند رنگ آسمان که مصنوعی است.
دانش اشراقی گفت: در زمینه موسیقی نیز مشکلاتی وجود داشت یکی از آنها نشنیدن صدای موسیقی در حین بازی بود که یک مشکل مهم به حساب می‌آید، موسیقی این بازی در طول کار تأثیر مهمی نداشت، معتقدم که این مشکلات را مدیر هنری باید برطرف کند، از طرفی من حرف‌های این گروه را برای عدم حمایت‌های مالی قبول دارم اما معتقدم که وقتی افرادی کاری مانند این بازی را بر عهده دارند حتی با دستان خالی نیز باید سعی کنند تا بهترین کار را ارا‌ئه دهند زیرا این بازی برای این گروه یک شناسنامه می‌شود پس باید بهترین کار را ارائه دهیم.
*تلاش خود را برای بهبود کیفیت بازی به کار گرفتیم
«مجتبی محمدی» در پاسخ به این انتقادات گفت: زمانی من وارد این پروژه شدم خیلی از کار‌هایمان عقب افتاده بود و متاسفانه خیلی از بچه‌ها و تیم من افرادی آماتور بودند که نخستین کار خود را تجربه می‌کردند اما در هر صورت من باید با این گروه کار می‌کردم و در نهایت خیلی از نتیجه کار ناراضی نیستم و خدا را شاکرم که توانستیم این بازی را با این نتیجه به اتمام برسانیم.
وی در ادامه افزود: تمام تلاش من بر این بود تا بتوانم فضا‌سازی خوبی انجام دهم به این معنا که بتوانم طراحی لباس یا فضا یا حتی بتوانم طراحی خوبی از خانه‌های آن منطقه داشته باشم و قبول دارم که لوگوی این بازی خوب نیست اما متأسفانه این لوگو در کمترین زمان طراحی شد که خب بدیهی است که لوگوی خوبی از آب در نمی‌آید.
*موقعیت شخصیت اصلی بازی کمرنگ است
بنابراین گزارش، «محمود بلالی» منتقد بخش داستانی نیز با بیان انتقاداتی از داستان این بازی، گفت: متاسفانه خود شخصیت میرمهنا در این بازی کم‌رنگ است در حالی که این بازی به اسم این شخصیت است و شخصیت اول این بازی فردی به اسم شبیر است که یک ماهی‌گیر است که خواهرش توسط هلندی‌ها دزدیده شده و شبیر با میرمهنا آشنا می‌شود اما درست بر سر این آشنایی بازی تمام می‌شود، در واقع می‌توانم بگویم که پتانسیل داستانی بازی کم است.
*میرمهنا یک قهرمان حقیقی است
«مرتضی رضایی» به این انتقادات پاسخ داده و گفت: ما در اوایل مشکلاتی داشتیم که آیا واقعاً «میرمهنا» واقعا قهرمان بوده است یا یک یاغی؟ که بعد از تحقیقات متوجه شدیم که میرمهنا یک قهرمان ملی است که به آن کم توجه شده است.
وی در ادامه افزود: متأسفانه مشکلاتی داشتیم که باعث شد تا ما نتوانیم پرداخت خوبی به روی داستان این بازی داشته باشیم، البته میرمهنا داستان طولانی‌ای داشت که ما نمی‌توانستیم تمام آن را در داستان به نمایش بگذاریم و به همین دلیل ، یکی از داستان‌های حواشی «میرمهنا» را به نمایش گذاشتیم.
*اهدای تندیس بازی رایانه‌ای «میرمهنا» به عوامل سازنده
در انتهای برنامه «بهروز مینایی»مدیرعامل بنیاد و محمد علی کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  تندیس این بازی را به عوامل این گروه اهدا کرد و در انتهای این نشست در پاسخ به سخنان «بهنام آقاجانی» گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی 3 سال که از تاسیس آن می‌گذرد، تمام تلاش و سعی خود را کرده تا بتواند از بازی‌های فاخر حمایت کند البته کمبود‌هایی در کار ما نیز هست که انشالله به زودی رفع خواهد شد این تیم بازی ساز هم اکنون دو پروژه را با بنیاد ملی بازی های رایانه ای کلید زده اند که یکی از این دو پروژه دارای بودجه فاخر است.