تعامل سینما و عرصه بازی، فرصتی نو برای ظهور ظرفیت‌های بومی است

کارگردان و بازیگر با سابقه سینما، تلویزیون و تئاتر ایران با اشاره به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای در عصر امروز و گرایش بسیاری از کودکان و نوجوانان به این رسانه جدید گفت: اقتباس سینما و بازی‌های رایانه‌ای از یکدیگر، فرصتی طلایی برای بروز توانمندی‌های جدید است.

مرضیه برومند در گفت و گو با کمیته اطلاع رسانی نخستین جشنواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تهران افزود: امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهایی که سال ها پیش فعالیت خود را در صنعت بازی سازی آغاز کرده اند، سینما مکملی برای گیم و بالعکس شناخته می شود و این دو حوزه برای پیشرفت خود از ظرفیت های دیگری بهره می برند.

کارگردان شهر موش ها اضافه کرد: هر چند برای رسیدن به چنین سطحی باید برنامه ای مدون و کارشناسی شده وجود داشته باشد،اما همین که چنین طرح و ایده ای در ذهن مسئولان ایجاد شده، نقطه امیدی برای تحول در حوزه گیم و سینما محسوب می شود.

این کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون پیشنهاد داد: مسئولان سینمایی و حوزه بازی در کشور می توانند با برگزاری جلسات متعدد با حضور اهالی سینما و گیم سازان، ضمن بررسی راهکارها و چگونگی ایجاد تعامل میان سینما و گیم، برنامه مدونی برای این تعامل تنظیم کنند.

کارگردان مربای شیرین تصریح کرد: برای اینکه فیلمی بتواند تبدیل به گیم شود، باید دارای برخی ویژگی ها مانند داشتن معما و داستان باشد تا بتوان از آن اقتباس کرد و گیم سازان نیز باید توجه کنند که در اقتباس از یک فیلم برای تولید بازی، زیاد به اصل داستان فیلم خدشه وارد نشود.

برومند همچنین با اشاره به ظرفیت های تاریخ و ادبیات ایران برای تولید بازی های پر محتوا و آموزش محور گفت: متاسفانه امروزه اغلب بازی هایی که در بازار گیم ایران وجود دارد، بازی های خارجی و کنترل نشده است که گرایش به سمت این بازی ها، موجب بروز برخی ناهنجاری های رفتاری نیز میان قشر کودک و نوجوان می شود.

این کارگردان، یکی از ویژگی های گیم خوب را داشتن داستان قوی خواند و افزود: امروزه بیشتر بازی هایی که در داخل توسط تولید کنندگان داخلی به بازار عرضه می شود، فاقد این ویژگی اصلی است و همین موجب شده که بازی های داخلی زیاد با استقبال مواجه نشوند.

وی گفت:  هر جشنواره و نمایشگاهی با سه هدف معرفی، افزایش توانمندی و شناسایی ظرفیت ها برگزار می شود که جشنواره بازی های رایانه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران از 8 الی 12 اردیبهشت ماه از ساعت  10 صبح الی 20 در سالن همایش های برج میلاد میزبان علاقه مندان به بازی های رایانه ای است.