تأکید کارشناسان بر ضرورت حمایت از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای
به گزارش خبرگزاری فارس، بازی‌های رایانه‌ای امروزه دیگر تنها یک سرگرمی نیست، بلکه ابزاری که به واسطه آن سیاست‌های کشورهای قدرتمند اشاعه می‌شود، هجومی که اگر به شکلی صحیح با آن مقابله نشود، فرهنگ عمومی جامعه را دستخوش خود قرار می‌دهد.
بنا بر این گزارش، بازی‌های رایانه‌‌‌ای بدون فعالیت بدنی انجام می‌گیرد و منحصراً به برنامه‌ای تدوین شده و فعالیتی ذهنی وابسته هستند. در موقعیت کنونی باطیف گسترده این بازی ها و تنوع گروه های درگیر، بررسی علمی و دقیق این بازی‌ها ضرورت دارد. در راستای فرهنگ سازی این پدیده فراگیر سعی کرد با انجام گفت و گوهای مختلف با کارشناسان، روحانیون و اساتید دانشگاه راهکاری مناسب برای هدایت بازی‌های رایانه‌ای بیابد که در گزارش زیر چکیده‌ای از این تلاش است.

حجةالاسلام والمسلمین «قاسم پناهنده» پژوهشگر علوم قرآنی و مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی غرب به ابزار رسانه مسلح شده است اظهار کرد: تهاجم فرهنگی همانطور که همگی می دانیم، بیشتر سعی خود را به روی ابزار رسانه متمرکز کرده، چون این وسیله به واسطه جذابیتی که دارا است، می تواند به راحتی جذب مخاطب کند.
این روحانی توضیح فوق را اینچنین تکمیل کرد: بازی‌های رایانه ای یکی از همان ابزاری است که به روی آن سرمایه گذاری وسیعی صورت گرفته، به نحوی که اکثر بازیها به نوعی مروج فرهنگ و سیاستهای غربی است به همین دلیل اگر ما نتوانیم در زمانی مناسب عکس العملی صحیح نشان دهیم در نهایت متضرر خواهیم شد.
این روحانی یادآور شد: البته راه مقابله با این هجوم، برخورد قهرآمیز نیست، زیرا در اینگونه مسائل برخورد تند جواب نمی دهد، بلکه باید سعی کنیم ما نیز از چنان غنای برخوردار باشیم که بتوانیم با تولید بازیهای داخلی به بهترین نحو به هجوم فرهنگی آنان پاسخ دهیم.
این مدرس حوزه تصریح کرد: خوشبختانه مسوولان سینمایی کشور این مهم را به خوبی دریافته اند و با راه اندازی نهادی به عنوان «بنیاد بازی‌های رایانه‌ای» سعی دارند این عرصه را (گیم ها) به بهترین نحو ممکن در کنترل خود درآورند، البته این وظیفه تنها بر دوش این بنیاد نیست که به تنهایی بخواهد در مقابل این هجوم فرهنگی ایستادگی کند، بلکه دیگر نهادها نیز، باید تا آنجا که توان دارند در این عرصه به بیناد بازیهای رایانه ای یاری رسانند.
حجةالاسلام والمسلمین «حسین محمدی» پژوهشگر علوم قرآنی و مدرس حوزه علمیه اصفهان نیز درخصوص موضوع این گزارش اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای هنر صنعتی است که امروزه توانسته به واسطه جذابیت تصویری مخاطبان بسیاری را در سراسر جهان به طرف خود جذب کند به نحوی که مخاطبان این پدیده نوظهور را می‌توان از سینما نیز بیشتر شمرد. به واسطه همین مخاطبان بی شمار نیز این عرصه (گیم ها) محلی شده برای انتقال پیامهای خاص که معمولاً در جهت حفظ منافع سیاست مداران غربی است.
این روحانی دلیل ادعای فوق را اینچنین برشمرد: در اکثر این بازیها می‌بینیم که قهرمان معمولاً بر ضدافرادی می‌جنگد که در جهان واقعیت، آن افراد دشمن سیاستمداران غربی است. کشور ما نیز اگر خواهان حضور موفق در این عرصه است باید تمام سعی خود را به روی این امر متمرکز کند که با حمایت از تولید کنندگان جوان زمینه ساخت بازی‌های ارزشمند داخلی را فراهم کنند تا به نوعی در مقابل آثار هدفمند خارجی به نوعی به پا خیزد.
این مدرس حوزه در پایان تصریح کرد: شکل گیری مرکزی همانند بنیاد بازی‌های رایانه‌ای این امکان را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم آورده تا بتوان در آینده رشد کیفی این پدیده نوظهور بود، البته تمامی نهادها موظف هستند از بنیادی بازی‌های رایانه‌ای حمایت‌های لازم را انجام دهند، چراکه هیچ مرکزی به تنهایی قادر نیست که در جهت خواست مورد نظر حرکت کند.

«محمد درمنش» کارگردان سینما به عنوان اولین سینماگر در این گزارش در خصوص موضوع مطروحه معتقد است: در ابتدای بحث در خصوص بازی‌های رایانه‌ای باید متذکر شوم که معمولاً ما در این گونه مواقع دچار یک پارادوکس می‌شویم. رویکردی که در خصوص اکثر تولیدات هنری رخ می‌دهد. این جمله را اینگونه می‌توان تشریح کرد که ما نتوانسته‌ایم رابطه‌ای معقول بین خواستگاه و تکنولوژی برقرار کنیم.
وی افزود: وقتی یک تکنولوژی شکل می‌گیرد خواستگاهی برای خود دارد، بدین معنا که سینما هنگامی اختراع می‌شود در وهله هدف از تولید آن سرگرمی بوده است، در صورتی که ما در کشورمان سعی می‌کنیم، اینچنین پدیده‌ای را تبدیل به عنصری در حد یک کلاس درس یا مکتب خانه کنیم.
این سینماگر در تکمیل توضیح فوق تصریح کرد: بازی‌های رایانه‌ای نیز همانند سینما تابع شرایط خاص است که برای فعالیت در آن باید اصول ذاتی این هنر صنعت را رعایت کرد و سپس در پی آن بود که از این ابزار استفاده آموزشی شود، بنابراین اگر هم می‌خواهیم از ابزاری چون بازی‌های رایانه‌ای استفاده آموزشی بریم باید این مهم را به یاد داشته باشیم که وجه جذابیت کار نباید فراموش شود.
«کاظم معصومی» دیگر فیلمساز کشورمان با تایید مطالب فوق اظهار داشت: بازیهای رایانه ای هنر - صنعت جدیدی در کشور ماست که برای شکوفایش باید سرمایه مناسب هزینه کرد، چراکه این پدیده فراگیر، قدم های ابتدایی خود را در ایران در حال طی کردن است، عرصه ای جذاب که امروز تمامی جهان را جذب خود نموده است.
معصومی با اشاره به فراگیری و تاثیرگذاری این عرصه روی گروه‌های سنی مختلف در جهان، ادامه داد: جذابیت فوق‌العاده بازی‌های رایانه‌ای سبب شده که این عرصه به جایگاهی برای انتقال اهداف مورد نظر سازندگانش تبدیل شود، زیرا در بسیاری از بازی‌ها بویژه از نوع جنگی سیاست سیاست های مشکوک تبلیغی - فکری کشورهای سازنده به خوبی مشاهده می شود.
وی در خاتمه توضیخاتش تاکید کرد: البته جای امیدواری‌ است که نهادی تحت عنوان «بنیاد بازی‌های رایانه‌ای» راه‌اندازی شده که درصدد است با حمایت از تولیدکنندگان داخلی این عرصه را به سمتی هدایت کند که در آن فرهنگ ملی و دینی مورد توجه قرار گیرد.
«پوران درخشنده» نیز در ادامه این گزارش تاکید کرد: کودک امروز معمولاً اوقات فراغت و تفریح خود را با بازی‌های رایانه‌ای خارجی پر می‌کند، ابزاری که برای تولید کنندگان چنین سرگرمی‌هایی، عرصه‌ای شده برای پیشبرد اهداف سازندگانش، تا بتوانند در نهایت به اهداف مورد نظر خود برسند.
وی ادامه داد: بسیار ساده انگارانه است که تصور کنیم این گونه بازیها بدون هیچ کار کارشناسی تولید شده، چراکه معمولاً قهرمانان چنین بازیهایی مبلغ فرهنگ سازندگانشان هستند. سینمای ایران می تواند به وسیله حمایت های فنی و محتوایی خود قدمهایی موثر در کمک به هدایت اینگونه سرگرمی ها برای کودکان بردارد، بدین نحو که با ورود همه خانواده سینما و یاری سینماگران حرفه ای به این عرصه بتواند بار تکنیکی بازی‌های داخلی را افزایش دهد ، همینطور با خلق قهرمانان جدید در جهت معرفی و حفظ اسطوره های خو د به یاری کودکان و نوجوانان کشورمان بیایند.
درخشنده با اشاره به فعالیت های بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در این زمینه تصریح کرد: تشکیل این بنیاد می تواند قدمی موثر در هدایت این جریان همگیر باشد به نحوی که بتوان بازیهایی را به کودکان عرضه کرد که با فرهنگ ایرانی همخوانی داشته باشد. های مشکوک تبلیغی - فکری کشورهای سازنده به خوبی مشاهده می‌شود.
وی در خاتمه توضیخاتش تاکید کرد: البته جای امیدواریست که نهادی تحت عنوان "بنیاد بازیهای رایانه‌ای" راه اندازی شده که درصدد است با حمایت از تولیدکنندگان داخلی این عرصه را به سمتی هدایت کند که در آن فرهنگ ملی و دینی مورد توجه قرار گیرد.
«محمد نیک بین» تهیه کننده سینما راه رسیدن به کیفیت لازم در عرصه بازی‌های رایانه‌ای را اینچنین توصیف کرد: سینمای ایران زمانی می تواند در زمینه بازیهای رایانه ای رویکردی تاثیرگذار داشته باشد که خود در ابتدا قادر باشد از الگوهای رایج تنیده شده در اطراف خود رها شود، آنهم سینمایی که متکی بر فرهنگی کهن است.
وی اضافه کرد: در بحث فنی نیز، سینما به واسطه انیمیشن می تواند گام‌هایی تاثیرگذار در جهت اعتلای بازیهای رایانه ای بردارد به نحوی که کیفیت گرافیک بازیها به شکلی استاندارد باشد.
این سینماگر در ادامه بحث، حمایت از بنیاد بازیهای رایانه ای را عاملی مهم در پیشبرد اهداف فرهنگی این نهاد مربوطه دانست و تصریح کرد: بنیاد بازیهای رایانه ای می تواند گامی موثر در هدایت این جریان نو در عرصه تفریحات سالم برای کودکان باشد، البته آنچه که رویکرد این بنیاد را تاثیرگذارتر می کند، تخصیص بودجه مناسب برای این مرکز است.
"جمال شورجه" دیگر سینماگر این گزارش اظهار داشت: بازیهایی رایانه ای عرصه ای جدید برای غربیان است تا بتوانند به واسطه آن کودکان و نوجوانان را مسخ فرهنگ و خواسته های خود کنند روشی که متاسفانه توانسته تا حدودی آنها را به خواستهایشان نزدیک کنند.
وی افزود: به عقیده من اینگونه هجمه ها یک برنامه از پیش طراحی شده است که سیاستهای خاصی را مدنظر دارد، به همین دلیل اگر ما خواهان مقابله با چنین هجمه هایی هستیم باید به روی آن سرمایه گذاری مناسب کنیم.
این سینماگر در پایان توضیحاتش تصریح کرد: البته بنیاد بازی‌های رایانه‌ای حرکت خوب در راه مقابله با چنین هجمه هایی است، اما باید توجه داشت که بدون حمایتهای همه جانبه، نمی توان از اینگونه حرکت ها توقع نتایج ماندگار را داشت به همین دلیل نیاز است از سوی تمامی ارگانها چنین نهادی حمایت شود.
دیگر سینماگری که در این گزارش از نظرش سود برده شد «شاهد احمدلو» سینماگر جوان سینماست. وی نظرات خود را دراینباره اینچنین توضیح داد: شیوع بازیهای کامپیوتری تا حد زیادی طبیعی‌ست، زیرا در جهان امروز شاهدیم که گرایش نوجوانان به سمت چنین بازیهایی محدود به کشوری خاص نیست، بلکه تمامی کشورهای جهان به سمت چنین تفریحاتی روی آورده اند.
وی افزود: اما مسئله این است که گرایش به سمت اینگونه بازی‌ها تا چه حد هدفمند است، بدین معنا که آیا شیوع چنین بازیهای تفکر فکری کودک یا نوجوان را تحت‌الشعاع خود قرار نمی‌دهد. سینمای غرب نیز در زمان حال به عنوان منبعی برای خلق بازیهای جدید عمل می کند، چراکه می بینیم موفقیت هر فیلمی در ادامه، ساخت بازی آن اثر را نیز در پی خواهد داشت که به عقیده من رویکردی برنامه ریزی شده است.
وی در پایان یادآور شد: «بنیاد بازی‌های رایانه‌ای» مرکزی است که پیدایش آن برای تولید کنندگان داخلی بازیای رایانه ای نقش یک حامی را دارد، بنیادی که سعی دارد با در اختیار قرار دادن سرمایه و امکانات فعالیت را برای آنان آسان کند، البته لازم است که از بنیادهایی نظیر «بنیاد بازیهای رایانه‌ای» حمایت بیشتر شود، چراکه تشکیل یک نهاد به خودی خود نمی تواند ضامن رسیدن به اهداف مورد نظر باشد.

«بازی‌های رایانه‌ای» توانسته به مدد جذابیت‌های ساختاری خود سراسر جهان را به نحوی تحت تاثیر قرار دهد و همین عامل سبب شده که کشورهای قدرتمند به سمت این عرصه گرایش محسوسی داشته باشند تا با خلق بازیهای هدفمند، ایدولوژی خود را در تمامی جهان اشاعه دهند.
کشور ما نیز با توجه به شیوع این پدیده در داخل سعی کرده با تشکیل مرکزی تحت عنوان «بنیاد بازی‌های رایانه‌ای» سعی کند تا از فرهنک غنی دین و ملی خود صیانت کند، هدفی که با حمایت دیگر نهادهای مرتبط محقق خواهد شد.