

مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گزارشی بـه بررسی طرفداری بازیکنان ازIPها پرداخته است تا دیدی کلی از نحوه ارتباط بازیکنان با این IPها در سطح جهانی و منطقهای ارائه دهد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، این گزارش با عنوان «نقشهبرداری از طرفداری IP با مطالعه جهانی بازیکنان»، براساس 36 بازار و از آخرین موج مطالعه جهانی بازیکنان سال ۲۰۲۵ استخراج شده است. به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، براساس آنچه در این گزارش آمده، درک طرفداری از IP نه تنها جالب است، بلکه یک ضرورت استراتژیک برای خلق موفقیت های فردای صنعت بازی ها به شمار میآید.
در بخشی از این گزارش آمده است: علاقه بازیکنان به IP بر اساس منطقه متفاوت است .بیشتر بازیکنان میگویند احتمال بیشتری دارد که بازیای را تجربه کنند که شامل IP مورد عالقهشان باشد، بهویژه در جنوب آسیا و آمریکای لاتین. با این حال، اروپا غربی کمتر تحت تأثیر قرار میگیرد. انتخاب IP مناسب میتواند مشارکت بازیکنان را افزایش دهد، اما این انتخاب باید با پایگاههای طرفداران محلی همخوانی داشته باشد.
همچنین در بخش دیگری از این گزارش در معرفی محبوبترینIPها اشاره شده که فرانچایزهایی مانند هری پاتر، دیزنی و پوکمون تقریباً در سطح جهان شناختهشده هستند. برخی دیگر، مانند استودیو جیبلی یا آرکین، به طور جهانی خاص و محدود هستند اما در بازارهای خاص غالب اند. درک اینکه یک IP در کجا شناخته شده و مورد علاقه است، برای حداکثر تأثیرگذاری حیاتی است.
همچنین در این گزارش استفاده موفق از IP را نیازمند بینشهای بازارمحور دانسته است: استفاده ازIPهای مجوزدار میتواند آگاهی را تسریع کند، اما تنها در صورتی که با فرهنگ محلی همخوانی داشته باشد. درک IP تحت تأثیر مرتبط بودن فرهنگی، گرایش ژانری و عادتهای بازی محلی شکل میگیرد. فهم نحوه واکنش بازارهای مختلف به IPهای مشخص برای همکاری مؤثر و استراتژیهای بازاریابی هدفمند ضروری است. راهحل یکسان برای همه بازارها کارساز نیست؛ بومیسازی کلید موفقیت است.
اگر با این مقدمه کوتاه درباره محتوای این گزارش، علاقهمند شدید که متن کامل این گزارش را بخوانید، میتوانید آن را اینجا بخوانید.