

شهردار اصفهان در آیین اختتامیه نخستین رویداد ملی سرمایهگذاری برای تولید بازیهای رایانهای حوزه مقاومت که شامگاه جمعه (28 شهریور) برگزار شد، بر تولید آثار متناسب با ذائقه نسل جوان تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، علی قاسمزاده در این مراسم با اشاره به اینکه بهرهوری پایین در بخش فرهنگ ناشی از عدم حضور فعال نهادها و متولیان فرهنگی در فضاهایی که جوانان به عنوان مخاطبان اصلی در آن حضور دارند، گفت: در کشور نهادهای متعددی بودجه فرهنگی دریافت میکنند و از نظر منابع مالی مشکلی وجود ندارد. منابع انسانی زیادی در حوزه فرهنگ فعالیت میکنند و حقوق دریافت میکنند اما با این وجود بهرهوری پایین است.
او افزود: سوال اینجاست که دلیل این بهرهوری پایین چیست؟ علل این بهرهوری پایین متعدد است اما یکی از عوامل اصلی، عدم حضور فعال ما در جایی است که مخاطب قرار دارد. ما باید بدانیم مخاطب ما کجاست و چگونه با او ارتباط برقرار کنیم.
شهردار اصفهان تصریح کرد: میانگین روزانه جوانان حدود ۲ ساعت موسیقی گوش میدهند و حدود سه ساعت فیلم تماشا میکنند. همچنین طبق آخرین آمار رسمی سال ۱۴۰۰، حدود ۳۲ میلیون گیمر داریم که هر یک روزانه حدود ۲ ساعت بازی میکنند.
قاسمزاده افزود: در برخی حوزهها ما پیام میدهیم، اما کسی نمیشنود. گاهی تلاش زیادی میکنیم اما مخاطبی که باید بشنود، حضور ندارد. یا باید ذائقه مخاطب را تغییر دهیم یا به دنیای او برویم و خوراک فرهنگی متناسب با ذائقه نسل جوان تولید کنیم که مشروع و سالم باشد.
وی با بیان اهمیت درک شرایط زمانی و اولویتبندی فعالیتها تاکید کرد: باید مسیر حضور فعال در فضای جوانان را انتخاب کنیم و از همان مسیرهایی استفاده کنیم که دشمن نیز در آن حضور دارد. امیدوارم بتوانیم شرایط زمان را درک کرده و با تشخیص درست عمل کنیم.
رونق تولید بازیهای رایانهای بدون سرمایهگذاری دست یافتنی نیست
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: بدون سرمایهگذاری نمیتوان به رونق تولید محصولات فرهنگی از جمله بازیهای رایانهای دست یافت و خوشبختانه این رویداد نشان داد که نگاه سرمایهگذاران به این حوزه در حال تقویت است.
سیدمهدی سیدیننیا افزود: برگزاری این رویداد با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای، استانداری اصفهان، اتاق بازرگانی و دیگر نهادها ممکن شد و نشان داد که همکاری و هم افزایی دستگاهها میتواند زمینهساز تولید و رونق محصولات فرهنگی شود.
وی تاکید کرد: سرمایهگذاری شرط اساسی تولید است و اگر سرمایهگذار وجود نداشته باشد، تولید نیز شکل نمیگیرد. امروز در شرایط خاص اقتصادی کشور، سرمایهگذاری در حوزه فرهنگ بهویژه تولید بازیهای رایانهای میتواند ضمن کمک به عبور از بحرانها، فرصت ارزشمندی برای جوانان و فعالان این عرصه فراهم کند.
او با اشاره به رشد چشمگیر دانش و توانمندی جوانان ایرانی در حوزه طراحی و تولید بازیهای رایانهای گفت: امروز فعالان این عرصه به سطح حرفهای رسیدهاند و میتوانند نمونههای قابل رقابت در سطح بینالمللی ارائه کنند اما سرمایهگذاران نسبت به ظرفیتهای این حوزه عقبتر هستند.
سیدیننیا افزود: در سالهای اخیر نگاه سرمایهگذاران به حوزه بازیهای رایانهای تغییر کرده و آنان به سودآوری و ارزش افزوده این صنعت پی بردهاند و حضور نهادهایی همچون سپاه در این رویداد و حمایتهای صورت گرفته نشانهای از این رویکرد تازه است.
او با ابراز خوشحالی از تصمیم برای ایجاد دبیرخانه دائمی این رویداد در اصفهان گفت: ارزیابیهای انجامشده نشان داد این استان ظرفیتهای ارزشمندی برای میزبانی و توسعه چنین برنامههایی دارد و استقرار دبیرخانه دائمی میتواند زمینهساز استمرار حمایتها باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تصریح کرد: توجه به سرمایهگذاری در محصولات فرهنگی و هنری، راهی مطمئن برای حضور فعالتر جوانان در عرصههای ملی و بینالمللی است.