ضرورت توجه به بازی‌های ویدیویی برای ارزآوری/تقدیر از خانواده شهید بازی‌ساز جنگ 12 روزه با رژیم صهیونیستی
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نخستین رویداد ملی سرمایه‌گذاری برای تولید بازی‌های رایانه‌ای حوزه مقاومت تأکید کرد که اگر ما به دنبال ارزآوری و‌ مانع خروج ارز از کشور هستیم، باید به بازی‌های ویدیویی توجه کنیم.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حسین انتظامی در این مراسم که صبح امروز در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات ادواری در اقتصاد فرهنگ و هنر این است که می‌گوییم کار فرهنگی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و دولت باید علاوه بر حمایت، برای آن منابع عمومی اختصاص دهد. این حرف البته درست است، اما در نحوه هزینه‌کرد این سرمایه، معمولاً به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که به‌محض دریافت آن، صرف تولیدات فرهنگی مانند بازی، فیلم و کتاب می‌شود.
 
انتظامی افزود: زمانی اقتصاد فرهنگ و هنر به حیات پایدار خود می‌رسد که هم‌افزایی ایجاد کنیم و بتوانیم سرمایه‌گذار را به این حوزه جذب کنیم تا او بتواند کار را توسعه دهد. در این صورت، ما به اقتصاد فرهنگ و هنر به معنای واقعی آن می‌رسیم.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در برگزاری این رویداد تصریح کرد: ما شاهد برگزاری جشنواره‌های زیادی در وزارت فرهنگ و ارشاد هستیم. جشنواره‌ها کارویژه‌های خاص خود را دارند و در استعدادیابی و مطرح کردن حوزه‌های مرتبط مؤثرند، اما جای چنین رویدادهایی که سرمایه‌گذار و فعالان حوزه را به یکدیگر متصل کند، خالی است.
 
 
او همچنین اظهار داشت: موضوع این رویداد از نظر مضمونی و مفهومی دارای اولویت است. بازی، یک روند جهانی است. مسئله اقتصاد، درگیر کردن مخاطب و نیز متوسط سنی کسانی که بازی می‌کنند، آن را به یکی از جلوه‌های مهم فرهنگ تبدیل کرده است. بنابراین، از آن‌جا که با یک روند جهانی روبه‌رو هستیم، باید به آن توجه کنیم.
 
حسین انتظامی افزود: یکی از مشکلات و آسیب‌های ما در حکمرانی فرهنگی این است که ساختار به‌گونه‌ای طراحی شده که به حوزه‌های سنتی‌تر، از نظر اعتبارات، وقت‌گذاری، و اولویت‌دهی در مدیریت و سیاست‌گذاری فرهنگی کشور، بیشتر توجه می‌شود. البته منکر اهمیت کتاب، مطبوعات، سینما، تئاتر و موسیقی نیستم؛ این حوزه‌ها همواره به عنوان پیشران‌های فرهنگی اهمیت داشته‌اند. اما در سیاست‌گذاری فرهنگی باید به موضوعات نوپدید نیز متناسب با وزن و اهمیت‌شان توجه ویژه شود؛ به‌ویژه زمانی که روندی جهانی و رو به رشد دارند.
 
وی با تأکید بر اهمیت حوزه اقتصاد فرهنگ در بازی‌های ویدیویی تصریح کرد: اگر به دنبال ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز از کشور هستیم، باید به بازی‌های ویدیویی توجه کنیم.
 
انتظامی با اشاره به رویکرد آموزشی بازی‌ها افزود: بازی، به مثابه آموزش است. حتی اگر در مفاهیم جدید آموزشی به دنبال اثربخشی باشیم، باز هم باید به بازی توجه کنیم. بازی فرهنگ‌ساز است و می‌تواند بخش قابل توجهی از قدرت نرم را تولید کند. ما باید به زوایای مختلف بازی‌های ویدیویی توجه داشته باشیم و بدانیم سرمایه‌گذاری در این حوزه، با توجه به روندی که اشاره کردم، چندوجهی خواهد بود و زمینه تولید اقتصادی با توجیه کامل را دارد.
 
احساس مسئولیت جامعه بازی‌سازان به تولید بازی‌های حوزه مقاومت 
 
محمد حاجی‌میرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این مراسم اظهار کرد: ابتدا تصور نمی‌کردیم که این تعداد از دستگاه‌های مختلف کشور حاضر شوند و از شیوه سنتی سفارش محصول فاصله بگیرند و به این نگاه برسند که سرمایه‌گذاری در تولید بازی‌ها و محصولات، یک تجارت واقعی است، چراکه اگر جنبه کسب‌وکاری آن رعایت نشود، موفقیتی حاصل نخواهد شد و در نهایت این محصولات در سبد مصرف بازیکنان قرار نمی‌گیرند.
 
وی افزود: یکی دیگر از نکات خوشایند برای ما این بود که برآورد این حجم از مشارکت را نداشتیم؛ دبیرخانه این رویداد ۸۷ طرح از ۱۵ استان کشور دریافت کرد و طبیعتاً امکان حضور همه در این جمع نبود، اما ۳۰ طرح برتر برای ارائه در این رویداد انتخاب شدند. این حجم مشارکت نشان می‌دهد جامعه بازی‌سازی ما در زمینه تولید بازی‌های حوزه مقاومت، احساس مسئولیت بالایی دارد و ایده‌ها از زوایای مختلف و با رویکردهای متنوعی ارائه شدند.
 
 
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: امیدواریم حاصل این رویداد یک‌روزه، به جمع‌بندی مطلوب منجر شود و حداقل ۱۰ بازی در مرحله اول به سرانجام برسند و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها انجام شود. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز با فراهم کردن بستر حمایتی «همگرا» امکان سرمایه‌گذاری و مشاهده شاخص‌های مختلف تولید، انتشار و به‌روزرسانی بازی‌ها را برای سرمایه‌گذاران، بازی‌سازان و اصحاب رسانه فراهم کرده است. این شفافیت، امکان رصد دقیق فرایند سرمایه‌گذاری، محصول نهایی، میزان کاربران و درآمدهای حاصل را در اختیار فعالان حوزه و اصحاب رسانه قرار می‌دهد.
 
حاجی‌میرزایی در پایان گفت: اطمینان داریم با این شفافیت و مشارکت گسترده، می‌توانیم سال آینده رویدادی بزرگتر و موفق‌تر از این تجربه داشته باشیم.
 
 بازی‌های دیجیتال و فناوری، روایت فردای ایران را رقم می‌زنند
 
استاندار اصفهان در افتتاحیه نخستین رویداد ملی سرمایه‌گذاری برای بازی‌های رایانه‌ای مقاومت با تأکید بر اهمیت نقش این بخش‌ها در آینده کشور گفت: 
خوشحالم امروز در جمع کسانی حضور دارم که قرار است آینده فناوری، فرهنگ و حتی اقتصاد ایران را رقم بزنند. شاید تصور شود ما تنها بازی می‌کنیم و این فعالیت‌ها جنبه سرگرمی دارد، اما واقعیت این است که ما روایت فردای ایران را رقم می‌زنیم.
  
وی افزود: استان اصفهان اولویت‌های خود را در قالب گردشگری، هوش مصنوعی، انرژی‌های نو و یک اولویت بسیار مهم دیگر یعنی خانواده محوری تعریف کرده است.
 
استاندار اصفهان با اشاره به ضرورت فناوری‌های نوین بیان کرد: جایگاه علم و فناوری برای توسعه استان، امری حیاتی است. در شرایطی که جنگ اقتصادی و امنیت ملی مطرح است، همواره گفته‌ایم که علم سلطان است و اگر علم نباشد، یقیناً در این نبرد بازنده خواهیم بود. نبرد آینده، نبرد داده‌هاست و هر داده، داستانی انسانی را روایت می‌کند.
 
جمالی‌نژاد ادامه داد: دانش یک نیروی بی‌پایان است و نوآوری و فناوری حل مسئله، نه انتخاب، که ضرورت است. فناوری نه تنها ابزاری برای حل مسائل است، بلکه در حوزه فرهنگ، سیاست و مسئولیت نیز اثرگذار است. قدرت فناوری ما در ساخت پهپادهای نوین کشاورزی و نظامی ثابت شده و می‌تواند برگ برنده دیپلماسی کشور باشد.
 
او با اشاره به پیوند فناوری با هنر گفت: اصفهان که همواره هنر سرمه چشم جهان بوده است، باید فناورانش نیز بهترین‌ها باشند. فناوری، نه نفی گذشته، بلکه احیای شکوه تمدنی ایران است؛ درخت فناوری، ریشه در خاک فرهنگ دارد و موفقیت شهرهای هوشمند زمانی محقق می‌شود که کودکان در مدارس حکمت و اخلاق بیاموزند.
 
جمالی‌نژاد درباره اهمیت بازی‌های رایانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال بیان کرد: این بازی‌ها می‌توانند بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی ایجاد کنند و فرصت‌های شغلی گسترده‌ای فراهم آورند. ایران نیز می‌تواند در این حوزه موفقیت‌های بزرگی رقم بزند. 
 
 
او با اشاره به غفلت از توجه به اسطوره‌ها و قهرمانان معاصر در تولید آثار فرهنگی و هنری گفت: متاسفانه ما غفلت کردیم. آرش‌ کمانگیرها و رستم‌ها، شهید همت‌ها، شهید خرازی‌ها. شهید حججی‌ها و عباسعلی فتاحی‌ها را کجا می‌توانیم پیدا کنیم. آنها قهرمانانی هستند که ریشه در تاریخ و فرهنگ این کشور دارند و می‌توان با معرفی آنها سبغه تاریخ و فرهنگ کشور را در به نمایش بگذاریم
 
استاندار اصفهان در پایان ضمن قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران گفت: مسیر حمایت از تیم‌های بازی‌ساز و تولید محتواهای دیجیتال هموار است و امیدواریم با خلاقیت و ایده‌های نو، روایت‌های فاخر فرهنگی و قهرمانان معاصر کشور را به جهان معرفی کنیم. خوشحالم که میزبان رویداد ملی سرمایه‌گذاری برای تولید محتوای دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای در اصفهان هستیم و این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت. 
این مسیر با حمایت از تیم‌های جوان بازی‌ساز، آماده سازی زیرساخت‌ها و حمایت از تولید محتواهای ارائه شده به رویداد ادامه پیدا خواهد کرد.
 
در این مراسم با پخش کلیپی درباره شهید سید حمیدرضا مکتبی، شهید بازی‌ساز جنگ تحمیلی 12 روزه از خانواده این شهید تقدیر شد. مادر شهید مکتبی نیز در سخنانی کوتاه به بیان ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی فرزندش پرداخت.
همچنین در این مراسم از پوستر دومین رویداد سرمایه‌گذاری برای تولید بازی‌های مقاومت که شهریور 1405 به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود، رونمایی شد.