

معاونت پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای تازهترین پیمایش انجمن نرمافزارهای سرگرمی آمریکا (ESA) Entertainment Software Association در خصوص وضعیت صنعت بازیهای ویدیویی در ایالات متحده آمریکا در سال 2025 را منتشر کرد. براساس این گزارش در حال حاضر205.1 میلیون آمریکایی به صورت منظم بازی میکنند و این رسانه در میان نسل آلفـــا (متولدین 2010 تا 2024) با 83 درصد، محبوبیتی جهانی دارد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، انجمن نرمافزارهای سرگرمی آمریکا (ESA) از اولین و مهمترین تشکلهای صنفی فعالان صنعت بازیسازی است که تقریباً تمام شرکتهای مهم بازیسازی جهان در آن عضویت دارند. این انجمن علاوه بر خدمات مختلفی که به اعضای خود ارائه میکند هر ساله گزارشی از وضعیت صنعت در ایالات متحده آمریکا ارائه میدهد. این گزارش هم برای اقدامات آینده بازیسازان و هم برای بهینه کردن سیاستگذاریهای دولتی اهمیت بالایی دارد.
آنچه در ادامه میخوانید بخشهایی از گزارش یافتههای کلیدی سال 2024 این انجمن درباره صنعت بازیهای ویدیویی در ایالات متحده آمریکا است که در سال 2025 منتشر شده و به همت معاونت پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای ترجمه شده است.
براساس گزارش منتشرشده توسط Entertainment Software Association، بازیهای ویدیویی جایگاه خود را بهعنوان محبوبترین شکل سرگرمی در امریکــا تثبیـــت کردهاند. براساس این گزارش، در حال حاضر 205.1 میلیون آمریکایی بهصورت منظم بازی میکنند. همچنین نتایج این گزارش نشان میدهد که 64 درصد از جمعیت آمریکا حداقل یک ساعت در هفته بازی ویدیویی انجام میدهند.
براساس این گزارش 52 درصد از بازیکنان آمریکایی را مردان و 47 درصد را زنان تشکیل میدهند. در این بین جامعه سفیدپوستان آمریکا با 75 درصد بیشترین سهم در میان بازیکنان سایر دستههای قومی و نژادی در ایالات متحده آمریکا را دارند.
بخش دیگری از یافتههای این گزارش حاکی از آن است که بازیهای ویدیوی در میان مخاطبان نسل آلفـــا (متولدین 2010 تا 2024) ایالات متحده آمریکا محبوبیتی جهانی دارد، بهگونهای که 88 درصد از کودکان 5 تا 12 سال اعلام کردهاند که بازی ویدیویی انجام میدهنــد. همچنین بیش از نیمی از نسل ایـکس (متولدین 1965 تا 1980) هرهفته بازی می کنند، این در حالی است که 49 درصد از متولدین 1946 تا 1964 نیز هر هفته بازی میکنند. در این بین بیش از یک سوم از نســل 80 سال به بالا نیز هر هفته بازی های ویدیویی میکنند.
یافتههای این گزارش نشان میدهد که بازیهای ویدیویی نوعی تجربه سرگرمی معنادار برای مخاطبان آن محسوب میشود و در عین حال به سلامت روانی، اجتماعی و عاطفی نیز کمک میکنند.
یکی از مهمترین سوالاتی که در این گزارش به آن پاسخ داده شده این است که نسلهای مختلف جامعه ایالات متحده آمریکا طرفدار چه سبک بازیهایی هستند. پاسخی که در نهایت ارائه شده این است: برای هر سلیقهای یک بازی ویدیویی وجود دارد.
در این گزارش، آماری نیز از پلتفرمهای مورد استفاده بازیکنان آمریکایی ارائه شده است. در ایالات متحده آمریکا نیز بازیهای پلتفرم موبایل با 72 درصد سهم بیشتری را به نسبت سایر پلتفرمها به خود اختصاص داده است. بازیهای پلتفرم رایانه با 54 درصد، کنسول با 42 درصد و واقعیت مجازی با 12 درصد رتبههای دوم تا چهارم این جدول را از آن خود کردهاند.
نتایج گزارش انجمن نرمافزارهای سرگرمی آمریکا (ESA) اعلام کرده است که بازیکنان جوان از بازیها به عنوان راهی برای ملاقات با افراد جدید و ایجاد روابط جدید استفاده میکنند. نسل زد (70%) و نسل هزاره (61%) از طریق بازی های ویدیویی با افرادی آشنا شده اند که در غیر این صورت نمیتوانستند آنها را ملاقات کنن. این بازیکنان (نسل زد با 63% و نسل هزاره با 49%) همچنین میگویند که از طریق بازی های ویدیویی با یک دوست خوب یا شریک زندگی خود آشنا شدهاند.
از سویی براساس این گزارش، 72 درصد از بازیکنان آنلاین بالای 8 سال از چت متنی و صوتی درون بازی برای صحبت با سایر بازیکنان استفاده کردهاند.
اما بازیکنانی که از چت درون بازی برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده میکنند، 5 دلیل اصلی برای آن ذکر کردهاند:
- روند بازی خود را بهبود دهند
- در رابطه با روند بازی اطلاعات کسب کنند
- بخشی از جامعه بازیکنان باشند
- مهارتهای جدید یاد بگیرند
- بازیهای جدید پیدا کنند
82 درصد از والدینی که گیمرند در واقع با فرزندانش بازی ویدیویی انجام می دهنـــد و مهمترین دلیلشان این است که بازی کردن برای همه خانواده یک تفریح است. به عبارتی از نظر آنها بازیهای ویدیویی عاملی برای جمع کردن خانوادهها دور هم است.
ESRB سازمان تحلیل بازیهای ویدئویی ایالات متحده آمریکا است که در سال 1994 میلادی تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان یکی از سازمانهای اصلی تحلیل و ردهبندی سنی بازیهای ویدئویی شناخته میشود. متخصصین ESRB براساس محتوا، داستان، تنظیمات و اهداف ارائه شده در بازی اقدام به ردهبندی بازیها میکنند.
در این گزارش، آخرین رتبهبندی ESRB در سال 2024 نیز براساس نمودار زیر ارائه شده است:
78 درصد از والدین شرکتکننده در پیمایش انجمن نرمافزارهای سرگرمی آمریکا اعلام کردهاند که به طور معمول از سیستم ردهبندی سنی استفاده میکنند و در این بین 84 درصد گفتهاند که از سیستم ردهبندی سنی بازیها خبر دارند.
بخش دیگری از نتایج این گزارش ناظر به نظارت والدین به هزینهکرد فرزندانشان در جریان بازی است و اینکه چطور کنترل مدیریت کیف پول دیجیتال آنها را در دست دارند:
در مورد کنترل والدین روی بازی کردن کودکان، 86 درصد از والدین حداقل از یک تنظیم «کنترل والدین» بر روی دستگاههای بازی ویدیویی فرزندانشان در خانه استفاده میکنند:
و بالاخره در این گزارش بازیهای برتر ایالات متحده در سال 2024 نیز معرفی شدهاند که Call of Duty: Black Ops 6 و EA Sports College Football 25 رتبههای اول و دوم پلتفرم کنسول و رایانه و بازیهای MONOPOLY GO و Royal Match جزء پرمخاطبهای پلتفرم موبایل در میان بازیکنان آمریکایی بودهاند.
متن کامل انگلیسی این گزارش از اینجا قابل دریافت و مشاهده است.